Avocații elevilor

Avocații elevilor

Pentru că autoritățile nu respectă drepturile acordate prin lege copiilor, elevii-activiști din Constanța au dat în judecată 20 de primării. Mihai Tănase, 15 ani, președintele lor, ne spune de ce e important gestul lor.

18.08.2018

de Georgiana Ilie

Asociația Elevilor din Constanța, o organizație care militează pentru respectarea drepturilor elevilor, a anunțat săptămâna aceasta că a dat în judecată 20 de primării din județ pentru că nu le-au răspuns în termen legal la o solicitare de informații de interes public despre câți bani alocă școlilor și elevilor din jurisdicția lor. Asociația a cerut aceste date de la toate cele 70 de primării din județ, pentru a face un raport despre starea educației, dar a primit răspunsuri doar de la o parte dintre ele. Optsprezece comune și două orașe, Ovidiu și Negru Vodă, nu au răspuns deloc.

L-am întrebat pe Mihai Tănase, președintele asociației, de ce au început acest demers și de ce important pentru ei. Mihai (centru foto, împreună cu toți membrii conducerii asociației) are 15 ani, trece în clasa a X-a la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța și este președinte al AEC din martie, când a fost ales de membrii organizației.

Școala9: Ce e „Indexul accesului la educație”? Care e scopul lui?

Mihai Tănase: Indexul este un studiu care e menit să atragă atenția publică asupra felului în care primăriile din județul Constanța își respectă îndatoririle față de finanțarea educației. Ne-am apucat de el pentru că ne doream să avem un studiu concret pe care să ne bazăm când facem demersurile viitoare. Studiul a pornit acum doi ani, când a fost prima lui ediție, și acum ar fi fost a treia ediție, doar că anul trecut nu am apucat să-l scoatem pentru că nu am primit răspunsurile de la primării la timp. De aceea, anul acesta nu mai așteptăm. Am acționat în judecată 20 de primării din județ.

Ș9: Nu v-au răspuns absolut deloc? Nu v-au dat nici măcar informații parțiale?

MT: Nu. Și la restul primăriilor care au răspuns, printre ele s-au aflat unele care au răspuns lacunar, de exemplu i-am întrebat care este bugetul prevăzut pentru bunuri și servicii pentru unități de învățământ și au răspuns cu „Da”. Lucruri de genul acesta.

Ș9: Deci ideea era să aveți o bază de la care să porniți pentru a vedea unde nu e pusă în aplicare legea?

MT: Da, exact. Informațiile solicitate în baza L544/2001 au fost informații cu privire la respectarea legii în localitățile respective, strict respectarea legii cu articol și alineat, nu a fost ceva abstract. Momentan suntem în demersuri și cu Consiliul Județean, care nu respectă legea cu privire la decontarea transportului elevilor, conform Art. 84 din Legea Educației. S-a convocat ședința Consiliului Județean pe 22 august și proiectul este pe ordinea zi, dar așteptăm să vedem ce o să se întâmple. E important să existe și presiune mediatică pe ei, pentru că altfel, am observat, nu prea merge.

Ș9: Simți că aveți un partener de dialog în autoritățile locale?

MT: Nu întotdeauna. Adică au fost momente în care am găsit înțelegere la ei și am lucrat foarte bine, dar, de obicei, când vine timpul să le reproșăm că nu fac ceva, cam atunci se rup legăturile. În Constanța, de exemplu, am avut relație foarte bună cu primarul, până când i-am reproșat că nu respectă legea și nu asigură paza unităților de învățământ din municipiu. Și atunci s-a rupt toată legătura.

Ș9: Se vede că știți foarte bine legile și obligațiile autorităților. Sigur, există și un istoric organizațional și lucrurile acestea nu le aflați acum, dar aveți și juriști sau alt fel de specialiști care vă ajută să faceți aceste demersuri legale?

MT: Nu avem un jurist al asociației, cei care ne ajută pe partea legală sunt foști membri fondatori ai asociației, care au terminat Facultatea de Drept.

Ș9: De ce v-ați organizat într-o asociație a elevilor și vă ocupați voi să vi se respecte drepturile, în loc să așteptați să rezolve adulții asta?

MT: Asociația s-a înființat acum cinci ani. Ideea e că la momentul acela membrii fondatori erau membri în Consiliul Județean al Elevilor și au cerut să se respecte prevederea legală privind reducerea de 50% a prețului transportului în comun. I-au comunicat asta inspectorului [școlar] general, care le-a spus că sunt în subordinea sa și trebuie să facă ce spune. Atunci au realizat că ei ca structură nu vor putea să facă foarte multe lucruri, așa că de aici a pornit ideea de a crea o asociație independentă, o organizație neguvernamentală, care să le ofere posibilitatea de a lupta pentru drepturile lor așa cum trebuie. Când au constatat că nimeni nu o să le dea acele drepturi cu una, cu două, singura soluție a fost să lupte singuri pentru ele. De aceea ne aflăm aici și am devenit o voce care a reușit să schimbe mentalități.

Ș9: Cu cine lucrați în școli pentru a da mai departe toate eforturile voastre de informare și respectare a drepturilor?

MT: Avem sucursale în aproape fiecare liceu din Constanța și colaborăm și cu Consiliul Școlar atunci când este cazul, doar că în ultima vreme este o tendință de centralizare către Consiliul Județean al Elevilor. Atunci când reușim ca un membru al asociației să devină președinte al Consiliului Școlar al Elevilor, lucrurile merg mult mai bine. Sunt și directori cu care ne înțelegem foarte bine, de exemplu directorul de la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” sau de Colegiul Național „Mihai Eminescu”, care ne-au înțeles și ne-au sprijinit și mereu când am avut nevoie de o sală sau să ne organizăm activitatea în liceu, au fost cu brațele deschise. Am încercat pe cât posibil să colaborăm cu autoritățile, cu Direcția Județeană de Sport și Tineret, cu Universitatea „Ovidius” – în general, ședințele asociației se desfășoară la Universitate, pentru că avem un parteneriat cu ei.

Ș9: Care e cel mai greu lucru la demersul acesta cu Indexul și cu procesele?

MT: Cel mai greu e să așteptăm. Cu fiecare zi care trece, se decalează cu o zi rezultatele studiului și dacă se întind prea mult dosarele, probabil că o să ajungem să-l lansăm undeva prin toamnă și cu siguranță nu asta ne-a fost dorința. Noi ne dorim să-l scoatem cât mai repede, ca să începem și demersurile. Una din întrebările din studiu este legată de acordare burselor școlare în localitatea respectivă și vrem să avem o contabilizare a tuturor localităților care acordă burse pentru ca apoi să începem un demers ca să le determinăm pe toate să acorde burse [care sunt prevăzute într-un ordin de ministru].

Ideea e că, la început, înainte să începem demersul acesta, erau doar vreo patru primării care acordau burse școlare, printre care nu se afla și municipiul Constanța. După ce am început să vorbim noi despre asta, s-a ajuns la 37 de primării. Și vrem să ajungem să fie toate 70.

Doar că am observat că este destul de greu pentru că funcționarii publici – poate ați văzut pe Facebook că am avut câteva controverse cu ei – nu prea conștientizează că trebuie să-și respecte atribuțiile cu oarecare decență. Și când nu o fac, apar probleme de genul acesta. Nu putem avea o administrație decentă dacă ei continuă cu această atitudine.

Ș9: Care e următorul pas?

MT: Vom merge în instanță cu cele 20 de primării pentru primirea răspunsurilor și vom publica Indexul. Tot în toamnă vom scoate și Barometrul Drepturilor Elevilor, un studiu care dorește să arate gradul de respectare a drepturilor elevilor în județul Constanța și nivelul de cunoștințe al acestora despre drepturile lor. Am constatat că în rândul elevilor este o oarecare neștiință față de drepturi și necunoscându-le nu pot să lupte pentru ele. Cred că acesta este primul pas, informarea, să îi informăm pe elevi că au drepturi, ce drepturi au, iar mai apoi putem să ne așteptăm ca lucrurile să se rezolve de la sine, căci știind ce drepturi au, pot să lupte pentru ele mai ușor. Din toamnă avem o campanie care se numește „Elev informat”, prin care publicăm și pe pagina noastră câte un drept pe săptămână și mergem prin școlile din județ și postăm afișe cu drepturile elevilor, ar fi util însă să fie un efort național. Mai sunt două asociații ale elevilor, la Călărași și Maramureș, dar ne dorim să fie în toată țara și într-un final să formăm și o federație. Ar fi o formă de organizare mult mai eficientă.

 

Interviul a fost editat pentru concizie.


Fotografie din arhiva Asociației Elevilor din Constanța

Georgiana Ilie

Editor

Scrie despre educație și dezastre.

CUVINTE-CHEIE

ONG administrativ elev