Învățătoare în sistemul Step by Step: „Elevii își exprimă liber opiniile și își ajută colegii care au un ritm mai lent de învățare”

Învățătoare în sistemul Step by Step: „Elevii își exprimă liber opiniile și își ajută colegii care au un ritm mai lent de învățare”

Matematica se face cântând, opiniile sunt exprimate liber, se lucrează în perechi sau în grupuri mixte, sala este organizată în semicerc. În plus, fiecare elev își asumă responsabilitatea de a sprijini un coleg cu un ritm mai lent al învățării. Sunt câteva dintre metodele folosite de sistemul alternativ de educație Step by Step despre care învățătoarea Coziana Zaharia a povestit pentru Școala 9. 

01.02.2022

de Ema Tănase

Coziana Zaharia avea 19 ani, când a debutat în învățământ și a început să le predea copiilor de 6-7 ani. Abia absolvise Școala Normală „Elena Cuza” din București, instituție care pregătește învățători și educatori. 

O familie de profesori

Acasă, în mediul familial, a fost înconjurată de formule matematice, formule fizice, date istorice, culegeri și cărți. Mama i-a fost învățătoare, tatăl, profesor de fizică și chimie, i-a fost diriginte la clasa a V-a. A gravitat când era mică în jurul școlii cu tot ce ține ea, pentru că, pe lângă părinți, bunicul era învățător, iar unchiul și mătușa profesori de matematică, respectiv istorie. 

„A fi învățător înseamnă voci de copii pe care le auzi și seara, când ajungi acasă, îmbrățișări zilnice ale celor mici și mari care vin să-ți povestească ceva, scurt, cât e timp sau să împărtășească o reușită sau să găsească la tine o alinare, un remediu. Înseamnă împlinirea de a urmări procesul lor de creștere fizică, umană, cognitivă, timp de 5 ani, bucuria de a reuși să transformi clasa într-o familie de la școală”, mărturisește Coziana Zaharia. 

Șapte ani a predat în învățământul tradițional, cu un deceniu mai mult în alternativa Step by Step, în aceeași școală. După o vizită într-o școală din București în care funcționau două astfel de clase Step by Step, s-a născut dorința de a se perfecționa pe această nișă. 

În 2004 s-a organizat prima clasă de acest tip la Colegiul Național „Elena Cuza” și atunci Coziana a urmat cursurile de specializare organizate de Centrul de Educație și Dezvoltare Profesională. 

În România, alternativa educațională Step by Step a fost pusă în practică la nivel național, pentru învățământul preșcolar și primar, în 1994. În prezent, în 95 de localități, există peste 700 de grupe de preşcolari şi peste 500 clase de învăţământ primar la școli de stat care beneficiază de aplicarea metodei Step by Step. Alternativa educațională, potrivit datelor Centrului Step by Step, se găsește în doar trei instituții private de învățământ.

Toți acești preșcolari și școlari mici sunt pregătiți de cadre didactice specializate. Învățătoarea este una dintre cele 20 de cadre specializate pe alternativa de învățământ Step by Step în școala bucureșteană care are cel mai mare număr de clase pe această zonă de educație - „Elena Cuza”. 

Coziana Zaharia, Step by Step

Asigurarea dotării și a celor necesare la clasă - un firesc

Coziana Zaharia a tras cu ochiul la modelele scandinav și asiatic de educație. A apreciat mereu pentru că acolo se inițiază activități legate de responsabilizarea civică a elevilor. 

Cu fiecare an, sistemul alternativ câștigă tot mai mulți părinți care fac cereri de înscriere la școala unde predă Coziana.

Înainte de a se perfecționa pe alternativa Step by Step încerca să găsească o strategie să-i ajute pe copii să se privească în timpul activității, nu să stea unul în spatele celuilalt, însă nu o prea ajutau pupitrele grele, cu picioare metalice, unele fixate cu nituri în podea. 

