Dezbatere: E bine să aleagă părinții școala primară?

Dezbatere: E bine să aleagă părinții școala primară?

Ar fi mai bine să nu existe nicio restricție și părinții să poată alege ce școală vor, dacă tot nu pot fi cu adevărat obligați să dea copiii la școala de cartier? Sau ar trebui verificate adresele și puși să se înscrie la școala de care aparțin?

13.03.2019

de Școala9

Conform legii, copiii sunt arondați la școlile publice cele mai apropiate de domiciliul părinților. În orașele mari, unii părinți preferă însă să-și facă mutații fictive în zone cu școli percepute mai bune - cu învățătoarea cu reputație bună, cu dotări mai bune sau pur și simplu școli centrale - pentru că astfel simt că au control asupra procesului educațional. Ar fi mai bine să nu existe nicio restricție și părinții să poată alege ce școală vor, dacă tot nu pot fi cu adevărat obligați să dea copiii la școala de cartier? Sau ar trebui verificate adresele și puși să se înscrie la școala de care aparțin?

Am întrebat doi oameni cu perspective politice opuse care sunt argumentele pentru cele două opțiuni de politici publice. Etapele dezbaterii sunt: 1) pledoaria inițială (fiecare își argumentează poziția), 2) după câteva zile, răspunsul fiecăruia la argumentele celeilalte părți, 3) concluzia, care conține și cele mai interesante opinii ale comentatorilor.

Puteți citi mai jos ce spun și puteți contribui cu opinia voastră în comentarii. 

DA

Claudiu Năsui, CFA

Deputat USR, Președinte SoLib - Societatea pentru Libertate Individuală

 

 

Ține de natura noastră umană să încercăm să ne îmbunătățim constant situația. Este normal ca părinții să caute să ofere o educație cât mai bună copiilor lor. Întrebarea ar trebui să fie cum facem să reușească cât mai mulți dintre ei să o facă.

Un sistem în care școlile știu că părinții sunt obligați să meargă la ele orice ar fi nu le va stimula să-și îmbunătățească serviciile. Ba dimpotrivă, le va pune într-o stare de mulțumire cu status quo-ul. Un sistem care dă, însă, putere de alegere părinților și pune școlile în concurență, le va stimula să-și îmbunătățească constant oferta pentru a atrage părinții către ele.

În contextul actual, singurii părinți care au de facto posibilitatea să aleagă școala sunt cei care au timpul și mijloacele materiale să-și închirieze un spațiu în care să-și facă o mutație fictivă. Părinții din medii defavorizate nu sunt cu nimic câștigați în actualul sistem. Ba dimpotrivă. Cei mai înstăriți au un drept pe care ei, de facto, nu-l au. Dacă renunțăm la arondare, nivelăm terenul și dăm tuturor părinților posibilitatea de a alege școala copiilor lor.

Dacă intrăm, însă, în logica inversă, de a încerca să eliminăm posibilitatea de a-și alege școala pentru toți părinții. Trebuie să începem cu „securisme” prin care, de exemplu, să verificăm dacă părinții chiar locuiesc în locațiile unde declară. Dar, chiar și atunci, părinți care își doresc o educație mai bună pentru copiii lor, vor face un efort să iasă bine la acele verificări. În final, nu vom fi reușit decât să îngreunăm viața unor părinți care nu-și doresc decât o educație mai bună pentru copiii lor.

În final, se pune întrebarea ce vrem. Să forțăm copiii să meargă la o anumită școală? Sau să le oferim o educație cât mai bună? Dacă răspunsul la prima întrebare e da, atunci continuăm cu sistemul actual, ale cărui rezultate le vedem. Dacă, însă, ce ne dorim cu adevărat este o educație mai bună pentru cât mai mulți copii, una care să intre într-un cerc virtuos de îmbunătățire perpetuă, atunci trebuie să renunțăm la monopolul arondării, să ne deschidem către concurență și să dăm posibilitatea părinților de a se implica cât mai mult în educația copiilor lor.

 

NU

Emi Beteringhe

Președinte executiv, Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică (ARDOR), vicepreședinte Federația Coaliția pentru Educație 

 

E bine doar pentru copiii familiilor cu bani și/sau educație. Pentru toți ceilalți copii e rău. Pentru societate în ansamblu e rău, atât din punct de vedere al echității sociale cât și al investiției economice.


Argumentul inechității:

De oportunități:
În realitate, numai părinții din clasa de mijloc și înaltă din mediul urban vor alege școala. Majoritatea celor din rural și a celor săraci din urban nu au de fapt o alegere pentru că nu au nici opțiuni, nici resurse.

De rezultate:
În sistemele în care părintii pot alege școala rezultă de obicei o polarizare excesivă: copiii parinților bogați și/sau educați în școli „bune” (cu profesori, resurse etc), ceilalți în școli „slabe” (vezi „fenomenul Brașov”).


În sistemele alternative (de exemplu alocare rezidențială) se întâmplă două
fenomene importante:
a. „Peer effect”. În școli și clase mixte (ca nivel al educației și venitului părinților), copiii care nu beneficiază de educație si resurse acasă sunt „trași în sus” de ceilalți, fără vreun efect negativ semnificativ asupra acestora din urmă.
b. Influența pozitivă a parinților din clasa de mijloc în școlile mixte/de cartier se răsfrânge asupra tuturor copiilor din aceste școli. Deci o astfel de alocare ne ajută pe toți, nu doar pe unii.


Argumentul economic

În România, acolo unde există alegere (la liceu în principal) resurse publice și private sunt îndreptate disproporționat către școlile populate de copiii familiilor bogate și/sau educate (către școlile „de top’). În realitate alocarea financiară nu este „per capita”, cum ar trebui: liceele „bune” au profesori mai scumpi (cu mai multă experiență, cu grad didactic etc.) ale căror salarii depășesc alocarea (provenită din numărul de elevi școlarizați X costul standard per elev). Acestea primesc des din pixul inspectoratelor banii școlilor sărace, luând resurse de unde e mai multă nevoie de ele (Robin Hood invers).


O mare parte a acestor copii (din școlile „de top”) ajung să producă valoare pentru economiile altor țări. Plusvaloarea adusă de cei care rămân sau se întorc nu compensează pierderea economică substanțială generată de exemplu, de analfabetismul funcțional masiv rezultat din școlile „slabe’. Cel mai bun randament economic l-ar avea o alocare echilibrată a resurselor (profesori, materiale etc) către un sistem întreg de școli mixte/de cartier.

 

 

 

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

elev părinte

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile