Ce spun profesorii despre scoaterea notelor la muzică, desen și sport. „De ce nu la toate disciplinele care nu au evaluare națională la final de ciclu?”

Ce spun profesorii despre scoaterea notelor la muzică, desen și sport. „De ce nu la toate disciplinele care nu au evaluare națională la final de ciclu?”

Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a propus ca antidot la „goana după note” să fie înlocuit sistemul de evaluare cu note prin „admis/respins”, în gimnaziu, la materiile muzică, desen și sport. Am întrebat trei profesori care predau aceste discipline cum văd ideea. „Admis/respins nu înseamnă că eliminăm evaluarea”, avertizează Antoaneta Luchian, profesoară de muzică în Iași.

21.06.2022

de Andreea Archip

Antoaneta Luchian a realizat alături de alți profesori din toată țara standarde de evaluare pentru materia sa Educație muzicală. Scopul a fost să uniformizeze notarea, astfel încât o notă de 7 sau de 10 să însemne aceleași competențe ale elevului din orice clasă din țară. Cadrul didactic crede că toate materiile ar trebui să aibă acești indicatori. 

De aceea, propunerea ministrului Sorin Cîmpeanu ca la materia pe care o predă să nu mai existe note, ci doar „admis/respins” este primită cu circumspecție de profesoara ieșeană. „Aș fi curioasă să aflu care au fost criteriile pentru alegerea acestor discipline, de ce doar acestea trei și de ce nu toate disciplinele care nu au evaluare națională la final de ciclu?”, se întreabă aceasta.

Ministrul a abordat recent o astfel de posibilitate.  „Dând calificative cu admis/respins, o mare parte din această competiție, care nu este din spectrul competițiilor benefice, ar putea fi eliminată. Este o provocare pe care o lansez public”, a spus Cîmpeanu într-o conferință de presă, după ce a fost întrebat cum vede dezbatere din spațiul public cu privire la festivitățile de sfârșit de an școlar. 

Cred că va fi o decizie greșită. Admis/respins nu înseamnă că eliminăm evaluarea. A trece, a fi admis înseamnă că va trebui să evaluăm competențele din programa școlară și prin urmare copilul va munci mai mult decât o face acum. Și va fi foarte dificil să-i explici unui copil de clasa a cincea de ce e respins. - Antoaneta Luchian, profesoară de Educație muzicală

Antoaneta Luchian

Foto: Antoaneta Luchian

„De ce nu este eliminată media anilor de studiu de la admiterea la liceu?”

Aceasta spune că, oricum la materiile la care nu este examen la final de ciclu, cadrele didactice erau mai indulgente în notare. „Cred că e și opinia colegilor mei de la desen sau educație fizică: nimeni nu pune note pe bune la aceste discipline, cu toate că avem un spectru. Nimeni nu a rămas vreodată corigent la educație fizică, dar dacă ar trebui să respectăm baremele pe bune, nu cred că mai mult de 10% din elevii din România trec.”

Antoaneta Luchian crede că rădăcina „răului” în evaluare nu stă în felul în care se pun sau nu note doar la muzică, desen și sport, ci în cum se face evaluarea la toate materiile. „De ce nu este eliminată media anilor de studiu de la admiterea la liceu? Și dacă o păstrăm, de ce nu respectăm legislația în vigoare și recomandările UE și nu avem standarde de performanță pentru toate disciplinele, nu doar pentru muzică, desen și educație fizică și sport? De fapt, Ministerul are probleme cu evaluarea la toate materiile, cu evaluarea obiectivă și atunci încearcă să acopere acest deficit”, e de părere cadrul didactic.

„Materii de pe pagina a doua”

Școala 9 a vorbit și cu o profesoară de Educație plastică din București care a dorit să-și păstreze anonimatul. „Sunt materii de pe pagina a doua. așa sunt considerate, chiar așa sunt și plasate fizic în catalog: Muzica, Religia, Desenul, TIC și Educația fizică. Nu e atât aici problema, ci în faptul că lipsa unei educații estetice îl afectează pe omul din societate și pe cei care trăiesc oriunde pe Planetă, în sate, orașe, pentru că e o propagare a prostului gust, a kitsch-ului în foarte multe domenii”, este de părerea profesoara.

Consideră de altfel că nu e important neapărat dacă se pun note, calificative sau „admis/respins”, ci cu ce se alege elevul după aceste discipline, care de multe ori nu sunt luate în serios de ceilalți profesori și nici de părinți. Atitudinea de minimizare a importanței materiei sale a simțit-o profesoara în școlile unde predă din București din partea celorlalți colegi și chiar a conducerii. Un exemplu ar fi că nu i s-a mai permis să expună lucrările elevilor.

„Reducându-se mereu numărul orelor sau minutelor dintr-o întâlnire, fiind tratată educația plastică drept ceva cu totul neînsemnat sau care poate fi oricum, sau cum se mai întâmplă cu copiii din primar când sunt înlocuite orele de educație plastică cu matematică sau alte cele, atunci cred că este un mare dezavantaj cu care copilul pășește în viață”, spune aceasta.

Este reacția unei societăți care e bulversată și poate bulversa la rândul ei generațiile care vin, neștiind ce să selecteze în dezvoltarea unui copil. - profesoară de Educație plastică

Maria, profesoară de sport într-o școală din sectorul 3 al Capitalei, este de asemenea revoltată: „Ministerul lovește din nou! Și dă la operație! În loc să renunțe la motivul adevărat pentru care copiii «aleargă după note» strică tot ce mai poate fi stricat.”

Cadrul didactic spune că simte că elevii ei vin cu drag la orele sale, „nu pentru note”, dar tot nu înțelege de ce propunerea privește tocmai materiile oricum Cenușărese de multă vreme. „Nu lipsa notei ar fi problema, ci abordarea diferită. Asta ca să nu vorbim despre modul haotic în care se face evaluarea la orice alt obiect”, spune Maria.

Andreea Archip

editor coordonator

Cel mai mult pe lume îmi place să fiu reporter. Nu știam asta când am dat la Facultatea de Jurnalism la Iași, dar am avut fler. Până la Școala 9, în cei 18 ani de presă, am fost redactor-șef la „Opinia Studențească”, reporter la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și la Libertatea. Îmi place să fiu pe teren, să vorbesc cu oamenii, să filmez, să montez, să documentez, să scriu. 

CUVINTE-CHEIE

muzică desen sport educație fizică admis respins calificative in loc de note sorin cimpeanu