Nicio familie nu e perfectă. Aproape

Nicio familie nu e perfectă. Aproape

Cronică. „O familie aproape perfectă” nu e doar povestea familiei lui Tudor Platon, ci și un pretext să îți privești propriile tăceri. Uneori, ceea ce primim de la ai noștri nu e moștenirea pe care am vrea-o, dar e cea care ne face să fim atenți la ce dăm mai departe.

02.10.2025

de Iarina Dimoftache

„Măcar avem discuția asta, tatăl meu nu a vorbit niciodată cu mine. Asta e viața, ce pot să zic?”

Intrând în foaierul cinematografului „Elvire Popesco” într-o seară de luni, la finalul vacanței de vară, nu m-am gândit că această replică emblematică a filmului „O familie aproape perfectă” va trezi în mine o lungă introspecție referitoare la modul în care traumele transgeneraționale iau de multe ori locul moștenirilor de familie. E poate prematur să mă gândesc de acum la filozofii despre traume și moșteniri (am 18 ani neîmpliniți), însă cum aș putea să nu o fac atunci când sunt înconjurată și alcătuită din ele.

  • Documentarul „O familie aproape perfectă”, regizat de Tudor Platon, a avut premiera pe 29 august și poate fi vizionat în continuare în cinematografele din țară. 

Chiar și ca adolescentă, înțeleg cu ușurință cum comunismul în România a lăsat urme vizibile în viitorul pe care generația anterioară a încercat să ni-l construiască. Poate nu știu prea multe și clar nu suficiente, dar din toate poveștile pe care le-am auzit mi se pare că rareori se discută în profunzime despre mentalitățile și obiceiurile cu care populația a rămas să se lupte. 

„Nu se zice” e o propoziție mult prea des folosită cu care inevitabil ne-am obișnuit ca nație și a modelat felul în care generațiile comunică. Tudor Platon, regizor și director de imagine al documentarului „O familie aproape perfectă”, și-a dorit să înceapă „să spună”, să ne expună acelui spațiu marcat de tensiunea dintre tăcere și nevoia de a spune totul.

 „Pentru că există această problemă de comunicare, ești complet pierdut”

Timp de o oră și jumătate am urmărit în tăcere dinamica familiei lui Tudor, surprinsă cu vulnerabilitate, de-a lungul trecerii anilor. Despărțirea părinților marcată de tăcerile și lipsurile generației lor, eforturile construirii propriei relații, raportarea la propria parentalitate sunt surprinse în scene neregizate, în cadre lipsite de continuitate, la fel ca în viață. Într-un mod foarte natural, detaliile intime pe care familia le conturează descriu povestea universală a modului în care generațiile comunică sau stau în tăcere.

Filmul are un aer original și foarte intim tocmai datorită înregistrării neprelucrate ce ne permite să fim a treia persoană din încăpere și să simțim în timp real intimitatea și tensiunea familiei. Te face să te simți în sufrageria părinților, cu Tudor și mama sa în pădure la plimbare sau peste tot unde lentila camerei te poartă. Trăind totul într-un timp extrem de real. Pentru Tudor, camera nu e un simplu obiect de filmat, ci un fel de organ în plus pe care și l-a însușit. „E o prelungire a corpului meu”, mi-a spus în interviu, „din liceu mă exprimam așa”.

„La început, filmam cu Carla doar de joacă. Era un jurnal vizual al relației noastre. Apoi, încet-încet, camera a devenit o formă de terapie. Ne obliga să spunem lucruri pe care poate, altfel, le-am fi ascuns”, mi-a povestit el.

Din perspectiva mea, despărțirea părinților este factorul ce produce această nevoie. Tatăl vorbește liniștit despre separare și este împăcat cu decizia. Totuși, în spatele acestei resemnări, apare o vulnerabilitate neașteptată, povestindu-i lui Tudor cum a încercat să fie un tată diferit de al lui: „tatăl meu nu m-a mângâiat niciodată”, i-a spus, „așa că am vrut să fiu mai prezent emoțional pentru voi”. 

Mama trece prin divorț cu un amestec de suferință și căutare a libertății. Astfel, încearcă să găsească fericirea în tot felul de mici bucurii pe care și le face, dar există o linie subțire între libertate și momentele de fragilitate în care cade, spre exemplu accidentul de mașină ce simbolizează haosul interior. Părinții lui Tudor recunosc, fiecare în felul său, că au încercat să rupă tăcerile moștenite. Mama povestește că abia la 50 de ani a auzit pentru prima oară „te iubesc” de la propria mamă și practic demonstrează cât de înrădăcinată e obișnuința nerostitului.

