INTERVIU | Monica Anisie, ministrul Educației: „Profesorii vor supraveghea cu strictețe respectarea măsurilor de distanțare fizică dintre elevi”

INTERVIU | Monica Anisie, ministrul Educației: „Profesorii vor supraveghea cu strictețe respectarea măsurilor de distanțare fizică dintre elevi”

Ministrul Educației, Monica Anisie, vorbește într-un interviu în exclusivitate pentru Școala9 despre ce se va întâmpla în perioada următoare în sistemul de învățământ din România. Examenele naționale se susțin, așa cum Ministerul Educației a stabilit în luna aprilie, iar profesorii vor supraveghea cu strictețe respectarea măsurilor de distanțare fizică dintre elevi. Elevii care se pregătesc să susțină Bacalaureatul nu vor mai susține probele de competențe lingvistice și digitale, ci acestea se vor echivala fie cu certificatele obținute de la diverse alte instituții, fie prin criteriile pe care Ministerul Educației le va stabili în următoarele două săptămâni.

15.05.2020

de Andreea Ofițeru

Monica Anisie mai arată că în următoarea perioadă va elabora metodologia pentru învățământul profesional, iar probele de aptitudini pe care elevii le susțin la admitere vor suferi modificări în contextul pandemiei de coronavirus.

Doamnă ministru, Guvernul tocmai a adoptat ordonanța de urgență care prevede că elevii de clasa a XII-a nu mai susțin probele de competențe de la Bacalaureat. Cum se vor echivala aceste probe?

Monica Anisie: Cei care ar fi trebuit să susțină competențele lingvistice și digitale trebuie să știe că pentru anul acesta școlar, 2019-2020, se echivalează sau se recunosc aceste probe. Mai exact, probele de evaluarea a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă pentru elevii care au studiat la liceu într-o limbă a minorității naționale, probele de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională, proba lingvistică de comunicare orală în limba romană și probele de evaluare a competențelor digitale se echivalează, așa cum se făcea și până acum, prin certificate. Pentru cei care nu au un certificat, Ministerul Educației elaborează o metodologie pentru a recunoaște aceste probe. Li se recunosc prin anumite criterii pe care ministerul o să le impună prin această metodologie.

Pentru aceștia se vor putea da examenele și online?

Monica Anisie: Se echivalează cu niște criterii pe care ministerul le va prezenta săptămâna viitoare în Comisia de Dialog Social.

O parte din elevi nu au avut acces, din rațiuni tehnice sau de organizare, la cursuri online care să-i aducă la nivelul optim de pregătire pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat. Aveți în vedere și o modificare a examenului, în sensul unor subiecte mai accesibile, să spunem? La ce se pot aștepta elevii?

Monica Anisie: Am modificat deja programele prin ordinul ministrului numărul 4115 din 10 aprilie. Am eliminat din programă acele conținuturi care ar fi trebuit studiate în semestrul al doilea. Nici măcar de la 11 martie încolo, ci de la începutul semestrului al doilea.

Sunt unii părinți îngrijorați să își lase copiii la pregătirea de două săptămâni din iunie pentru examene. Apoi a apărut și propunerea prin care elevii care au persoane de peste 65 de ani în familie să nu participe la cursurile de pregătire.  De ce nu ați luat în calcul echivalarea mediilor de peste ani?

Monica Anisie: După cum știți, am spus public că în cadrul ministerului se lucrează la mai multe variante, scenarii. La momentul acesta, s-a încheiat și starea de urgență, intrăm în starea de alertă. Deci suntem într-un anumit scenariu în care este prevăzut să susținem aceste examene naționale. Și pentru că le susținem, așa cum știți, în Monitorul Oficial a apărut ordinul pe care l-am elaborat împreună cu Ministerul Sănătății, ordin care prevede măsurile de siguranță pe care noi le luăm în școli.

Astfel, la intrarea în școală atât a elevilor, cât și a profesorilor, a întregului personal, li se va verifica temperatura. Vor parcurge un traseu bine definitiv de către școală, semnalizat, pentru a nu se plimba prin toată curtea școlii. La intrarea în școală vor fi covorașe cu dezinfectant. Interiorul școlii va fi dezinfectat cu 24 de ore înainte.

Când intră în școală, copiii se spală, se dezinfectează pe mâini, primesc o mască, pe care o asigură Ministerul Educației, după care tot pe un traseu bine definit merg spre sala de clasă. Acolo nu vor fi mai mult de 10 elevi și un cadru didactic. Iar la finalul orelor de curs, aceștia vor fi însoțiți de un profesor până la ieșire. La plecare elevii primesc o altă mască pentru a ajunge cu bine acasă. Un rol important îl au în această perioadă și profesorii, pentru că ei vor supraveghea cu strictețe respectarea măsurilor de distanțare fizică dintre elevi, dar și pe cele igenico-sanitare de prevenire a infecției cu coronavirus.

Ce se întâmplă cu profesorii de peste 65 de ani cu anumite boli? Și ce se întâmplă cu elevii care au în familie persoane de peste 65 de ani?

Monica Anisie: Am spus că participarea la aceste cursuri este una opțională, părintele este cel care decide dacă elevul vine la aceste cursuri de pregătire. Părintele este cel care evaluează starea de sănătate a copilului și evaluează și ce este în familie, dacă are în familie vreun membru cu boli cronice.

Pentru cadrele didactice va trebui ca unitatea de învățământ să ia măsuri în așa fel încât să nu îi expunem pe cei care suferă de anumite afecțiuni. Referitor la ghidul propus de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență, acel ghid este în consultare publică și, în momentul în care intrăm în starea de alertă, va fi aprobat în forma în care au primit observațiile cei de la CNSSU.

Luați în calcul o creștere semnificativă a abandonului școlar în clasele terminale? La cât este estimată scăderea participării la examene? Luați în calcul măsuri de sprijin pentru liceele și facultățile care se vor confrunta cu un număr mai mic de înscriși în primul val?

Monica Anisie: La momentul acesta nu putem vorbi încă de așa ceva, pentru că nu suntem la momentul înscrierii. Nu putem spune nimic despre asta.

Ce se întâmplă anul acesta cu învățământul profesional în contextul crizei economice provocate de coronavirus? Cum intervine Ministerul Educației în această problemă în care firmele s-au închis, iar elevii nu mai au unde să facă practică?

Monica Anisie: În momentul acesta este o evaluare la Ministerul Educației, în sensul în care CNDIPT (Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic) și Direcția de Învățământ Dual din cadrul ministerului fac o analiză referitoare la parteneriatele pe care unitățile de învățământ profesional și învățământ profesional dual le au cu agenții economici. În curând vom supune Comisiei de Dialog Social și aprobarea metodologiilor pentru certificarea competențelor în învățământul profesional și modul în care se va face admiterea. La fel și pentru învățământul vocațional.

Vor fi schimbări față de ce știau elevii din anii trecuți?

Monica Anisie: Sunt și unele modificări referitoare la probele de aptitudini pe care le vor susține.

În instrucțiunile privind încheierea anului școlar arătați că notele de la școala online pot fi puse cu acordul părinților în catalog. Profesorii sunt nemulțumiți de acest lucru. Cât de relevantă va mai fi o notă negociată cu părintele?

Monica Anisie: Acele prevederi din instrucțiuni sunt de fapt și în acord cu procedura pe care noi o aveam pentru simulările de la examenele naționale. Acolo, pentru a-și trece nota în catalog, un elev trebuia să-și dea acordul, și acordul era chiar scris. Nu puteam eu, ca profesor de română, după ce susținea simularea, să îi trec nota în catalog decât cu acordul elevului. Deci această procedură a existat și înainte, nu numai acum. Acum este vorba despre o evaluare pe care profesorul poate să o facă pentru întreaga activitate din această perioadă, o evaluare pe care să o facă elevului pentru întreaga activitate desfășurată online.

Dar dacă un părinte sau un elev nu este de acord cu nota dată de profesor, ce se întâmplă?

Monica Anisie: Dacă nu este de acord, exact cum era la simulare, nu este trecută nota.

Și nu-i încheiați media.

Monica Anisie: Sunt mai multe scenarii acolo prin care poți încheia media. Nu este vorba că nu i se încheie media.

Ce se întâmplă cu elevii care au corigențe?

Monica Anisie: Pentru situația în care există pe semestrul I o medie sub nota 5, în momentul acela profesorul, în acord cu elevul, stabilește fie o lucrare scrisă, fie un proiect de elaborat și nota pe care o primește la acea lucrare scrisă sau la proiect devine medie anuală. Nota aceea poate să fie și sub 5. Și la corigențe dacă se ducea copilul și nu lua note peste 5, asta era, rămânea repetent. Eu am explicat care este procedura de încheiere a mediei dacă este o notă sub 5. Atenție, note sub 5 se dau dacă nu a parcurs toate celelalte etape. Poate să aibă media 4 pe primul semestru, și poate să aibă doi de 7 pe al doilea semestru, și atunci i se încheie media, iar media anuală va fi 5.50.

La începutul crizei ați declarat că nu se pun absențe la cursurile online. Apoi ați spus că sunt obligatorii. Școlile vor fi evaluate în funcție de calitatea cursurilor online? Există vreo estimare centralizată sau standardizată a performanței profesorilor în ceea ce privește predatul digital din perioada stării de urgență?

Monica Anisie: Aici există ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității Învățământului Preuniversitar) care face evaluarea în funcție de indicatorii pe care ei îi au.

Ce veți schimba din toamnă în privința tehnologiei folosite la clasă? În ce măsură examenul de titularizare va pune accentul pe pregătirea profesorilor pentru predarea online?

Monica Anisie: Având în vedere că Guvernul României prin Ministerul Educației a aprobat alocarea sumei de 150 de milioane de lei pentru achiziționarea de echipamente, dispozitive pentru elevii care nu au avut acces la tehnologie, înseamnă că ne pregătim în așa fel încât să nu existe niciun copil în septembrie care să nu aibă acces la tehnologie dacă vine al doilea val de îmbolnăviri, cum spun specialiștii în medicină.

Profesorii cum se vor pregăti?

Monica Anisie: Profesorii vor face cursuri de formare, vor fi cursuri de formare chiar online, ca în felul acesta să putem dezvolta competențele de predare și evaluare.

Guvernul, la propunerea MEC, a decis să aloce 150 de milioane de lei pentru tabletele sau laptopurile elevilor. Cum vor fi repartizați banii? Vorbim despre un sistem de vouchere sau de achiziții centralizate?

Monica Anisie: Banii nu-i repartizăm noi. Se face achiziție nu de către Ministerul Educației, ci de către ONAC, Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate, din subordinea Ministerului de Finanțe. Ei fac acea achiziție, după care criteriile pentru repartiția către inspectorate vor fi realizate în caietul de sarcini. Dar nu eu trebuie să spun asta, ci ONAC-ul.

Pornind de la niște configurații tehnice minime, suma acoperă aproximativ 150.000 de terminale. După ce criterii va fi stabilită prioritatea în achiziții?

Monica Anisie: Dar aici trebuie să vorbim... Uite, de exemplu USAMV a făcut o achiziție de tablete în primă tranșă de 500, în a doua tranșă de 300, iar achiziția a fost făcută cu 120 de euro și cu abonament pe 2 ani. Nu stabilesc eu prețul. Noi am făcut o solicitare pentru a primi banii necesari și a acoperi nevoia. Nevoia este de 250.000 de copii care nu au echipament. Noi ne-am fundamentat această solicitare pe baza a aceea ce au transmis inspectoratele școlare.

Monica Anisie: În realitate, inspectoratele școlare au transmis că ar avea nevoie 233.000 de copii.

Dar în această perioadă foarte multe autorități publice locale s-au mobilizat și au cumpărat tablete. În același timp, nu putem să nu ținem cont de faptul că de la anul pot fi și alți copii într-o nevoie, și ca atare am căutat să avem o rezervă, mai ales că s-au întors foarte mulți români din străinătate cu copiii și îi vor înscrie la școală de la toamnă.

Fotografie: Mediafax

Andreea Ofițeru

reporter

Jurnalist specializat pe educație. A început să lucreze în redacția România libera în anii 2000. A fost apoi în redacțiile de la Adevărul, DIGI 24, HotNews.ro, unde a acoperit în principal subiectele legate de învățământul din România.

CUVINTE-CHEIE

Bacalaureat anisie evaluare competente covid