Cofondatorul Teach for Romania, Ionuț Soleanicov, absolvent al Harvard și Columbia University, a declarat că în vizitele sale în școli din sate izolate a văzut exemple de profesori „extrem de dedicați, care făceau lucruri extraordinare cu elevii lor”.
„Așa am văzut că se poate! Că e posibil ca în condiții grele, anumiți profesori să facă o schimbare reală. Dar vedeam și foarte multe provocări cu care aceștia se confruntau. Așa că, în urmă cu aproape 10 ani a devenit foarte clar că mediul rural este o prioritate în strategia Teach for Romania. Ne-am dat seama că trebuie să demonstrăm că se poate să faci educație bună și în cel mai izolat loc și în locul cu cele mai mari provocări”, a declarat Ionuț Soleanicov.
Învățătoarea care „luptă” ca elevii ei să vină la școală
La categoria „Prevenirea abandonului școlar” a câștigat învățătoarea Nicoleta Gavrilă, de la Școala Primară nr. 1 Valea Mănăstirii, comuna Țițești, județul Argeș. Pe următoarele locuri au fost directorul Liceului Tehnologic „Cezar Nicolau”, din localitatea Brănești, județul Ilfov și învățătoarea Cătălina Geantău, de la Școala Gimnazială Nr. 1 Domnița, comuna Țibana, județul Iași.
Nicoleta Gavrilă spune că a început să predea la oraș înainte să accepte provocarea de a preda la o școală din mediul rural. „A fost ca o ambiție, să văd dacă eu pot să predau și copiilor de la țară, copii care provin dintr-un mediu defavorizat, care au părinți plecați în străinătate, care sunt poate cu un singur părinte…”, povestește învățătoarea.
Foto: Nicoleta Gavrilă
Își amintește cu claritate cum a fost prima zi în noua școală de la sat. „Prima dată când am intrat în școală, eu, doamnă de la oraș, elegantă, tânără... Am intrat la ora de limba română și le-am spus elevilor mei: «dragii mei, scoateți cartea și caietul» - ei șușoteau prin bănci. Am ieșit afară, am tras o porție de plâns, m-am întors zâmbind și am zis că din momentul acela, ca să pot face treabă în Valea Mănăstirii trebuie să-i înțeleg, trebuie să fac multe vizite în comunitate, să văd fiecare copil ce problemă are el, ce-l supără pe el. Am reușit lucrul acesta”, spune Nicoleta Gavrilă.
Dascălul de la Valea Mănăstirii spune că e mândră de „piticii” ei și că „lucrează” și „luptă” ca să vină la școală. „Asta e primordial. Dacă la 8 fără un sfert nu a intrat în școală (n.r. elevul). Eu sun pe mama, pe tata, pe bunicul, să întreb unde e copilul. Dacă locuiește aproape de școală, mă duc până acasă. Nu are încălțăminte, îmbrăcăminte!? Nu e nimic, se rezolvă! Am învățat că fiecare problemă are cel puțin o soluție”, consideră învățătoarea care a câștigat premiul la categoria „Prevenirea abandonului școlar”.
Metoda prin care a reușit o profesoară să-i facă pe copii să citească
Profesoara Valeria Neagu, de la Școala Gimnazială nr. 1, din comuna Curcani, județul Călărași a primit premiul cel mare la categoria „Dezvoltarea literației”. Pe următoarele locuri au fost învățătoarea Maria Fazakas, de la Școala Gimnazială Ip, județul Sălaj și profesoara Daniela-Paraschiva Danka, de la Școala Gimnazială Roșia, din județul Sibiu.
Valeria Neagu e de 20 de ani la școala din Curcani, e membră a comunității, acolo s-a născut și și-a dorită să rămână, deși după ce a dat titularizarea ar fi avut ocazia să meargă la orice școală de la oraș.
„Am observat că în ultimii ani copiilor nu le mai place să citească și cred că asta e la nivel general, nu doar la Curcani și atunci am spus că trebuie să facem pentru asta. Eu, pentru că predam limba și literatura română, eram foarte dezamăgită că telefoanele mobile le acaparau toată ziua și nu făceau nimic altceva decât să se joace sau să se uite pe Youtube”, explică profesoara. Apoi, a avut o idee.
„Am încercat să facem lucrurile altfel, am adus un proiect pilot al ministerului, de schimbare de paradigmă curriculară, să înființez un atelier de literație, unde în vacanțe, în weekend-uri și când pot mă întâlnesc cu ei, lucrăm, ne jucăm, aflăm lucruri noi și așa îi atrag să citească. Anul trecut a fost cel mai mare câștig al meu, pentru că toate cărțile pe care mi le-am propus să le citească, le-au citit”, spune Valeria Neagu.
A renunțat și la teze. „M-am gândit că o să mă certe părinții, că să spună că vor să vadă ce a făcut copilul după un semestru. Nu, au făcut niște portofolii grozave, au învățat să facă în Canva (aplicație de design) lucruri minunate, s-au filmat, au motivat pentru ce au ales cartea respectivă și nu alta. Vom continua pentru că se poate”, a concluzionat câștigătoarea categoriei „Dezvoltarea literației”.
Un vis care a început în Glodenii Gândului: „De la 6 ani am zis că vreau să fiu «doamna»”
Pentru categoria „Dezvoltarea abilităților socio-emoționale”, juriul a decis să-i acorde premiul învățătoarei Angelica Cocea, de la Liceul Tehnologic „Petre P. Carp”, din comuna Țibănești, județul Iași. Pe podium au mai fost învățătoarea Elena Grădinaru, de la Școala Gimnazială „Ion Ghica”, din Tortoman, județul Constanța și învățătoarea Elena Spiridon, de la Școala Gimnazială „Gheorghe Șincai”, din Șinca Veche, județul Brașov.
„Numărătoarea anilor în învățământ” a început în 1982 pentru profesoara Angelica Cocea. „Faceți dumneavoastră calculul”, dă „temă” zâmbind, profesoara de la Liceul Tehnologic din comuna ieșeană Țibănești.
„Eu am visat de la 6 ani să fiu doamna (n.r. apelativul pentru învățătoare). Era o persoană în satul meu, în perioada comunistă, când toată lumea mergea la școală și spunea «tovarășa», dar ea era «doamna». Era singura «doamna» din satul meu, Glodenii Gândului, celebru în vremea aceea pentru sărăcie, abandon școlar și multe alte lucruri”, și-a amintit învățătoarea de unul dintre oamenii care au inspirat-o.
„Mă bucur că am reușit în timpul celor 40 de ani să-mi urmez menirea, visul, să-i ajut pe alții să-l atingă, să-i învăț cum se face să-ți urmezi visul, să le spun că se poate”, spune Angelica Cocea.
Câștigătoarea categoriei „Dezvoltarea abilităților socio-emoționale” mai crede că părinții le încredințează profesorilor „ce au mai valoros, copilul lor”. „Noi trebuie să ajutăm la șlefuirea lui, a caracterului. Am simțit importanța și responsabilitatea acestei meniri și am căutat să duc la îndeplinire aceste îndatoriri așa cum am crezut eu mai bine, de fiecare dată. Poți transforma, în învățământ, provocările în oportunități”, a mai spus Angelica Cocea.
Directoarea care conduce „o școală cu șanse egale pentru toți copiii”
La categoria „Implicare în comunitate”, juriul a decis să acorde premiul directoarei Flavia Lorena Cut Lupulescu, care conduce Școala Gimnazială Boldur, din județul Timiș. Pe următoarele două locuri au fost profesorul Bogdan Mira, de la Școala Gimnazială Slimnic, județul Sibiu și profesorul Maria Cleopatra Stoicescu, de la Școala Profesională Starchiojd, din județul Prahova.
„Elevii noștri sunt oxigenul nostru zilnic. Euforia din timpul proiectelor, inteligența, hărnicia, au făcut din școala noastră un laborator de creație. Viziunea școlii noastre este o școală cu șanse egale pentru toți copiii”, a spus directoarea Școlii Gimnaziale Boldur, Flavia Lorena Cut Lupulescu.
Învățătoarea Iulia Mihalache, de la Liceul Tehnologic Drăgănești-Olt, județul Olt, a câștigat premiul la categoria „Dezvoltarea leadership-ului la elevi”. Pe următoarele două locuri au fost profesoara Daniela Eugenia Dinu, de la Școala Gimnazială Rusănești, localitatea Fârtățești, județul Vâlcea și profesoara Tatiana Cristian, de la Școala Gimnazială „Profesor General Gheorghe Gheorghiu”, din comuna Gologanu, județul Vrancea.