„În educație, dar și în viețile noastre în general, AI-ul va fi prezent cum este electricitatea”

„În educație, dar și în viețile noastre în general, AI-ul va fi prezent cum este electricitatea”

Alexandru Dan este cercetător în AI și a predat la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, unde a pregătit elevii pentru Olimpiada de Informatică. Am discutat despre viitorul școlii românești și cât de pregătit este sistemul educațional pentru AI.

04.09.2025

de Carmen Pavel

La final de iulie, 120 de profesori din toată țara s-au întâlnit cu specialiști în inteligență artificială și tehnologia educației la Congresul Incubatorul Civic Digital, organizat de Școala de Valori. Au povestit cum folosesc ei acum asistenții AI și au plecat acasă cu alte idei de dus în cancelarii. „Printre participanți au fost profesori - o parte din ei de peste 50 de ani -, directoare de școală, dar și profesori de fizică, literatură sau matematică. Feedback-ul general a fost aproximativ 90% pozitiv”, a povestit expertul Alexandru Dan, CEO al Triumvirate Labs, dezvoltatori de soluții IT bazate pe inteligenţa artificială.

Prezent la Incubatorul Civic Digital, Alexandru Dan a povestit pentru Școala9 cum vede integrarea noilor tehnologii la clasă și cum ar putea arăta viitorul școlii.

Școala9: Într-un interviu acordat pentru Ziarul Financiar ați spus că în viitor fiecare persoană va avea un asistent AI. Ce abilități ar trebui să aibă în mod ideal acest asistent al unui profesor?

Alexandru Dan: Cu ocazia acestui program s-au dezvoltat doi asistenți, unul pentru profesor și unul pentru managementul școlii, fiind folosiți cu succes de profesori. În principiu vorbesc în limba română și înțeleg toate materiile care se predau la școală, înțeleg cadrul legal, acești asistenți au fost antrenați cu legislația românească, cu standardele, au cunoștințe din toate materiile și îi pot ajuta pe toți profesorii.

Există astfel de asistenți pe care îi poți folosi și sunt sigur că într-un an vor folosi aproape toți profesorii din țară asistenți. Doar să știe, să afle de ei, că în rest este clar că îi vor folosi.

- Care sunt cele mai frecvente mituri legate de AI în educație și cum le demontați?

- În general, cred că e cumva o credință că AI-ul, practic, dacă îl folosești foarte mult, nu te ajută să te dezvolți intelectual și că slăbește capacitatea de gândire critică. Pentru că e mult mai ușor să îi ceri unui asistent AI să-ți răspundă la o întrebare, în loc să te pregătești singur și să răspunzi cu propria capacitate. Dar, din experiența mea și a altor oameni cu care am discutat, inteligența artificială poate să fie de ajutor în oferirea de răspunsuri la întrebări.

Înainte foloseam Google, de exemplu dădeam click pe 10 site-uri pentru a afla o informație, acum întrebăm un asistent AI și ne răspunde într-un minut.

Și putem învăța foarte multe lucruri, oamenii pot învăța și fizică, și matematică. Deci eu cred că dimpotrivă, stimulează gândirea și educația și poate să te provoace, să te ajute să fii mai productiv și să știi mai multe lucruri. Deci eu nu cred că nu ne ajută în a ne dezvolta. Și asta știu sigur din business și din activitatea pe care o am.

Alt mit este că AI o să ne ia toate joburile și că oamenii vor fi înlocuiți de inteligența artificială.

Dar deocamdată inteligența artificială are foarte multe lucruri de învățat de la oameni. De exemplu, un lucru important este empatia, comunicarea, cum colaborăm noi cu alți oameni și interacțiunea umană, reală. Într-o interacțiune în lumea fizică se transmit mai multe informații decât în interacțiunile verbale. Și cred că în educație copiii au profesorii ca modele pe care le folosesc tot restul vieții.

Și cred că AI nu va suplini niciodată această interacțiune umană, emoția, empatia și înțelegerea pe care o avem noi ca oameni. Toată neuroștiința și cum funcționează creierul uman vor fi absorbite de AI poate în zeci, sute de ani. Nu știu dacă vor reuși vreodată să înlocuiască creierul uman.

„În alte țări din lume s-a propus ca AI să facă parte din programa școlară”

- Cum vedeți viitorul școlii românești în contextul în care inteligența artificială devine din ce în ce mai accesibilă?

- Cred că se va schimba puțin contextul de educație din România. Văd că și profesorii adoptă și folosesc AI în pregătirea lecțiilor și elevii folosesc AI să se informeze.

Cred că nu numai în educație, cât și în business, dar și în viețile noastre în general, AI-ul va fi prezent cum este electricitatea.

Consider că ar trebui să fie și o abordare strategică la nivel național sau Ministerul Economiei ar trebui să ajute școlile, elevii, profesorii să poată adopta aceste soluții. Și, în general aceste soluții nu pot fi folosite de copii sub 13 ani.

Deci, numai profesorii pot ajuta, ei îi pot îndruma, dar nu au voie să acceseze direct soluții de AI pentru că nu se știe care este impactul pe termen lung pentru copii.

- Ar trebui să facă inteligența artificială parte din programa școlară obligatorie?

- Da, cu siguranță. Deja în alte țări din lume s-a propus ca AI să facă parte din programa școlară, deci cred că e nevoie ca noua generație să adopte și să înțeleagă AI-ul cât mai devreme, pentru că eu cred că locurile de muncă din viitor vor avea o componentă importantă de inteligență artificială și trebuie să înțelegem cum funcționează, când funcționează bine, când nu funcționează, care sunt riscurile, oportunitățile.

Dar eu promovez folosirea inteligenței artificiale atât în business, cât și în școală. Și ar trebui noi, în România, să avem un avantaj competitiv și să adoptăm mai repede inteligența artificială decât în alte state. Să fim în topul de utilizatorilor.

„Trebuie să te gândești de fiecare dată când folosești AI dacă rezultatul este corect”

- Care ar fi limita în ceea ce privește utilizarea AI-ului la școală?

- Da, există limite, riscuri și probleme, pentru că inteligența artificială are o problemă de halucinație. De multe ori are o bază de date de pe care se informează, care nu are tot timpul informații verificate. Și atunci trebuie să-l folosim cu grijă și să ne asumăm utilizarea și răspunsurile pe care le avem, trebuie să le verificăm. Nu poți să-l folosești și să ai încredere 100%. Poți să ai încredere 50%, adică trebuie să te gândești de fiecare dată când folosești AI dacă rezultatul este corect și nu copiem rezultatul pe care să îl transmitem mai departe, ci îl trecem prin filtrul gândirii și îl folosim mai mult ca o informație, decât ca o decizie finală. Deci omul decide, nu AI-ul.

- Ce rol credeți că ar trebui să aibă AI-ul în școala românească în următorii 3-5 ani?

- Cred că deocamdată va ajuta destul de mult în pregătirea activităților. Noi am făcut niște exerciții și creează niște planuri de activitate foarte detaliate pentru elevi, care altfel nu ar fi fost atât de interesante. Plus că poți să faci aceste activități cu copiii și chiar să propună și ei activități. De exemplu, de identificare de fake news sau de deepfake. Cred că în următorii 3-5 ani va fi peste tot în educație.

La toate nivelele, la toate materiile, o să fie folosit de profesori, de elevi și studenți în anumite condiții, dar cred că ar trebui să avem cumva o reglementare de la Ministerul Învățământului legată de folosirea acestor tool-uri.

Riscul de halucinație

- Cum poate un profesor din România să folosească un asistent AI în activitatea sa zilnică. Ne puteți oferi exemple concrete?

- Legat de cultura democratică, e foarte interesant că poți să o aplici într-o lecție de fizică, de istorie sau de geografie.
Există niște corelații între valorile democratice și orice activitate pe care o ai la clasă. Profesorii pot folosi un asistent AI special pentru profesori pe care îl poți accesa în ChatGPT. Se numește Asistentul pentru Școala Democratică și practic îți poate crea un plan didactic pe care îl poți executa cu clasa, timp de 50 de minute. Îi oferi detalii despre numărul de elevi, vârsta lor, locația și îți face un plan amănunțit pe două pagini.

Dar ce e interesant este că poți să-l folosești la orice materie, la orice nivel, în activitățile formale și non-formale. 

Al doilea asistent de AI este dedicat managementul școlii democratice. Aici sunt două felul de activități. De exemplu, împreună cu elevii și părinții. Sunt decizii care se iau în școală în mod democratic, prin vot sau tot felul de formulare, chestionare la care răspund elevii sau profesorii pentru a lua o decizie sau pentru a afla care este părerea membrilor școlii. Te ajută să creezi planul, să definești chestionarul, să planifici pas cu pas cum să implementezi activitatea respectivă. Se poate folosi și de către profesori, și de către management.

- Ce competențe digitale ar trebui să aibă profesorii ca să poată stăpâni foarte bine inteligența artificială?

- Cred că ar trebui să folosească tool-urile moderne care există astăzi. Toți avem un telefon, ar trebui să avem un e-mail și să știm să ne protejăm cu o parolă foarte bine definită, să știm cum să ne partajăm parolele sau să nu le facem publice.

Mai departe, există foarte multă manipulare în social media și ar trebui să înțelegem foarte bine ce este un deep fake, când îți clonează vocea, cum ar trebui să acționăm în aceste situații ca și cetățeni, dar să-i învățăm și pe ceilalți.

Lumea în care trăim e complexă și cred că nu mai putem să existăm fără să avem cunoștințe, să studiem și să înțelegem cum funcționează. E o lume digitală în care trebuie să ne mișcăm eficient.

Și pentru asta trebuie să o înțelegem și să adoptăm tehnologiile care există astăzi, să înțelegem și ce va urma, cum să ne pregătim pentru viitor și să ne pregătim familia, colegii, elevii.

- Ce riscuri vedeți în utilizarea inteligenței artificiale în educație și cum ar putea fi prevenite?

- Un risc foarte mare este de halucinație. Practic, AI-ul are niște informații care nu sunt tot timpul actuale.

De exemplu, aș putea să îi cer informații despre legislație și să spună despre legislația care nu mai este vigoare. Toți oamenii trebuie să înțeleagă că AI nu răspunde corect de fiecare dată.

Carmen Pavel

reporter

Sunt absolventă de Publicitate la FJSC și urmez un masterat în Jurnalism Tematic. Mi-am început cariera în publicitate cu un job de copywriter, dar curiozitatea pentru lumea presei m-a adus mai aproape de jurnalism. Sunt pasionată de colorat, citit și gătit. Cel mai mult îmi place să fiu pe teren, în rolul de reporter și cred cu tărie că prin comunicare putem înțelege mai bine realitatea din jurul nostru.

CUVINTE-CHEIE

ai in educatie chatgpt chatgpt in educatie asistent ai pentru profesori ai