La ce facultate te duci? Cinci elevi vorbesc despre cum s-au decis ei, după ce au făcut practică la companii. „Una e să citești, alta e să fii acolo”

La ce facultate te duci? Cinci elevi vorbesc despre cum s-au decis ei, după ce au făcut practică la companii. „Una e să citești, alta e să fii acolo”

La ce facultate dai? Întrebarea asta o primesc elevii în ultimul an de liceu de la părinți, profesori, dar și prieteni. Ca să ia decizia potrivită, 40 de adolescenți din București s-au înscris într-un program de consiliere în carieră realizat de Fundația pentru Educație și Vocație. Au parcurs un test vocațional, au trecut prin consiliere educațională și psihologică, după care au făcut internshipuri la firme din diferite domenii. Școala 9 a vorbit cu cinci dintre cei care au testat profesiile la care visau. 

18.04.2022

de Medeea Stan

Elevii de clasa a XII-a vor deveni studenți peste câteva luni. Unii știu exact ce vor face, cei mai mulți încă nu s-au hotărât. 40 de adolescenți din București, mulți încă în primii ani de liceu, s-au înscris în programul de consiliere vocațională MyWay. Au dat o testare vocațională și au primit consiliere din partea unui psiholog; apoi au făcut internshipuri de una-două săptămâni în zece domenii de activitate, printre ele: juridic, marketing și sănătate. 

Practică pe două roți 

- Mâine vei sta cu colega noastră care se ocupă de vânzări. Apoi, o să faci cunoștință mai bine și cu colegul nostru Adrian, care e pe partea de marină, motoare de bărci și altele, explică, din spatele biroului, Lavinia Pîrvescu, reprezentant de vânzări și marketing la Yamaha. După aceea, o să te trimit și la Alex, să vezi ce înseamnă distribuirea unităților în rețeaua de dealeri. La noi vin toate și le împărțim în toată țara.  

- Da, înțeleg, le distribuiți mai departe, răspunde Matei Stanciu, elev în internship. Îi vine bretonul în ochi și îl dă la o parte cu mâna stângă, apoi, ascultă cu atenție.  

- Mâine vei fi și pasager pe scuter. Colegul nostru Andrei sper să te ajute să vezi ce înseamnă și mersul pe două roți. 

- Îl ajutăm, îl ajutăm, strigă un bărbat în vestă albastră, care trece glonț pe lângă noi și pe lângă scuterele gri și albastre expuse.  

Matei, în clasa a XI-a la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din București, a aflat acum ceva timp despre programul MyWay de la o prietenă de familie. Întâi a susținut, își amintește el, un test pe care-l consideră „meticulos”, pentru că avea multe întrebări. Este vorba despre chestionarul de interese vocaționale Jackson (JVIS), care cuprinde 293 de perechi de opțiuni. Rezultatul testului spunea că Matei preferă o muncă cât mai activă.  

După aceea, a avut o discuție cu un consilier educațional și cu un psiholog, iar una dintre recomandările primite a fost să înceapă o școală de pilotaj. A început deja cursurile pe un avion ușor.  

„Am asistat la vânzări și la consilierea clienților, am pregătit un scuter pentru test drive din faza de despachetare”, spune Matei după prima lui zi la Yamaha. Internshipul ține o săptămână și programul e de la 10:00 la 16:00. La finalul activității va primi de la companie o fișă de feedback și, dacă va avea nevoie, o scrisoare de recomandare. 

Pe lângă Yamaha, printre firmele partenere în programul MyWay, început în iunie 2021, se mai numără și unele din sfera medicinei, justiției și PR-ului, precum Skinmed, VD Law Group și Deci.Se.Poate. Acestea sunt câteva dintre domeniile de activitate pe care elevii le-au explorat. 

Un pas în instanță

După ore, Andreea Vasilescu, de asemenea în clasa a XI-a, dar la Colegiul „Mihai Viteazul”, a mers timp de o săptămână la sediul firmei de avocatură VD Law Group. 

Diriginta le-a propus ei și colegilor să dea un test vocațional și au găsit, până la urmă, acest program. Înainte de testare, Andreea avea în gând trei opțiuni de facultate: arhitectură, psihologie sau drept. Rezultatul, însă, a determinat-o să facă o alegere: dreptul. 

„După discuția cu psihologul și consilierul, am plecat destul de lămurită, fixată pe ceea ce voiam să fac”, spune Andreea. „De acum trebuie să mă pun pe învățat”, adaugă ea și apoi râde. 

La biroul de avocatură, programul era flexibil, uneori pleca acasă spre seară, alteori mai devreme. „De exemplu, îmi dădeau ceva de citit și discutam pe baza a ceea ce citeam. Mi-au explicat în mare și ce înseamnă sistemul juridic”, povestește ea. În a doua zi de internship, s-a dus și în instanță. „Una e să citești sau să ți se explice, alta e să fii acolo”, adaugă liceana. 

