Maria Kovacs, specialistă în literație și gândire critică, despre cum pot colabora profesorii care predau discipline din aceleași arii curriculare

REZOLVAT. A fost profesoară de limba engleză și de geografie, dar în ultimii aproape 30 de ani și-a îndreptat atenția către promovarea literației și gândirii critice. Maria Kovacs vrea ca niciun copil să nu termine clasa a IV-a fără să știe să scrie și citească pentru că literația este baza alfabetizării - inclusiv a alfabetizării matematice și științifice, tema noii serii din REZOLVAT. 

04.03.2025

de Cristina Radu

Am vorbit cu Maria Kovacs la podcastul REZOLVAT despre cum organizația sa pune cărți în mâinile mici ale copiilor care nu au avut mereu parte de ele și pregătește dascăli să lucreze îndeaproape cu copii diverși. De asemenea, despre cum ar putea fi multiplicate în toate școlile aceste exemple.

„Știm că un copil, ca să învețe să citească, să scrie, are nevoie să se poată orienta într-o carte, într-un text tipărit. Și aici vorbim de cartea ca obiect fizic. Cum o răsfoiești? Nouă ni se pare foarte clar modul în care răsfoim o carte, dar nu e ceva cu care te naști”, spune Maria Kovacs, care de aproape trei decenii lucrează cu copii de școală primară și cu profesori și învățători.

Specialista a explicat, în cadrul podcastului REZOLVAT, legătura dintre literație și alfabetizare matematică și nevoia ca profesorii să colaboreze pentru a dezvolta copiilor competențele pe care le prevăd programele școlare, inclusiv cele de literație, alfabetizare și gândire critică.

REZOLVAT este primul proiect de jurnalism de soluții în educație. A treia temă abordată, după abandonul școlar și literația, este alfabetizarea matematică și științifică.

Alfabetizarea matematică este una dintre componentele alfabetizării funcționale, alături de literație și alfabetizarea științifică. Nu înseamnă doar abilitatea de a face calcule, ci și capacitatea de a privi critic datele și informațiile, de a lua decizii informate și de a aplica gândirea logică în rezolvarea problemelor din viața cotidiană. Să fim alfabetizați numeric înseamnă, de pildă, să știm să calculăm un buget, să interpretăm costurile de la utilități,ori să înțelegem riscurile financiare.

Peste o treime dintre elevii români sunt analfabeți numeric, arată rezultatele primului raport național privind alfabetizarea numerică din România, realizat de Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio. Analfabetismul numeric crește constant în rândul elevilor, lucru confirmat și de raportul TIMSS.

De altfel, datele PISA atrag atenția că școala nu-i pregătește suficient pe copii pentru viața reală de adult. Doar unul din cinci elevi români în vârstă de 15 ani spune că poate interpreta soluții matematice în contextul unor situații din viața reală, arată raportul de evaluare PISA 2022, al OECD.

Echipa de proiect:

Jurnaliști: Cristina Radu, Andreea Archip, Raluca Cristea

Ilustrații: Simina Popescu

Imagine: Sorin Grigoreanu

Montaj: Bogdan Pîrlea

Cristina Radu

editor și reporter

A terminat Facultatea de Jurnalism din București și a început să lucreze în presă în 2016, în primul an de studii, la agenția de presă News.ro. În perioada 2018-2024 a fost reporter la ziarul Libertatea, unde a documentat poveștile din spatele știrilor. Acum este reporter de investigații la Snoop.ro. Scrie despre oamenii care schimbă câte puțin societatea, despre mediu și animale, abuzuri și cheltuirea banilor publici. Îi place Harry Potter, are trei pisici răsfățate și crede că locul stafidelor nu este în prăjituri.

CUVINTE-CHEIE

rezolvat literatie alfabetizare matematică gandire critica