„Regret că la nivelul țării noastre încă nu s-a înțeles cât de important este să investești în educație, să nu îți mai lași profesorii să-și epuizeze energia, căutând soluții de dotare a claselor, de asigurare a necesarului firesc pentru o educație de calitate”, adaugă cadrul didactic. 

Cele mai mari avantaje ce vin odată cu acest stil de învățare e că elevii reușesc să-și cunoască fiecare coleg, cu talentele, competențele și nevoile fiecăruia, învață să ajute și să aprecieze, să-și cunoască propriul potențial și să-și arate disponibilitatea de progres continuu, devin autonomi, își exprimă dorințe și au inițiativă.

Cum e structurată activitatea unei zile

Programul școlar începe la 8.00 și se termină la 16.00. Programa conține discipline predate ca și în învățământul tradițional, pe fiecare nivel, însă modalitatea de predare e diferită. Deprinderile și cunoștințele asimilate pe parcursul celor 5 ani de studiu sunt aceleași ca și pentru învățământul tradițional: deprinderi de limbă și limbaj, scrisul, cititul, deprinderi de măsurare, cele patru operații aritmetice, deprinderi artistice de desen, pictură, modelaj, muzică, cunoștințe despre natură, dezvoltare fizică, educație civică. 

Fiecare zi începe cu o activitate pe care o numesc „Întâlnirea de dimineață”, dar care are mereu o altă temă, fie vorbesc despre un anotimp, un eveniment deosebit în viața clasei, noutatea zilei, starea vremii. 

Întâlnirea de dimineață are segmente clare precum Calendarul naturii unde un elev poate fi meteorologul zilei și poartă o discuție cu privire la zilele săptămânii, anotimpul în care ne aflăm, fenomene specifice anotimpului atunci când se uită pe fereastră. 

Coziana Zaharia

Mesajul zilei face referire la un mesaj văzut ca pe o deviză de la care nu se abate clasa în acea zi cum ar fi: „Sunt șefa corpului meu și regulile de igienă se aplică zilnic!” Activitatea poate cuprinde jocuri, povestioare care să-i pună în temă cu noile cunoștințe ce urmează a fi achiziționate. 

La momentul Agenda zilnică, copiii sunt puși în situația în care ei află ce au de făcut pe tot parcursul zilei, iar Scaunul Autorului se diferențiază de celelalte scaune prin culoare sau simbolurile care-l pot împodobi. Scaunul oferă elevului așezat pe el posibilitatea de a expune în fața colegilor opiniile și ideile personale, de a povesti experiențe și de a propune rezolvări pentru anumite situații. 

Urmează alegerea Centrelor de activitate, unde grupul de copii e, de obicei, de 6, iar componența e diferită de la o zi la alta. Copiii negociază atunci când sunt mai multe solicitări pentru același centru și își asumă responsabilitatea de a sprijini un coleg cu ritm mai lent de înțelegere, de scriere.

Activitățile academice au loc în prima parte a zilei, iar în a doua parte a programului copiii vor desfășura activități de relaxare, de dezvoltare personală: dans, muzică, artă și improvizație teatrală, activități de co-teaching, alături de un specialist în comunicare relațională, educație financiară, antreprenorială, la care pot fi invitați părinți ai clasei pentru o activitate comună. Tot acum se desfășoară și orele de educație fizică, opționalul clasei sau ora de religie.

Lucrează în echipa învățător-elev-părinte

Un proiect poate dura în jur de 5-6 săptămâni, iar în cadrul acesteia s-au construit echipe a câte 3 membri. Din echipa care a făcut o prezentare despre Estonia, Coziana a fost un bun coechipier alături de doi dintre elevii săi, Luca și Călin, și părinții acestora. „A venit săptămâna gastronomiei pentru fiecare țară. O, Doamne, am savurat cu toții paste, quesadilla, cușma lui Guguță, pentru Republica Moldova, pâinici de casă, tort Pavlova… Nu am mai fi plecat de la școală”, povestește învățătoarea. 

