„Într-o lume în care datele sunt pretutindeni și statisticile stau la baza fiecărui loc de muncă, să-i lăsăm pe copiii noștri fără aceste competențe ar fi dezamăgitor pentru ei”, a spus premierul britanic Rishi Sunak în primul său discurs din 2023, potrivit BBC.
Acesta a mai subliniat că abilitățile matematice – pe care le-a numit „glonț de argint” – i-ar ajuta pe elevi și să aibă mai mare încredere în felul cum își gestionează finanțele. Și să înțeleagă ce înseamnă, de pildă, să semneze un contract de credit ipotecar. Premierul Marii Britanii a amintit că doar jumătate dintre tinerii din țară cu vârste între 16 și 19 ani studiază matematică.
Lipsă de resurse financiare și umane
BBC explica în noiembrie că ultimul raport al guvernului britanic arată că nu s-au făcut investiții în instituțiile de învățământ unde sunt înscriși elevii între 16 și 18 ani.
În plus, Asociația liderilor de școli și colegii a declarat pentru postul de televiziune că Regatul Unit se confruntă cu o „lipsă de profesori de matematică” și că planul premierului „nu se poate pune în practică în prezent”.
În 2021, erau aproape 36 mii de profesori de matematică în instituțiile de educație secundară de stat din Anglia. mai scrie publicația engleză, mai puțini decât profesorii de engleză, 39.000, și de științe, 45.000.
„Nu poate livra această promisiune reîncălzită”
În urma declarațiilor premierului au venit îndată și reacții negative: „El nu poate livra această promisiune reîncălzită (diverși guvernanți au avut această propunere, n.r.) fără mai mulți profesori de matematică, după ce guvernul și-a ratat obiectivul privind noi profesori de matematică an de an”, a spus a Bridget Phillipson, secretar de stat pentru educație din partea laburiștilor.
La rândul său, Munira Wilson, purtătoare de cuvânt a liberal-democraților pe probleme de educație, a afirmat: „Prea mulți copii sunt lăsați în urmă când vine vorba de matematică, iar acest lucru se întâmplă cu mult înainte de a ajunge la 16 ani”.
Apoi, deputatul conservator Robin Walker, președintele comisiei pentru educație, l-a îndemnat pe prim-ministru, într-un interviu la radio, să se concentreze pe îngrijirea copiilor.
„Dacă nu avem o abordare corectă pentru stimularea și sprijinirea copiilor de timpuriu, ei nu vor avea oportunitățile de-a se dezvolta în sistemul școlar”, a spus acesta.
Jumătate dintre adulți ar avea un nivel de matematică de școală primară
Faptul că mulți elevi au renunțat la matematică se observă și în rândul adulților de astăzi din Regatul Unit, conform publicației The Conversation. Aproximativ jumătate dintre ei au același nivel de cunoștințe cu al unui copil din școala primară, potrivit unui raport din 2019. Într-un alt studiu s-a estimat că lipsa de competențe matematice costă Marea Britanie 20 de miliarde de lire sterline pe an.
Premierul Sunak a precizat că elevii nu vor fi obligați să studieze matematica la standarde înalte, iar o opțiune pentru cei de la științe umaniste, de exemplu, ar fi materia de bază, predată în școli din 2015.
Procentul scăzut al celor care aleg matematica după 16 ani, spune autoarea articolului, ar avea legătură cu „anxietatea sau chiar cu antipatia pe care o simt elevii în ce privește această materie”.