Andreea, în practică  Fotografii: Arhiva Fundației pentru Educație și Vocație 

Despre experiența printre avocați Andreea spune că a fost așa cum și-a imaginat-o. Nu-și închipuise un job „roz”, a observat acolo „stresul” angajaților, dar asta n-a descurajat-o. Ține minte că a avut destule curiozități: „I-am bătut un pic la cap cu întrebări”, despre ce înseamnă fiecare funcție, de pildă. „Acum îmi doresc și mai mult să urmez dreptul”, mai spune Andreea. 

„Vreau să văd locuri diverse” 

„Încă nu știu ce vreau să fac la facultate și mi-am spus că o astfel de asociație ar putea să mă ajute”, explică Ioana Toader, elevă la colegiul bucureștean „Gheorghe Lazăr”. Mama ei a dat peste programul ONG-ului și așa s-a înscris.   

Testarea vocațională i-a arătat că i s-ar potrivi să lucreze în comunicare, resurse umane și management hotelier. A început cu un internship la Deci.Se.Poate, care face PR pentru companii farmaceutice, iar ca să experimenteze managementul hotelier, va alege ibis Styles Bucharest Erbas. „E o oportunitate mare pentru mine să fac lucrurile pe care ar trebui să le fac la un anumit job”, spune Ioana. 

La Deci.Se.Poate adolescenta a învățat cum se redactează un comunicat de presă, chiar a scris și  ea unul. „Ne-au explicat că înveți să-l faci în timp”, povestește ea. Nu simte că ar putea redacta acum unul cap-coadă, dar știe care ar fi structura și ce să includă, de exemplu informații despre unde și când se desfășoară un eveniment și numele participanților. 

Chiar dacă știa cu ce se mănâncă profesia și că „un PR-ist scrie mult”, a descoperit și lucruri noi. Credea, de pildă, că doar firmele mari au PR, însă în practică a aflat că multe companii angajează specialiști în comunicare. Și că, dacă faci PR pentru persoane publice, „petreci timp cu ele și postezi des pe social media”.  

I s-a părut, totuși, un job static și se gândește că managementul hotelier implică mai multe deplasări. „Vreau să văd locuri diverse și să cunosc oameni noi, să fiu o persoană activă”, mai spune Ioana.  

„Am stat pe teren, m-ar consuma să fac asta zilnic”

Maria Dudoiu, de la liceul privat Avenor College, se pregătește pentru viața de adult încă de la 15 ani. „Vreau să-mi dau seama ce job mi se potrivește și unde aș putea să stau mai multe ore pe zi, să fie ceva care mă pasionează”, spune Maria. 

Și ea a ales două internshipuri, la AdSymphony, agenție de marketing și publicitate, și la postul de televiziune Antena 3. Șimțea că mass-media nu-i un domeniu care să o atragă și totuși a participat din curiozitate. „Am stat pe teren, m-ar consuma să fac asta zilnic”, povestește ea. 

„La AdSymphony mi-a plăcut cel mai mult, pentru că era o firmă mai mică și cu oameni mai relaxați”, mai spune Maria. S-a dus la birou două săptămâni, pentru că și-a dorit să învețe mai multe. La școală studiază artele, iar în internship și-a dezvoltat și abilități în ce privește crearea de logo-uri. A descoperit, între altele, cum se scriu texte de promovare a produselor pe rețele de socializare. 

„Profesia de PR nu a fost chiar ceea ce mă așteptam, credeam că e mai simplă”, spune Maria. „Oricum, mi-am confirmat că asta aș vrea să fac pe viitor”. 

Vrea să rezolve probleme dermatologice 

Pentru Mara Rădulescu, internshipul de la clinica Skinmed a însemnat în primul rând o confirmare că dermatologia e domeniul ei. Elevă în clasa a X-a – merge la „Gheorghe Lazăr” –, s-a hotărâtă deja să dea admitere la Medicină. 

A intrat în program pentru că și-a dorit să vadă și cum colaborează doctorii într-un cabinet specializat. „Mi-a depășit așteptările, de la interacțiunea cu medicii și cu asistentele până la vizualizarea procedurilor”, spune eleva. „Am fost prezentă, de exemplu, la scoaterea unui chist și am aflat cum se numeau instrumentele medicale folosite”.  

Mara, la clinica Skinmed din București 

Dincolo de consultațiile la care a asistat, medicii i-au explicat și câte ceva despre facultate: care-s specializările și ce examene trebuie să susțină. De ce vrea Mara să devină medic? Motivațiile ei sunt similare cu ale multor elevi care se decid pentru această profesie, dar totodată extrem de importante și necesare ca să-și facă munca cu atenție și răbdare: „Mă pasionează biologia și chimia și îmi place să ajut oamenii”.

Medeea Stan

Reporter

Descoperă jurnalismul din 2014 și își dorește să continue măcar până la pensie, adică până prin 2055.

CUVINTE-CHEIE

consiliere vocationala elevi program my way