Fericirea finlandeză nu este perfectă
De opt ani, Finlanda iese pe primul loc în topul global al fericirii. Nu e o fericire de sărit în sus de fapt, e satisfacție cu privire la propria viață. Au cifre bune la educație, sănătate, calitatea vieții per total. Sunt triști totuși că n-au mai câștigat Eurovision demult. Da, stau bine și la umor. Când redevin serioși, îți zic și de celelalte îngrijorări care îi frământă cât să le studieze și să facă reforme pentru ele. Iată ce am aflat despre „infrastructura fericirii finlandeze”, în cele trei zile în care am vizitat Oulu, un oraș aproape de cercul polar, și Helsinki!
05.09.2025
de Andreea Archip
Un băiețel roșcovan stă pe plajă cu tatăl lui. Se văd două bărci în zare și valuri înspumate de cretă. Este o ilustrație dintr-o carte de copii expusă la Centrul Cultural Valve din Oulu, Finlanda. Câțiva vizitatori urmăresc de pe margine cum educatoarele de artă Kati Inkala și Anna Anttonen țin turul ghidat.
Suntem din Luxemburg, Ungaria, China, SUA, Peru, Columbia și România, jurnaliști, influenceri și actori aflați în vizita numită „Infrastructura fericirii din Finlanda”.
De opt ani, Finlanda iese pe locul întâi în World Happiness Report (noi suntem pe 35, din 147 de țări). Peste câteva zile aveam să discutăm cu profesori de la Universitatea din Helsinki despre ce înseamnă de fapt fericirea pentru finlandezi, despre rata sinuciderilor, despre cum îi afectează vremea, despre ce fac în școli și în societate. Acum însă ne uităm toți la desenele naive în culori puternice și le ascultăm pe Kati și Anna care aproape că fac o scenetă pentru noi, așa cum fac de ani de zile pentru copiii care trec pragul Centrului. Acum joacă rolul tatălui și băiatului din tablou.

- Pot să decid când semaforul se face verde, galben și roșu?
- Nu!
- Pot să decid dacă am pistrui?
- Nu, nu poți.
- Pot să decid dacă merg la școală?
- Nu.
- Dar pot să decid când mă duc la culcare?
- Nu! Asta decid eu, pentru că sunt tatăl tău.
- Eu de fapt nu decid nimic, spune copilul. Și nici tu, tată.
- Ei, bine, este adevărat, spune tatăl. Dar acum voi decide că vom mânca înghețată!
„Și iată-i după ce au mâncat înghețată. În acel moment, copilul își dă seama de un lucru pe care îl poate decide singur”, explică următorul tablou educatoarea.
- Acum cred că știu ce vreau să mă fac când voi fi mare.
- Vei fi marinar?
- Nu.
- Astronaut?
- Nu.
- Polițist?
- Nu. (...)
- Atunci ce vei fi? a întrebat tatăl.
- Voi fi persoana care nu uită niciodată că poate să decidă singură dacă vrea să stea aici, cu ochii închiși, și să asculte marea.
Doar că pentru copiii care vin la muzeu în vizită și pentru grupul pestriț din toată lumea venind să verifice infrastructura fericirii finlandeze povestea nu se încheie aici. Kati continuă: „Trebuie să spun despre această carte că situația în care copilul poate decide ce vrea să fie când va crește nu este o situație valabilă pentru toți copiii de pe Planeta noastră. Aceasta este povestea unui copil fericit și a societății noastre.”
***
Ca să-i facă pe copii fericiți cu viețile lor, finlandezii se gândesc în detaliu la mediul pe care li-l oferă. Toți elevii, în funcție de vârstă, vin în vizite la muzeu și participă la activități, învață de mici să nu le fie teamă de cărți.
Oulu, localitatea cu 100.000 de locuitori, aflată la o sută de kilometri sud de cercul polar, care anul viitor va fi capitală europeană culturală, are grijă de familiile sale. Muzeul organizează anual festivalul Enchanted Words, cu tot felul de activități pentru mici și mari, toate în jurul artei, scrisului și educației. Centrul comercial din oraș are amenajat un spațiu de întâlnire pentru adolescenți, dar și cu diferite activități, ca ei să nu stea pe stradă. Autogara are scăunele pentru copii, trenurile au vagoane cu spațiu de joacă. Școlile sunt spații multivalente și pentru toată comunitatea.
„Poți să o închiriezi pentru diferite evenimente, evenimentele sportive au loc acolo, biblioteca e acolo. Există spații pentru adolescenți să se întâlnească”, avea să-mi explice Anne Laurila, consilieră la primăria din Oulu, mai târziu în timp ce ne plimbam printr-una dintre școli.
Acum trecem pe lângă ilustrațiile artistei Laura Merz, de la Centrul Valve. Când le văd, copiii le zic muzeografilor că ei pot desena mai bine. Li se explică faptul că artista „nu caută perfecțiunea”. Apoi, vizităm lumea creată de Jenni Erkintalo, o cameră cu mulți copaci și un univers ideal în care păsările pot fi prieteni la cataramă cu viermii. Copiii pășesc dintr-o carte ilustrată în alta.
„Mă gândeam aseară ce e fericirea finlandeză, am încercat să caut răspunsuri pentru mine. Cred că fericirea noastră e mai degrabă o satisfacție a vieții decât o bucurie copleșitoare tot timpul. Societatea noastră e structurată, structura crează predictibilitate, predictibilitatea crează încredere. Noi avem încredere în vecinii noștri, în muncitori, în polițiști, profesori, autoritățile fiscale. Credem și în Moș Crăciun. Și bineînțeles, în artă”, mai spune Kati pe final de tur, când eram cu un picior spre centrul de dans contemporan și spre cel de fotografie din cadrul muzeului.
