Elevii care au creat o platformă de meditații. „Bariera profesor-elev era exclusă pentru că aveam vârste foarte apropiate”

Elevii care au creat o platformă de meditații. „Bariera profesor-elev era exclusă pentru că aveam vârste foarte apropiate”

Zece elevi, în prezent studenți la universități prestigioase din țară și din străinătate, au gândit acum doi ani platforma de meditații TeachU. Au avut în minte elevii din medii dezavantajate, care nu și-ar fi permis lecții particulare altfel. Când le-a venit ideea ca elevii să-i învețe voluntar pe alți elevi tot ce știu ei, nu era pandemie. Când școlile s-au închis, copiii și părinții au căutat alternative. Așa au ajuns să ofere peste 4000 de ore de pregătire. Pe lângă pregătirea pentru examene, copiii pot să se înscrie și la lecții de limbi străine, astronomie, lingvistică sau public speaking. 

12.09.2021

de Corina Dimitriu

De zeci de ani, sistemul românesc de învățământ se confruntă cu problema sensibilă a lecțiilor private. Conform unui studiu realizat de IRES și de Societatea Academică din România, o treime din elevii români iau meditații la cel puțin o materie pe parcursul anului școlar, cele mai multe cereri fiind îndreptate, în mod firesc, înspre profesorii de matematică și de limba română. Lecțiile particulare sunt, de regulă, individuale sau susținute în grupe mici, de doi-trei de elevi, iar costul unei ședințe de meditație cu un cadru didactic experimentat și recunoscut pentru rezultatele sale poate ajunge până la 200 de lei, în orașele mari. 

Adevărata problemă apare însă la adolescenții ai căror părinți chiar nu își permit să îi trimită la meditații și care sunt practic condamnați să își limiteze opțiunile de viitor la ceea ce pot obține doar cu ajutorul școlii – de obicei, nu foarte mult. Proiectul TeachU a fost conceput tocmai pentru a veni în sprijinul acestor de elevi. 

O echipă alcătuită din zece tineri a propus, în cadrul competiției ReForm 2017 (parte a proiectului „Creatori de viitor”), o platformă în cadrul căreia elevi și studenți cu rezultate deosebite în diverse domenii oferă meditații gratuite pe Skype colegilor care au nevoie. 

TeachU s-a deschis publicului în primăvara anului 2020, odată cu începerea pandemiei, iar, de atunci, au fost susținute aproape 4000 de ore de meditație. În prezent, pe platformă sunt înscriși 1700 de elevi și 133 de mentori, care oferă atât meditații clasice la științele reale și umaniste, cât și ajutor în învățarea unor limbi străine ce nu se studiază la școală (japoneză, suedeză, arabă etc.), în aprofundarea unor materii de olimpiadă precum lingvistica sau astronomia și în dezvoltarea abilităților muzicale, de public speaking și de debate.

Foto: Diana-Gabriela Oprea, una dintre fondatoarele TeachU

Proiect creat înainte de pandemie

Coordonatoarea echipei de voluntari și sufletul proiectului este Diana-Gabriela Oprea, studentă la chimie la Universitatea Oxford din Marea Britanie. Aceasta ne-a mărturisit că, deși la momentul înființării TeachU nu se punea încă problema de pandemie, lecții remediale sau învățământ online, nu consideră ideea ca fiind una uimitoare. 

„Eram o echipă de liceeni din toată țara, iar online-ul era singurul loc unde am fi putut să comunicăm”, spune Gabriela. 

„Voiam să ajungem la toți oamenii care aveau și au nevoie de ajutorul TeachU – nu e o distribuție uniformă a mentorilor și elevilor în țară, iar cele două distribuții nu coincid: acolo unde e cea mai mare nevoie de ajutor, nu sunt în general mulți mentori. Știm că mai e mult până să ajungem «la toți», dar cu siguranță la asta ne-am gândit când am conceput proiectul.”

Lansarea proiectului nu a fost un proces liniar și ușor, întâmpinând chiar de la început obstacole tehnice și financiare considerabile. „Cine ar fi făcut site-ul așa cum ni-l doream noi cu bugetul pe care îl aveam? Am aflat curând că nimeni, după mai multe experiențe neplăcute în urma cărora am și pierdut o parte din bani. În final, a trebuit să facem unele compromisuri și să acceptăm TeachU în forma care există acum și care funcționează surprinzător de bine”.

Pentru Gabriela, cea mai mare dificultate a ținut însă de păstrarea motivației și de transmiterea ei și celorlalți colegi. „Cu toții am început foarte entuziasmați de idee, dar e greu să rămâi la fel când pare că nu se va ajunge nicăieri. M-a ajutat mult să văd reacțiile oamenilor din afara echipei când auzeau de proiect – erau la fel de entuziasmați cum fusesem și noi și îmi dădeam seama că încă e o idee ce merită efortul, chiar dacă pentru mine se trivializase”, povestește tânăra. 

Confirmarea reușitei proiectului a venit, în egală măsură, de la elevi: „Am putut să îi văd evoluând, învățând, i-am auzit vorbindu-mi despre celelalte meditații pe care le iau pe TeachU și despre mentorii lor, le-am văzut rezultatele. Nu judec în general după note, dar probabil sunt mai ușor de cuantificat decât bucuria de a învăța.”

Foto: Andrei Marin, mentor la TeachU

Elevii predau, elevii învață

Mulți dintre mentori sunt și ei elevi și, prin urmare, înțelegeau cel mai bine cu ce se confruntă cei care le cereau ajutorul. 

Andrei Marin tocmai a terminat clasa a XII-a la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București și este meditator pe TeachU de un an și jumătate, din momentul lansării platformei. A acordat meditații atât la disciplinele reale, cât și la cele umaniste, pentru obiective diverse, începând cu pura curiozitate a elevilor și până la pregătirea pentru olimpiadele naționale. Petrece și câteva ore pentru a selecta probleme pentru elevii săi și folosește ca suport atât culegeri, cât și site-uri sau materiale redactate de el însuși. 

Unul dintre obstacolele pe care le-a întâmpinat în decursul activității sale a avut legătură cu lipsa de formalitate a interacțiunii mentor-elev: „Deși apreciez cadrul relaxat, simt o reticență din partea elevilor în a se pregăti în afara meditațiilor, atunci când vine vorba de lucru individual sau chiar de repetarea noțiunilor parcurse la întâlnirea precedentă. În meditațiile tradiționale există doi factori – respectul datorat profesorului, respectiv investiției părinților – care stimulează elevii să vină pregătiți la meditații”. 

Cu referire la reconfigurarea barierei care apare de obicei între profesor și elev, Andrei ne-a mărturisit că a putut avea interacțiuni mai relaxate cu liceenii, dar cei din gimnaziu sunt mai rigizi. „Din nefericire, la gimnaziu există sentimentul apartenenței la o lume inferioară (școala generală față de liceu), care îi determină pe unii elevi să folosească pronume personale de politețe, întocmai ca și cum ar discuta cu un profesor tradițional.” 

„La foarte mulți elevi de gimnaziu conturile sunt făcute de către părinți, cu datele de contact ale acestora, situație ce formalizează suplimentar comunicarea”.

Vor să știe și ce nu se predă la școală

Alexia Carson este și ea proaspăt absolventă de liceu, tocmai a terminat studiile la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Iași, și a oferit meditații pe TeachU la limba engleză timp de un an. „Mă contactau mai ales pentru că simțeau nevoia să își îmbunătățească în general cunoștințele de limbă, uneori și pentru un examen (IELTS/Cambridge/competențe lingvistice de la bac, care nu s-au mai ținut). Dacă aveau ceva baze, mă rugau doar să vorbesc cu ei pentru un examen oral, fiindcă nu găseau persoane în jurul lor cu care să exerseze”. 

Nu a simțit nevoia să facă planuri de lecții, ci pregătea de fiecare dată exercițiile în funcție de conținuturile abordate în ședința de meditație anterioară, bazându-se în principal pe site-uri, culegeri de pe care a lucrat în gimnaziu sau subiecte de examen. De asemenea, a încercat să le propună elevilor și activități mai elaborate precum o dezbatere în engleză sau exerciții pe model de competențe lingvistice.

Foto: Alexia Carson, mentor TeachU

Pentru ea, principala dificultate a fost legată de faptul că își întâlnea elevii doar online. „Nu eram genul care să stea să se roage de elevi să își deschidă camerele dacă nu voiau și s-a întâmplat de ceva ori să avem probleme tehnice, așa că eram de cele mai multe ori niște voci în fața unui share screen. Mă simțeam neputincioasă pentru că nu știam cum să pătrund prin cameră mai aproape de elev, cum să îl ajut să vorbească mai bine, cum să fac lecția mai atractivă”. 

Deși și-a structurat lecțiile pe formatul celor de la școală – „pentru că nu știam cum altcumva să fac lecțiile decât ca pe cele la care am asistat timp de 12 ani” – a încercat să fie mereu deschisă și răbdătoare, pentru a ajunge la o comunicare lipsită de inhibiții. „Bariera profesor-elev era exclusă pentru că aveam vârste foarte apropiate și nu trebuia să îi notez, temele erau mai mult oportunități să lucreze dacă doreau, nu erau obligatorii.” 

„Cu elevii care au stat cu mine tot anul, puteam vorbi dincolo de meditații și încercam să îi ajut și pe plan personal, dacă se simțeau destul de confortabil încât să îmi împărtășească ceva”.

Au apreciat răbdarea meditatorilor

Mentorii afirmă că actul formativ a fost, într-o anumită măsură, bilateral și că satisfacțiile s-au ridicat la înălțimea muncii depuse. Pentru Andrei, TeachU a fost un prilej de a-și îmbunătăți abilitățile de predare, în particular și de comunicare, în general. „De multe ori, am învățat sau am repetat eu însumi diferite noțiuni înainte de meditații, fapt ce m-a ajutat semnificativ în a fi un mai bun autodidact”. Împlinirile sale ca mentor au stat fie în sentimentul că a contribuit la performanțele unor elevi, fie în posibilitatea de a le schimba percepția asupra anumitor materii: „Cunoaștem cu toții efectul potențial nefast al asocierii unei materii cu profesorul care o predă; experiența de pe TeachU este capabilă să producă o schimbare de perspectivă în cazul multor elevi”.

Alexia ne-a mărturisit că mulțumirile primite de la elevi i-au adus bucuria de a simți că a avut o contribuție cât de mică în parcursul lor educațional: „Un elev mi-a mulțumit după ce a trecut cu bine examenul oral IELTS pentru care avea ceva emoții.” 

„La ultima meditație, unii elevi mi-au mulțumit pentru răbdarea cu care niciun profesor de la școală nu a stat să le explice niște aspecte mai grele de gramatică.”

TeachU a ieșit din cadrul strict al meditațiilor clasice și a organizat o școală de vară, tot online în acest an, dar pe care vor s-o transforme într-o tradiție, un eveniment care să stimuleze interesul pentru cunoaștere și dorința de discuție între tineri.

Corina Dimitriu

studentă

19 ani, studentă la Litere. Victimă fericită, învinsă iremediabil de cuvânt

CUVINTE-CHEIE

meditații online teachu elevi care mediteaza meditații gratuite