L-am întrebat pe Tudor dacă i se pare că generația lui vorbește mai ușor despre emoții. „Da, cred că vorbește (mai ușor) și cred că e cumva compensatoriu față de generația (anterioară). Ne educăm mult. Era o generație care nu voia să-și arate sensibilitățile sau nu, că nu voiau, nu au fost educați să și le arate.

Simți că ai moștenit sau nu ai „tăcerile și dificultățile emoționale ale părinților și bunicilor tăi?, l-am mai întrebat. „Normal că le-am preluat. Când ești mic asta vezi, nu? Monkey see, monkey do. Că în momentul ăla, când ești un copil, nu ai filtru și dacă nici nu vorbește după aia nimeni cu tine despre lucrurile astea, pentru că există această problemă de comunicare, ești complet pierdut. Totul e dublat și de faptul că suntem o generație care are mult acces la informații. Ei n-au avut atât de mult acces. Sigur, ai acces, dar ești și mai pierdut când ai acces, că nu mai ai repere clare. Poți să alegi într-o multitudine de lucruri. Ești și mai bulversat. Anxietatea de a nu alege greșit e și mai mare.

„Nu cred că trebuie să mai ascundem asta”

Când au realizat filmul, s-au întrebat adesea dacă „merită să ne expunem în felul ăsta”. „Și a fost o negociere lungă. Adică de la secvențe la care mi-era mie greu să stau cu ele la montaj, până la secvențe pe care Carlei îi era foarte greu să le vadă. De exemplu, secvența de criză de postpartum a Carlei, care este acum în film, a fost ultima secvență pusă la montaj.”

Este și una dintre scenele care m-au apropiat de personaje, chiar dacă vizionarea a fost grea. „A fost o discuție lungă despre faptul că nu cred că trebuie să mai ascundem asta. Știi? Să spui tu e cum e? E și complicat. Și nu știm ce ne-a lovit. Ne lovește trenul și degeaba citești în cărți că poate să te lovească trenul, dar tu nu știi când te-a lovit trenul. Tu nu conștientizezi, tu nu faci apel la rațiune, nu funcționează așa. Na, adică și nouă ni s-a zis Mare Vrăjeală. Ce e o criză de depresie postpartum? De ce trebuie să vedem așa ceva? E bine că voi știți, dar noi nu știam ce ni se întâmplă”, mi-a mai relatat Tudor.

Crede că acest lucru se transformă în „oversharing”? „Dar acest oversharing, de obicei, vine cu o nevoie de atenție foarte mare. Ascultă-mă, te rog, uită-te la mine! Deci nu cred că e general valabil. Depinde cine e în partea cealaltă. Cineva care nu e obișnuit cu așa ceva o să zică normal, e mult prea mult.” 

Tudor apoi mi-a întors întrebările și am vorbit deschis despre cum este în ziua de astăzi la școală, despre atitudinea mai inclusivă care există. „Fiul meu merge la grădiniță și are în clasă, la grădiniță, tot felul de colegi. Și e foarte mișto asta. Colegi care au spectrul autist sau ceva mic acolo și interacționează cu toți și toți sunt ok și ei știu lucrul ăsta și mi se pare grozav că se întâmplă, știi? La mine nu era, nu exista așa ceva.”

Cu ce am rămas eu după film, ați putea întreba? Nu am rămas cu povestea familiei lui Tudor, ci am plecat de la cinema cu un sentiment de vindecare. Nicio familie nu e perfectă și nici aproape perfectă nu prea e, cu toate astea învățăm din ce moștenim, învățăm să dăm mai departe, uneori cu un pas mai aproape de bine. Important este să conștientizăm lanțurile invizibile pe care le purtăm și, măcar din când în când, să avem curajul să vorbim despre ele.

Iarina Dimoftache

colaboratoare

Am 17 ani și sunt elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București. Deși urmez un profil real, îmi place să îmi cultiv și latura creativă, motiv pentru care sunt pasionată de teatru și de scris. Sunt o fire dedicată și pasionată, poate puțin perfecționistă, mereu dornică să mă implic în cât mai multe activități faine. Timpul este prea scurt pentru toate experiențele pe care îmi doresc să le am și cred că cele 24 de ore pe zi nu sunt suficiente pentru cât avem de oferit.

CUVINTE-CHEIE

o familie aproape perfecta film documentar documentar tudor platon relatii de familie