Elevii afectați de sărăcie au rezultate mai slabe la școală. Cum se poate rezolva situația?

Elevii afectați de sărăcie au rezultate mai slabe la școală. Cum se poate rezolva situația?

Elevii români de la țară au șanse la jumătate decât cei de la oraș ca să ia o notă peste 5 la Evaluarea Națională, o arată rezultatele obținute în acest an. Un profesor britanic discută câteva metode prin care sistemul de învățământ poate să-i ajute pe copiii din medii defavorizate să aibă rezultate școlare la fel de bune ca ceilalți colegi ai lor. 

07.07.2023

de Alexandra Șerban

Copiii care trăiesc în sărăcie și în medii vulnerabile au performanțe școlare mai slabe decât ceilalți colegi ai lor, arată studiile. În această privință, România se află în topul clasamentului european, cu cele mai grave rezultate: 41,5% din copiii români trăiesc în risc de sărăcie și excludere socială, conform datelor Eurostat din 2022. 

Recuperarea decalajului educațional produs de condițiile de viață a reprezentat scopul unei cercetări realizate de Stephen Gorard, profesor de politici educaționale și publice la Universitatea din Durham, Marea Britanie. „O problemă-cheie care trebuie abordată este diviziunea socială care face ca anumite școli să se adreseze elevilor mai bogați sau celor mai săraci. Finanțarea suplimentară ar trebui, de asemenea, să se concentreze asupra copiilor care au cea mai mare nevoie de ea”, scrie profesorul Gorard pe platforma The Conversation.

Prima cauză: școli separate pentru copiii săraci 

Cercetătorul britanic și-a bazat analiza pe statisticile disponibile în țara sa: începând cu 2014, decalajele dintre copiii la risc de sărăcie și ceilalți s-au redus constant până în 2019.  

Progresul înregistrat are legătură cu reducerea treptată a segregării sociale – adică măsura în care copiii mai săraci sunt grupați în școli cu alții trăind în aceleași condiții socio-economice. 

Școli care să se adreseze tuturor copiilor

Una dintre modalitățile prin care segregarea socială ar putea fi redusă este reducerea tipurilor de școli care își selectează elevii în funcție de abilități. Aceeași problemă s-a ridicat la noi în contextul noului tip de admitere la liceu, cu un examen în plus care a ridicat critici din partea societății civile că așa va spori segregarea între copiii cu posibilități financiare și cei fără. 

Admiteri fără frontiere și bonusuri pentru fiecare elev înscris

O altă metodă de diminuare a separării elevilor bogați de cei săraci ar fi schimbarea modului în care copiii sunt admiși. 

Un exemplu de procedură de admitere: să li se ceară școlilor ca o parte din locuri să fie distribuite familiilor din medii vulnerabile; sau chiar să fie alocate aleatoriu, vizați fiind elevii din cartierele mai sărace.

Profesorul Gorard propune și o îmbunătățire a legii: mărirea bonusurilor financiare pentru acele categorii de elevi care trăiesc în cel mai mare risc de sărăcie. 

Alexandra Șerban

reporter

Este jurnalistă din 2014. A crescut cu vorba lui George Costanza: „I like to get the daily news”.

CUVINTE-CHEIE

copii saraci rezultate copii rural rezultate copii fara posibilități materiale solutii rezultate elevi