Au voie profesorii să-i dea afară pe elevi din orele online? Sfaturi pentru disciplina școlii virtuale, de la expertul în educație Anca Petrescu

Au voie profesorii să-i dea afară pe elevi din orele online? Sfaturi pentru disciplina școlii virtuale, de la expertul în educație Anca Petrescu

Elevi care vorbesc, pun muzică și deranjează orele online sau care din contră, stau cu camera video închisă și joacă jocuri pe calculator. Sunt printre provocările școlii online și când între profesor și elevi este un ecran, și regulile de disciplină trebuie adaptate. Școala 9 a întrebat-o pe specialista în educație Anca Petrescu, prodecanul Facultății de Psihologie și Științele Educației, cum se poate menține disciplina când nu te afli fizic în sala de clasă. Experta crede că sub nicio formă un elev nu trebuie scos de la oră. Există însă „breakout rooms”, camere virtuale separate unde copilul poate primi diferite sarcini.

07.12.2020

de Andreea Archip. Foto: Dumitru Angelescu

Un elev pune manele la orele online. Ce să fac?

„Știe cineva cum trebuie să procedez pe Google Meet pentru a-i închide microfonul unui elev care deranjează ora și să nu și-l mai poată deschide singur decât atunci când îi permit eu? Își deschide microfonul și pune manele la maxim, eu i-l închid, în următoarea secundă el și-l deschide și iar răsună muzica în lecția noastră.” Este problema unui profesor care cere ajutorul colegilor pe un grup de Facebook. „Cred că doar poți să-l scoți din întâlnire definitiv”, îi sare un alt profesor în ajutor. Doar că sfatul colegului, dacă ar fi pus în aplicare, ar încălca regulamentul de funcționare al școlilor care spune că „sunt interzise măsurile care pot limita accesul la educație, cum ar fi interzicerea participării la cursuri.”

Nici în online nu ar trebui să fie diferit. Este clar însă că disciplina este mai dificil de menținut când între profesor și elev există un ecran.

Expertul în educație Anca Petrescu le dă sfaturi profesorilor despre cum pot gestiona „obrăzniciile” din online:

„- îl repartizăm pe elev într-o cameră virtuală separată, unde va avea o sarcină de lucru personalizată, eventual chiar pornind de la textul melodiei: să recunoască toate substantivele din text, să transcrie o strofă, să explice mesajul ș.a.m.d.;

- oprim activitatea și lansăm o discuție cu întreaga clasă, cu scopul de a identifica atât cauza acestui comportament, cât și părerea celorlalți colegi;

- folosim breakout rooms pentru a împărți sarcini pe grupe, cu roluri explicit repartizate fiecărui copil;

- la sfârșitul programului zilnic, luăm legătura cu familia elevului respectiv și stabilim o întâlnire online în care discutăm comportamentul copilului.”

De foarte multe ori, în ultima perioadă, Anca Petrescu a fost întrebată cum să gestioneze clasa virtuală. De fiecare dată, profesoara universitară le-a spus să se concentreze mai degrabă pe ce se poate face în online, nu pe limitări. Fiindcă în realitate, mediul virtual are multe trucuri care poate ajuta un profesor să-și țină orele fără probleme.

Iată recomandările acesteia:

Cunoașterea solidă și mânuirea adecvată a instrumentelor digitale utilizate

Nu vă lăsați cuceriți imediat de fiecare nouă aplicație sau platformă apărute pe piață, asigurați-vă că le selectați doar pe cele pe care le considerați cele mai potrivite pentru scopurile dvs. pedagogice, pe baza unei documentări serioase.

Identificați în primul rând o platformă pentru videoconferințe (întâlnirile sincrone) și testați-o înainte de a o folosi cu elevii, astfel încât să puteți utiliza toate opțiunile pe care le oferă (buton de Mute pentru participanții la oră, breakout rooms pentru lucrul în grupuri mici, tabla interactivă ș.a.).

trimitere bucinisu

Implicarea elevilor în stabilirea regulilor de comportament în timpul orelor online și exersarea lor constantă

Principalul obiectiv este de a crea o atmosferă propice învățării. Platformele actuale ne ajută în organizarea fluxului de comunicare, prin opțiuni precum „mâna ridicată” (pentru a semnala dorința de a interveni în discuție) sau, în cazul Google Meet – pachetul G Suite for Education, rubrica de Q&A – Întrebări și răspunsuri.

Însă clasa de elevi reprezintă de multe ori un teritoriu imprevizibil, cu multiple provocări și abateri de la conduita așteptată. Numărul acestora poate fi diminuat prin consultarea elevilor, care devin astfel direct responsabili de regulile clasei, precum și de respectarea lor.

Pe parcursul primelor ore din semestru, le putem adresa o serie de întrebări în acest sens: „Care este ținuta adecvată pentru întâlnirile noastre online? Când și cum putem formula o întrebare? Ce semnal folosim pentru a ne înscrie la cuvânt?” etc.

Fiți pregătiți și dispuși să acceptați că aceste norme se pot schimba, odată cu trecerea timpului. Astfel, în fiecare zi de luni ele pot fi repuse în discuție cu întreaga clasă, păstrând ceea ce a funcționat și modificând ceea ce se impune pentru săptămâna de activități online care urmează.

Dacă profesorul va persevera în această direcție, comportamentele nedorite se vor rări treptat. Grupul-clasă va fi cel care va exercita „cenzura” de rigoare, ori de câte ori se vor ivi astfel de situații.

Scoaterea din întâlnire a unui copil care deranjează ora nu reprezintă în niciun fel o soluție valabilă din punct de vedere psihopedagogic. Spațiul clasei, chiar dacă doar virtual, are nevoie să fie sinonim cu un spațiu al încrederii și protecției, în care greșeala este percepută ca parte din proces, discutată și asumată ca atare. O excludere poate echivala în sufletul copilului cu o „trimitere în exil”, o barieră psihologică și emoțională dificil de înlăturat mai târziu de către profesor.

Provocarea online-ului constă și în faptul că autoritatea cadrului didactic este acum mai frecvent contestată. În mediul virtual, nevoia de control specifică adultului intră în contradicție cu ieșirea din formalismul riguros al clasei fizice. În spatele ecranului, elevii se simt mai liberi și sunt mai ușor distrași de stimuli exteriori orei. În astfel de cazuri, reacția profesorului va influența major calitatea viitoarelor interacțiuni. O atitudine calmă, dar fermă, va fi întotdeauna un răspuns mai bun decât ridicarea tonului și eliminarea elevului din întâlnire.

Sporirea gradului de participare în online

Într-o clasă tradițională, participarea la oră este dorită, însă pierde adesea întâietatea în fața nevoii de ordine și disciplină.

În cazul educației online, prioritățile se inversează; ceea ce vizăm înainte de toate este implicarea elevilor în activitate. Cu nenumărate surse online de informare aflate la dispoziția lor, elevii nu mai au nevoie ca profesorul să dedice ¾ din oră explicațiilor. În acest context, recurgerea la tehnici de învățare activă* și reducerea timpului acordat secvențelor de lecție desfășurate frontal sunt modalități eficiente de menținere a concentrării copiilor în online.

*Sesiuni de brainstorming, rezolvare de probleme, sondaje derulate în timp real, materiale video de scurtă durată care să le capteze atenția sau să prezinte un anumit subiect, urmate de o baterie de întrebări cu răspunsuri individuale sau pe echipe/în perechi, realizarea unui proiect de grup etc.

Crearea unei conexiuni autentice

Este complicat să ne cunoaștem elevii și să comunicăm eficient cu fiecare dacă ne rezumăm interacțiunile la întâlnirile cu toată clasa. Să nu uităm că, în vremuri precum cele pe care le trăim, școlarii mici au mare nevoie de sprijin emoțional și de încurajare suplimentară, de dialog cu profesorul, unu-la-unu sau alături de părinți. Organizarea unor astfel de întrevederi, în care conexiunea interumană va juca un rol esențial, va contribui semnificativ la păstrarea motivației pentru învățare și la întărirea relațiilor profesor-elev-familie. Iar acesta este, de fapt, ingredientul fundamental în reușita învățământului online.

Dincolo de tehnologie, experiența de învățare are cu adevărat loc doar atunci când există o rețea de sprijin reciproc, de autentic parteneriat între toți protagoniștii. Lecțiile și chiar temele online pot fi plăcute și stimulative, dacă înțelegem să respectăm o anumită progresie a sarcinilor, cantitativă și calitativă, deopotrivă. Și, mai presus de toate, dacă ne oferim suficient timp unii altora pentru a crea un cerc de siguranță, reziliență, determinare în care fiecare dintre noi, profesori, elevi, părinți, să găsim ferestrele de oportunitate pe care transferul educației în online le deschide.

trimitere harvard

Andreea Archip

editor coordonator

Cel mai mult pe lume îmi place să fiu reporter. Nu știam asta când am dat la Facultatea de Jurnalism la Iași, dar am avut fler. Până la Școala 9, în cei 18 ani de presă, am fost redactor-șef la „Opinia Studențească”, reporter la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și la Libertatea. Îmi place să fiu pe teren, să vorbesc cu oamenii, să filmez, să montez, să documentez, să scriu. 

CUVINTE-CHEIE

școală online disciplina elevi dati afara