Pentru încrederea în Moș Crăciun nu există statistici, însă în ce privește încrederea în guvern, știm că Finlanda este pe locul 3 dintre țările OCDE, după Elveția și Luxembourg. (România nu e inclusă în clasament.)
„Niciun copil nu termină clasa a opta fără să știe să folosească o mașină de spălat”
Asta îmi spune Anne Laurila în timp ce ne plimbăm prin școala Kasteli. La intrare există o parcare mare pentru biciclete pe care urcă finlandezii și pe viscol, apoi treci de o vitrină cu medalii și cupe de la competițiile sportive - profilul școlii. Toți copiii primesc o masă la prânz. Acum, la ora 16.00, se face curat în cantină. În sala de sport elevi și profesori repetă dansuri. La etaj sunt tot felul de ateliere în care copiii crează proiecte, de la artă la inginerie. Uneori combinat.
De când au văzut pe cifre că scade numărul tinerilor care aleg domenii tehnice la Universitatea din Oulu, considerat „oraș al tehnologiei”, au implementat din 2017 proiecte STEAM în majoritatea școlilor - științe, tehnologie, inginerie, artă și matematică. „E important ca în viitor copiii noștri să fie deschiși către noile tehnologii”, spune Maikki Manninen, una dintre coordonatoarele proiectului.
Era învățătoare când a început și a văzut repede că elevilor ei le place foarte mult să facă proiecte care implică manualitate. Fie că programează roboței sau pur și simplu manufacturează bijuterii pe care le vând pe un site făcut de la zero tot de ei. De altfel, magazinele din oraș sunt deschise să primească produsele elevilor la vânzare. Companiile locale se implică și ele.
„Obișnuiam să credem că un profesor bun e acela la ale cărui ore elevii stau în liniște și ascultă, nu spun nimic. Nu e cazul la proiectele STEAM unde se lucrează în grupuri, deci se discută. La început profesorii spuneau că elevii lor nu pot lucra în grup, dar au învățat, a fost nevoie de timp”, spune Maikki.
Se fac astfel de proiecte de la grădiniță la liceu, muzeele și bibliotecile devin ateliere pentru proiectele elevilor și deja s-au văzut rezultate în motivația elevilor și dascălilor.
„Profesorii spun că sunt mai motivați, și-au luat mai puține zile libere sau scutiri. Le place ce fac. Amestecăm diverse materii și domenii. Cei de clasa a șasea fac proiecte legate de schimbările climatice. Alții lucrează proiecte de robotică, unii de artă”, mai spune profesoara.
În prag de vară nordică, soarele abia te lasă să ții ochii deschiși prin ochelari de soare. Din mașina Annei ne uităm la sauna comunală de pe malul lacului. Mulți finlandezi au saună acasă, e cultură și sănătate, deopotrivă. Majoritatea din Oulu au și o mică cabană în pădure unde evadează vara. Eu una nu înțeleg de unde evadează. Pe geamul mașinii pare că privesc în continuare universul de poveste al unei cărți ilustrate.

Foto: Anne și Elmi, în fața cafenelei din Oulu
La o cafea cu profesoara Elmi
Finlandezii sunt printre cei mai mari consumatori de cafea per capita din lume. Locul doi după Luxemburg. Noi, pe 35. Primesc și eu o cană cât un bol de supă de cafea aburindă. „Kahvitauko” este o pauză de cafea și socializare, un moment-instituție în cotidianul finlandez. O savurez cu Anne și Elmi.
Elmi Hämäläinen îmi zâmbește ca unui copil care a spus o boroboață când îi zic că sunt în vizită să văd infrastructura fericirii. „Chiar crezi că suntem cei mai fericiți din lume? E mai mult pentru presă asta…”, îmi spune.
Și totuși, ea e o finlandeză fericită. Nu care țopăie zilnic de pe-un picior pe altul de veselie, dar un om care e mulțumit de propria viață. După 35 de ani de predare la simultan, ochii îi zâmbesc când vorbește despre copiii imigranților pe care îi învață finlandeza, chiar dacă e la pensie. Uneori îi învață și pe părinții lor care dau diverse examene de calificări în muncă.
Se luminează și când își amintește de elevii ei năzdrăvani de la școala din pădure.
A copilărit în Salla, un orășel cu un locuitor la fiecare 2 kilometri pătrați. Prin comparație, densitatea populației României este de 84 de locuitori pe km pătrat. Din orășelul la graniță cu Rusia, în Laponia lui Moș Crăciun, Elmi a plecat la Oulu. Aici s-a calificat să fie profesoară având-o în minte pe învățătoarea ei de care i-a plăcut mult. A găsit un post la țară - Aapajärvi School din Tornio, la granița cu Suedia de data asta, unde ea și încă un profesor au predat la simultan pentru 30-35 de copii. Făcea 40 de minute în mașină până la școală în fiecare zi. „Sunt multe familii religioase cu mulți copii, 10-12, așa că am predat familiilor întregi, de la cel mai mic la cel mai mare.”
Le preda copiilor de la 7 la 13 ani și era greu când unul dintre profesori se îmbolnăvea și trebuia să preia celălalt toată școala. E ceva obișnuit ca școlile din vasta Laponie să aibă și școli cu 10 elevi și un singur profesor.
Între timp, la noi, școlile sub 500 de elevi se comasează. 507 își vor pierde personalitatea juridică, a anunțat în august Ministerul Educației. Se dorește și ca învățământul simultan să fie redus. Elmi și Anne îmi spun că în Finlanda nu se simte nicio diferență de calitate pentru elevii care învață la simultan.