Se înfruntă două dorințe, două ipoteze asupra învățării.
- Părinții spun că e anormal ca fetele și băieții lor cei mai mici să nu folosească educația online.
- Educatorii invocă o circulară de la Ministerul Educației care spune că cei mici „nu vor fi solicitați să efectueze lecții în fața calculatoarelor”.
Între ele, este plaja dialogului și a faptelor.
Inspectoratul Bacău susține că în realitate sunt recomandate și întâlnirile periodice cu copiii pe platformele educaționale. Normele metodologice date de Minister spun că se pot face „întâlniri individuale, în grupuri mici sau cu întreg colectivul de preșcolari”.
Tată și educatoare
Florin Hurghiș are doi copii, unul de două luni și altul de patru ani, în grupa mijlocie la Grădinița nr. 18 din Bacău. Cum soția sa este în concediul postnatal, poate sta cu copiii, dar crede că pentru unele activități pe care le primește de la educatoare e nevoie de pregătire pedagogică.
„Noi, părinții, primim pe această platformă doar materiale care conțin: poezii. fișe de desen, cântecele de pe Youtube și indicații cu activități pe care să le facem noi cu copiii. La asta se rezumă activitatea cu normă întreagă a două educatoare cu 23 de copii în grupă pe platforma educațională”, este revoltat părintele.
„Eu nu am făcut pedagogie, de asta merge copilul la grădiniță”
Când a pus problema pe grupul de părinți că și-ar dori și întâlniri online, i s-a trimis un fragment dintr-o scrisoare de le Ministerul Educației care spune că „sugestiile, temele și ideile transmise să nu genereze complexe și/sau presiune nejustificată asupra copiilor și părinților”.
Iar dacă se întâmplă așa, atunci „se recomandă a utiliza comunicarea, respectiv la învățarea asincronă, prin care părinții copiilor nu vor fi conectați simultan, ci atunci când timpul și serviciul le permite.” Ideea generală fiind că preșcolarii să fie cât mai puțin expuși la mediul online. O interpretare exagerată, crede băcăuanul.
În afara documentului menționat de educatoare, specialiștii Ministerului Educației au pus la dispoziția cadrelor didactice norme metodologice care încurajează desfășurarea de activități asincron (când fiecare se conectează când are timp și îndeplinește sarcinile date), dar și sincron, când educatoarea se vede cu copiii online la o oră stabilită. Nu este specificată frecvența acestor întâlniri.
Înregistrări în loc de întâlniri
Când mai mulți părinți le-au cerut să facă și întâlniri online cu copiii, cadrele didactice le-au spus că ar putea mai bine să înregistreze „poezii, povești, cântece sau alte activități pe care să vi le punem pe grup. Acum să vedem cu ce înregistrăm, că telefoanele noastre sunt pline.”
Obosiți de sarcinile zilnice pe care le au, părinții au izbucnit: „Eu nu am făcut pedagogie, de asta merge copilul la grădiniță. Nu am putea fi plătiți totuși pentru această activitate?”, este revoltat Florin Hurghiș.
Ca să-și susțină ideea că nici învățarea unor poezii nu e o chestiune așa de ușoară, părintele exemplifică cu una dintre temele primite.
„Astăzi la educarea limbajului vom învăța poezia «Gospodina», scrisă de Otilia Cazimir. Vom urmări receptarea conținutului unui text literar care i se prezintă copilului. Este vorba de comunicare și expresivitate, intonația, respirația, pauza, nuanțarea vocii în redarea textului literar.”
Părinți la capătul răbdării
Părinții, mai ales cei cu copii mici, rămân însă o verigă principală în școala de acasă. Ei trebuie să parcurgă majoritatea activităților și să mențină legătura cu educatorii și de multe ori sunt depășiți de situație.
Un studiu realizat de Unitatea de Cercetare în Educație arată că doar în 4 din 10 cazuri nu a fost nevoie de ajutorul părinților pentru școala online.
Psihologul Keren Rosner a explicat pentru Școala 9 cât de copleșitoare poate fi această perioadă pentru părinți care acum au în cârcă și rolul educației școlare. Dar tot ei sunt cheia în a-i menține calmi pe copii.
„Dacă părintele va avea o reacție de respingere, de enervare, de revoltă împotriva școlii online, că nu poate, copilul va învăța că aceste activități sunt foarte dificile. Dacă părintele nu poate, care este atotputernic și atotcunoscător în ochii lui, cu atât mai puțin el va putea să adopte ceea ce trebuie să facă, să învețe sau să facă lucruri”, spune psihologul.
Inspectoratul Bacău: „Am început inspecțiile online”
Inspectorul școlar general din Bacău, Ida Vlad, a explicat la rândul ei pentru Școala 9 că părinții trebuie să fie implicați, mai ales când vine vorba de copiii de grădiniță care nu știu să citească și primesc sarcini în scris de la educatoare.
A admis însă și faptul că ar fi fost necesar ca educatoarele de la Grădinița 18 să facă și întâlniri online cu elevii.
„Lecțiile online se desfășoară conform unui ordin de ministru din care nu sunt excluși și copiii de la învățământul preșcolar. Adică și doamnele educatoare trebuie să desfășoare lecții online. Dar se fac lecții sincron, noi am început de săptămâna asta verificări, adică inspecții online, așa cum se fac și lecțiile online, intrăm și noi în inspecții online”, a spus inspectoarea.
Conducerea Grădiniței 18 nu a putut fi contactată până la momentul publicării articolului.
Foto: Shutterstock și Dumitru Angelescu
Mâine, veți citi pe Școala 9 textul Emei Tănase, o educatoare din Iași care povestește cum și-a organizat activitățile pentru grădinița online și ce progrese au făcut copiii ei.