Coziana are grijă să-i implice și pe părinți, fie invitându-i în clasă sau pentru a facilita un atelier de Art Kraft, de educație antreprenorială sau poate fi chiar invitat pe Scaunul Autorului și poate împărtăși din experiența sau specializarea sa. 

„A fi învățător Step by Step înseamnă să ai oportunitatea de a învăța și tu ce înseamnă colaborare autentică, să gândești disciplinele integrat, să susții gândirea stelară transmițând informații trans/interdisciplinar, să înțelegi că părintele e parte activă din puzzle-ul educației și să îl ajuți să devină parte proactivă a clasei, invitându-l ca principal stimul, într-o activitate școlară sau extrașcolară”, spune Coziana. 

Mediul de învățare va fi mereu unul plăcut, prietenos, iar clasa va fi mobilată sub formă modulară și astfel vine în sprijinul unei organizări diversificate de la semicerc, pe centre, învățare în perechi, așezare pe mocheta clasei. Au o zonă de biblioteca, dulăpioare cu materiale pentru fiecare centru - Citire, Scriere, Matematică, Științe, Arte, Construcții. În dreptul fiecărui centru se găsește o tăbliță unde sunt expuse zilnic lucrările copiilor, dar și cerințele, sarcinile de lucru.

Regulile clasei sunt expuse într-o zonă cu vizibilitate pentru toți copiii și sunt accesate și repetate, ori de câte ori învățătorul simte că e nevoie. Pe hol există dulapuri de depozitare a hainelor, încălțărilor de exterior și a ghiozdanelor.

Cum să înveți să socotești și să desparți în silabe pe ritmuri muzicale

La ore, elevii Cozianei sunt scoși din confortul lor. Cu toții cântă, dansează, fac mișcare, se joacă, recită poezii ritmice. Matematica se face prin metode interactive, muzica este nelipsită, chiar și la activitățile în care elevii socotesc, scad, înmulțesc. 

Muzica energizează, motivează, stimulează zona creativității sau găsirea de soluții. E vorba despre noțiuni matematice predate sau antrenate pe ritmuri stabilite cu ajutorul percuției corporale. Ritmul îl utilizez și în despărțirea cuvintelor în silabe, în numărarea elevilor prezenți în clasa, în stabilirea unei cadențe a zilei. 

Pentru evaluare există un caiet pentru fiecare copil. Aici sunt specificate competențele, standardele fiecărei discipline, pe trei niveluri: Achiziționat, În curs de achiziționare, Neachiziționat. Ca învățător, bifezi periodic nivelul competenței, găsind modalități de atingere a ei, descriind în același caiet procesul.

„Am personalizat evaluarea încă de acum 15 ani. Le numesc aprecieri, pentru că nu urmăresc golurile, ci progresele, chiar minore. Astfel, Bravo e ceea ce s-ar traduce începând cu clasa a V-a, în 4-5, Felicitări pentru notele 6 sau 7, Excelent - 8 sau 9, Excepțional-10, Excepțional+ pentru 11 sau 12. Fiecare apreciere e însoțită de argument.”

Metoda Step by Step s-a consolidat şi verificat în peste 30 de ani de aplicare şi funcţionează în 31 de ţări. Elaborarea metodei şi licenţa ei aparține Children Resource International din Washington – SUA. Se oferă periodic sesiuni de formare şi perfecţionare, inclusiv asistență tehnică permanentă școlilor și pentru cei implicaţi în acest proces: în primul rând educatorilor, dar şi directorilor, inspectorilor şi părinţilor. 

Ema Tănase

profesor pentru învățământul preșcolar

Pe lângă joaca serioasă cu copiii de la grădiniță, sunt contributor la două publicații online, Elita României și Viitorul României și realizez interviuri ce promovează valorile românești. Nutresc sentimente față de țara noastră, ba chiar descopăr că pot contribui un strop la îmbunătățirea ei prin meseria pe care mi-am ales-o. 

CUVINTE-CHEIE

step by step, metoda step by step, coziana zaharia, profesoară step by step, metode step by step

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile