Atelierele Tamarei, locul unde copiii învață cum funcționează tehnologia „dincolo de interfață”

ALT-ȘCOALA. Copii din țară și din diaspora se adună online și față în față la Atelierele Tamarei, un IT hub unde copiii deprind abilități adaptate zilelor noastre. Tamara Grigore vrea să dezvolte și YouthBots, adică mici echipe de robotică pregătite să participe la concursuri. Cu acest proiect a ajuns în finala competiției Innovators for Children, organizată de Impact Hub, în parteneriat cu BRD Groupe Societe Generale. 

14.02.2025

Articolul face parte dintr-o serie realizată în cadrul campaniei ALT-Școala, printr-un parteneriat între Școala 9 și BRD Groupe Société Générale.

Tamara Grigore este de 10 ani trainer pentru copii și coordonator de programe digitale. Inspirația de a face ceva organizat i-a venit de la fiica ei cu care a început să lucreze de la 6 ani. „Sunt pe drumul acesta și datorită ei, m-a motivat.”

Acum, fiica Tamarei este la liceu, profilul mate-info intensiv pentru care a prins gustul de mică, cu ceva ajutor. „Am reușit să o conving până la urmă să urmeze acest drum, pentru că oricum, de la real spre uman poți face trecerea, dacă își dorește să facă și altceva după liceu, o poate face. Dar dinspre uman spre real, trecerea este un pic mai complicată”, spune mama.

„Sunt mai încrezătoare ca mamă dacă știu că îi ofer cunoștințe care, de fapt, sunt armele noastre pe zona de real, pe zona de tehnologie. Dacă ești foarte bine ancorată în această realitate cu care trăim zi de zi, atunci o să fii mai puternică. Eu știu că o să facă față la toate provocările”.

Dincolo de interfață

În timp, odată cu fiica sa, au crescut și Atelierele Tamarei care adună online copii pasionați de programare din toată țara și din diaspora -  Italia, Spania Anglia, Franța și Germania, iar pe cei din București și Constanța, în format fizic.

Au ateliere de programare vizuală, web development, web design, recent au integrat în programă și cursurile de C++, pentru copiii de liceu. Plus taberele de robotică care au loc în București.

„Îi trecem prin mai multe aplicații, programe, se obișnuiesc cu interfața, ceea ce le oferă o stabilitate și o siguranță pentru viitor. Pentru că oricum suntem digitali, ei sunt generația Alfa, sunt născuți cu telefonul în mână și atunci e important să știe să folosească tehnologia în mod util și să vadă și ce este în spatele tehnologiei, nu doar interfața.”

Până anul trecut, a lucrat cu copii de la 6 la 18 ani, dar a primit cerere să organizeze ceva și pentru copiii de 4 ani. „Din fericire, funcționează pentru că copiii de 4 ani sunt foarte receptivi și ascultători. Asimilează destul de bine informația atunci când reușești să le găsești cheița și știi să lucrezi cu ei. E foarte important să ai și abilități de pedagogie, să știi să lucrezi cu această grupă de vârstă, să știi să le vorbești pe limba lor”, mai spune Tamara. 

RoboSumo în loc de discotecă

În vara lui 2024 i-a venit ideea să creeze încă o divizie, numită YouthBot, care să pregătească echipe pentru concursurile de robotică. O fetiță super pasionată de la ateliere i-a dat ideea în timpul taberelor de robotică și dezvoltare personală.

De ce a pus împreună robotica cu dezvoltarea personală? „Mai ales copiii pasionați de tehnologie de multe ori sunt un pic mai închiși, mai introverți în mediile din clasă. Unii chiar au parte de bullying pentru că au această pasiune. Am fost tristă când un copil de la țară cu care fac cursuri online mi-a zis că el nu are prieteni în clasă. Un copil din clasele primare super pasionat de robotică.”

Taberele ei sunt hub-uri de entuziasm în care copiii nu mai vor să iasă din sala de robotică. Acolo lucrau la roboții lor, îi upgradau, că la final aveau un test.

„Noi nu am avut discotecă. Noi aveam la final o competiție RoboSumo când roboțeii se băteau, puneam muzică și bucuria era foarte mare. Sunt copii care se simt foarte fericiți și foarte încântați când văd ceva practic. Iar când le vezi bucuria lor, îți dă, așa, un boost de încredere pentru a continua ceea ce facem.”

Tamara vrea să le asigure copiii un spațiu sigur în care ei să se manifeste. A văzut de-a lungul anilor cum o atmosferă potrivită le dă aripi copiilor:

„Își pot manifesta emoțiile și materializa gândurile pe care le au pe partea de programare, cu ușurință, într-un mediu sigur, într-un mediu în care ei au încredere. Această încredere pe care copilul o simte într-un anumit mediu poate debloca niște lucruri importante și pentru noi ca societate. Acest copil poate deveni un agent al schimbării în viitor”, spune Tamara Grigore.

CUVINTE-CHEIE

atelierele tamarei innovators for children impact hub școală antreprenoriat afacere educatie