Ce vor tinerii din Generația Z să devină când vor fi mari. Topul profesiilor preferate

Ce vor tinerii din Generația Z să devină când vor fi mari. Topul profesiilor preferate

Majoritatea reprezentanților Generației Z, adică „tinerii din ziua de azi” (cei născuți între 1995 și 2010)  sunt interesați de aceleași cariere „tradiționale” ca și generațiile dinaintea lor, arată un sondaj realizat de publicația americană Axios și Generation Lab.

26.01.2023

de Adelina Mărăcine FOTO Shutterstock

Majoritatea reprezentanților Generației Z, adică „tinerii din ziua de azi”, sunt interesați de aceleași cariere „tradiționale” ca și generațiile dinaintea lor, arată un sondaj realizat de publicația americană Axios și Generation Lab. 

Generația Z este definită ca generația născută între 1995 și 2010 și îi reprezintă pe așa-numiții nativi digitali, tinerii care au crescut în era Internetului și au acum între 12 și 26-27 de ani. Libertatea a vorbit cu cinci tineri din această generație care ocupă aproape jumătate din populația lumii. În Europa, Gen Z reprezintă puțin peste 30% din populație, potrivit unui document al Parlamentului European. 

Ce cariere aleg reprezentanții Gen Z

Potrivit noului studiu, tinerii sunt mai predispuși să-și schimbe locul de muncă, dar caută și stabilitate, urmând cariere de manager, medici și ingineri. 

Sondajul a fost realizat în perioada 11-18 ianuarie pe un eșantion reprezentativ de 824 de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani din Virginia, SUA. 

Cei din generația Z intervievați au declarat că principalele lor obiective de carieră sunt cele de „om de afaceri”, „medic” și „inginer”. De asemenea, 7% dintre tineri au răspuns că vor să devină artiști, ocupație pe locul al patrulea în preferințele lor. De asemenea, 7% au declarat că sunt interesați de domeniul IT, iar 4% vor să devină avocați. 

De asemenea, potrivit sondajului, generația Z are tendința de a prefera companiile mai mari - 58% dintre ei au declarat că ar prefera o corporație mare sau mijlocie în locul unui startup sau al unui post la stat. Astfel, doar 14% dintre tineri aspiră să lucreze pentru guvern. 

Ce-i motivează pe tineri la locul de muncă 

Principala motivație a tinerilor pe măsură ce avansează în carieră este împlinirea personală (49%), urmată de bogăție (25%). 

Contrar sondajelor care indică faptul că Generația Z se preocupă mai mult decât generațiile anterioare de poziția angajatorilor lor față de problemele sociale, doar 9% dintre respondenți au declarat că impactul social este principalul lor motiv atunci când vine vorba de muncă. 

Generația Z este și fruntașă la „quiet quitting”, 82% dintre ei spunând că ideea de a face minimul necesar pentru a-și păstra locul de muncă este destul sau extrem de atrăgătoare. 

Quite quitting-ul este o tendință ce ar putea fi tradusă prin „demisie discretă” și este un trend cu care se confruntă multe companii din lume, potrivit MediJobs.  Presupune ca un angajat să facă minimul necesar pentru a rămâne la locul de muncă, fără a face niciun efort suplimentar pentru a-și impresiona superiorii sau pentru a obține rezultate mai bune. Practic, interesul angajatului pentru job este redus la minimum. 

Și ei urmăresc banii

„Cele mai populare cariere în rândul tinerilor sunt cele cu potențial de venit ridicat. Ei consideră că aceasta este cea mai bună modalitate de a se realiza personal și de a fi fericiți”, conchide Matin Mirramezani, directorul de operațiuni al Generation Lab.

„Ei nu văd calea lor profesională ca pe un scop în sine, ci mai degrabă ca pe un mijloc de a ajunge la un scop.”, a adăugat el. 

 

 

Adelina Mărăcine

reporter

Adelina Mărăcine lucrează în presă din 2017. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București, a devenit redactor la „Adevărul” și, ulterior, reporter al ediției „Weekend Adevărul”. S-a alăturat echipei „Libertatea” în vara anului 2021 și poate fi găsită la adelina.maracine@ringier.ro.

CUVINTE-CHEIE

generatia z, cariere, sondaj, profesii, oameni de afaceri, bani

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile