Două eleve de 10 de la Colegiul „Sf. Sava” din București, una admisă la facultate în țară, alta în Olanda, vorbesc despre inegalitatea de șanse din educația românească

Două eleve de 10 de la Colegiul „Sf. Sava” din București, una admisă la facultate în țară, alta în Olanda, vorbesc despre inegalitatea de șanse din educația românească

„Se vede o diferență între copiii care au avut privilegiul să locuiască și să învețe într-un oraș mare și cei din provincie”, spune Miruna Ștefan, absolventă de clasa a XII-a de la Colegiul „Sfântul Sava” din București, unde, anul trecut, ultima medie de admitere a fost 9.89. Miruna și Nicoleta, colega ei, se numără printre cei opt elevi cu media 10 de la acest liceu, unde au fost cele mai multe note maxime din țară în 2022. Adolescentele explică de ce e important să-ți vezi de drumul tău, chiar dacă ești admis la un liceu considerat „mai slab” și de ce „Sfântul Sava” e potrivit mai degrabă pentru olimpici. 

07.07.2022

de Medeea Stan

Colegiul Național „Sfântul Sava” din București, întotdeauna pe primul loc în ce privește mediile mari de la admitere, precum și de la Bacalaureat împarte elevii din Capitală și din împrejurimi în trei tabere formate din: cei care își doresc să învețe aici și au o medie aproape de 10, cei care visează la această oportunitate, dar nu pot intra și cei care ar avea media, însă preferă un liceu cu un program mai lejer. 

Despre acest liceu au auzit că e cel mai bun o mulțime de elevi și părinți din toată țara, care se întreabă dacă școlile din provincie deschid la fel de multe porți ca cele din București. 

Școala 9 a întrebat două eleve care au absolvit mate-info la „Sfântul Sava” cum a fost experiența lor, dacă se consideră avantajate în comparație cu liceenii din orașele mai mici și ce cred despre faptul că unii adolescenți cu medii mari ajung la alt liceu decât cel pe care și-l doresc din cauza unor diferențe de numai câteva sutimi. 

În acest an, în rândul elevilor și-al părinților există deja îngrijorări legate de admiterea la licee, căci sunt cu 14.000 mai mulți absolvenți de gimnaziu în țară față de 2021, plus note mai mari, scrie Libertatea. Prin urmare, mai mulți elevi își doresc să prindă un loc la liceele bine cotate.  

La „Sfântul Sava”, ultima medie de admitere, în 2021, a fost 9,89, iar la specializarea mate-info bilingv engleză s-a intrat până la 9,98. 

„Dacă țintești sus, nu este un impediment nici dacă ai intrat într-un liceu puțin mai slab”

Miruna Ștefan, o adolescentă cu părul ondulat și vârfuri blonde, a fost preadmisă la Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica din Capitală, înainte să dea Bacalaureatul. A ocupat unul dintre cele 50 de locuri pe care instituția le-a scos în acea sesiune la care au putut să participe elevii cu experiență la olimpiade pentru materii reale, dar și care erau eligibili pentru un concurs în această etapă. 

Miruna Ștefan, în ultima zi de liceu 

Deși avea deja un loc la facultate, Miruna și-a dat interesul la Bac, s-a concentrat la cele trei examene, română, matematică și fizică, și a luat 10 la toate. Consideră accesibile subiectele, în special la matematică. „La Evaluarea Națională am luat tot 10 la română și la mate. La română mi se pare că nivelul rămâne cam același, având în vedere că sunt subiecte asemănătoare: de interpretat poezii, fragmente de text”.

Adolescenta e conștientă, însă, că nu toți elevii au perceput la fel nivelul de dificultate. „Având în vedere că ne-am confruntat cu perioada pandemiei, poate că unii copii nu au avut ocazia să învețe la fel de bine ca noi, din mediul urban, mai ales ca cei de la liceele de top din București sau din alte orașe mari”, spune Miruna. Amintește, de asemenea, că ei și altor colegi din aceste școli urbane nu le-a lipsit niciodată tehnologia, ca să poată participa la orele online. 

A urmărit și rezultatele de la Evaluarea Națională din acest an și își dă seama că pe un copil cu o medie bună îl pot „trage în jos” câteva sutimi. „Dar dacă ești ambițios și țintești sus, nu este un impediment nici dacă ai intrat într-un liceu puțin mai slab”, crede Miruna. „Contează să îți vezi de drumul tău și să lupți mai departe pentru ce-ți dorești”. 

În același timp, se gândește că e important pentru un elev care învață cu plăcere să fie admis la un liceu bine cotat, pentru că, spune ea, în adolescență își setează niște standarde. 

Dar când standardele sunt ridicate, liceenii au prea puțină vreme pentru alte activități. A fost și situația Mirunei într-a XII-a, când a încercat să găsească vreme și pentru relaxare, ca să nu obosească foarte tare învățând. Doar în clasele X-XI s-a simțit mai liberă, căci orele s-au ținut atunci în fața ecranului. 

Miruna a crescut chiar în București și e convinsă că a avut mai multe oportunități în educație decât copiii din alte orașe. Ceea ce i-a influențat pozitiv întreg parcursul, până la facultate. „Se vede diferența între copiii care au avut privilegiul să locuiască și să învețe într-un oraș mare și cei din provincie. Se simte această inegalitate de șanse mai ales la noi în țară”. 

Acum urmează altă etapă. Spre deosebire de mulți colegi care aleg o facultate peste graniță, Mirunei i se pare că o așteaptă și în România un viitor în IT - îi stârnește curiozitatea, de pildă, inteligența artificială. Adolescenta speră să aibă un impact pozitiv asupra societății în care s-a format. „Mi-am dorit să ajut la îmbunătățirea mediului în care trăiesc în loc să fug în altă parte”, explică ea. Nu-i exclus să urmeze un master în altă țară și să revină acasă, la familie și la prieteni, de care e „destul de atașată”. 

„Multe licee oferă o pregătire foarte bună”

La începutul lui septembrie, Nicoleta Dobrică, colega de liceu a Mirunei, o să-și facă bagajele și o să plece să studieze computer science în Olanda. Emoțiile sunt puține, entuziasmul, în schimb, e mare, spune ea. Spre deosebire de Miruna, crede că va găsi mai multe posibilități de carieră în afară. 

Olimpică internațională la lingvistică din clasa a V-a, a continuat să participe la acest concurs și în liceu. Datorită lui nu a mai fost nevoie să susțină examenul de Bac la română, pentru că i s-au echivalat rezultatele. Așa că a mai avut doar două probe, la matematică și fizică. 

Nicoleta Dobrică își continuă studiile în Olanda 

Domeniul în care se va pregăti, computer science, are o legătură cu lingvistica, explică ea, pentru că ambele ajută la dezvoltarea gândirii logice. 

Nicoleta și-a dorit să învețe într-un liceu unde se știe că predau profesori buni, pentru că și-a propus să facă performanță. „La un liceu de top sunt mai multe avantaje dacă un elev este interesat de olimpiade”, spune ea. A ajuns la Colegiul „Sfântul Sava” cu media 9.95 la Evaluarea Națională, dar își amintește că, deși a muncit pentru notele acelea, „n-a fost un efort atât de mare”. Și pentru Bac a învățat constant, nu în ultimele săptămâni. 

Recunoaște că, deși modul actual de predare și evaluare din școlile românești a funcționat în cazul ei, pentru alți colegi s-ar putea să nu dea roade. Poate sistemul nu este adaptat la modul lor de gândire și la felul în care lucrează. De exemplu, în ce privește testele. „Unii elevi răspund mai bine la examinarea orală, alții fac proiecte extraordinare, dar la teste nu se pot concentra la fel de bine. Mi se pare că pentru ei e un dezavantaj”, explică adolescenta. 

Cât despre situația celor care pierd locul la liceul dorit pentru că au obținut cu două sutimi mai puțin decât altcineva, crede că e firesc să existe o ierarhie. „Sunt mulți copii buni, e păcat că nu pot să intre toți la același liceu”, spune Nicoleta. În același timp, „multe licee oferă o pregătire foarte bună”. Nu doar „Sava”.

Fotografie principală: Dumitru Angelescu 

Medeea Stan

Reporter

Descoperă jurnalismul din 2014 și își dorește să continue măcar până la pensie, adică până prin 2055.

CUVINTE-CHEIE

colegiul sava bucuresti media 10 inegalitate educație