ALT-Școala / Aplicația de mobil care îi liniștește pe copiii cu ADHD, anxietate sau tulburări de spectru autist

ALT-Școala / Aplicația de mobil care îi liniștește pe copiii cu ADHD, anxietate sau tulburări de spectru autist

Campanie susținută de BRD Groupe Société Générale. Habitmon este o aplicație de mobil care îi ajută pe copiii cu tulburări de comportament și psihiatrice să se relaxeze și să redevină calmi în episoadele de tantrum, ori când sunt agitați, triști și anxioși. A fost creată de doi tineri pasionați de jocuri video și două terapeute, iar raționamentul din jurul ei a fost de a aduce acasă tehnicile din cabinetele de terapie. 

13.12.2023

Redacția Școala 9

„Mihai face terapie, terapeutul este mulțumit. Dar acasă, Mihai se enervează, țipă, urlă, iar părintele se simte neputincios pentru că nu știe cum să-l ajute. La terapie este bine, acasă, nu. Luăm tehnicile care sunt folosite în terapie, le transformăm în jocuri atractive pentru Mihai și data viitoare când are un atac de furie, părintele deschide Habitmon, îi dă telefonul, iar Mihai învață cum să se regleze emoțional și se și distrează”, explică Ionuț Biriș, unul dintre creatorii Habitmon, modul în care funcționează aplicația.

Habitmon s-a aflat pe lista finaliștilor competiției „Innovators for children”, care susține start-up-urile din educație.

„Innovators for Children” este o inițiativă  organizată de Impact Hub Bucharest alături de partenerul său strategic BRD Groupe Société Générale. Anul acesta s-au înscris în competiție 74 de aplicații din toată țara. Zece echipe au ajuns în finală și au fost sprijiniți de mentori în procesul de transformare și dezvoltare a soluțiilor propuse. Școala 9 va prezenta, săptămânal, în cadrul campaniei ALT-Școala, susținută de BRD, povestea a șapte dintre ele, start-up-uri care au luat parte și la pitch-ul final. 

1 copil din 36 este diagnosticat cu tulburare din spectrul autist

Doi tineri pasionați de informatică și jocuri video s-au întâlnit și au făcut o aplicație. Au participat la un concurs de start-up-uri, dar băieții nu au ajuns cu ea în finală. S-au întrebat de ce, au întors problema pe toate părțile și și-au dat seama ce lipsea: utilitatea aplicației. După discuții cu mai mulți psihologi, Ionuț Biriș și Alex Șandor au ajuns la primul draft al Habitmon.

„A avut un parcurs destul de ocolitor până am ajuns la ce e important”, rezumă Ionuț drumul pe care au mers. Apoi, el și Alex au adus lângă ei două fete, pe Anita Iuhas și Elena Sando, amândouă psihologe, iar softul a luat și mai mult avânt.

Prin transformarea în elemente de joc a unor tehnici și acțiuni de calmare folosite în terapie, scopul aplicației Habitmon este de a-i ajuta pe copiii cu tulburări psihiatrice să dezvolte abilități de reglare emoțională. Să învețe să se liniștească atunci când sunt agitați sau au o criză de anxietate. Aplicația este pentru mobil și este special creată pentru copiii cu ADHD, dar este foarte utilă, spun dezvoltatorii ei, pentru orice fel de tulburare de comportament, pentru anxietate, depresie sau tulburare de spectru autist, inclusiv pentru copiii nediagonsticați, dar cu simptome din aceleași zone.

„Exercițiile pe care le avem (în aplicație, n.r.) sunt legate de respirație, dar sunt tehnici active. Un copil care are atac de furie este greu doar să stea în loc să respire. Așa că avem exerciții în care îți imaginezi că ridici un sac cu furie și îl arunci și în acele momente și respiri”, explică Ionuț Biriș.

Simptomele ADHD sunt diferite și vin în combinații diverse. În mare, copiii cu ADHD sunt hiperactivi, impulsivi și au deficit de atenție. Sunt distrași ușor, trec de la activitate la alta imediat, par neliniștiți și nerăbdători.

Estimările arată că sunt 200.000 de copii cu ADHD în România, dar specialiștii cred că cifra este mult mai pare pentru că sunt cazuri nediagnosticate. În ceea ce privește autismul, 1 copil din 36 este diagnosticat cu această tulburare.

„În România, după studiul nostru, peste jumătate de milion de copii ar beneficia de jocul nostru. Toate aceste tulburări vin la pachet cu dificultăți de reglare emoțională. Noi îi ajutăm să plece din punctul destabilizării emoționale. Îi ajutăm să se calmeze, să se relaxeze și apoi să rezolve problemele”, spune tânărul informatician.

„Urmărim și să nu meargă în extrema în care îl folosește prea mult”

Habitmon este încă în teste, dar dezvoltatorii speră să fie gata până la finalul anului. Va fi folosită de copii în ședințele de terapie, împreună cu psihologii, pe un telefon mobil, dar va fi de asemenea disponibilă cu abonament, cu plată lunară de 4,99 de euro, dacă părinții doresc.

Ionuț Biriș nu crede în riscul ca cei mici să ajungă la un moment dat să pice în cealaltă extremă și să o folosească prea mult, practic, să folosească prea mult timp telefonul mobil jucându-se. Nu așa a fost concepută Habitmon, spune Ionuț.

„Tehnologia face deja parte din viețile noastre, iar copiii de 5-6 ani folosesc telefoanele, urmăresc videoclipuri, se joacă. Ce facem noi, într-un fel face și Duolingo deja. Ok, te joci, e digital, dar și înveți ceva și te ajută. Urmărim și să nu meargă în extrema în care îl folosește prea mult. Îl folosește în funcție de cum sunt făcute metodele. Le folosește când are momente încărcate emoțional, când este nervos sau când simte frică sau anxietate”, explică tânărul.

Durata medie a unei utilizări este undeva la 3-4 minute.

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

aplicație mobila ADHD spectrul autist innovators for children