Șase cadre didactice, despre vaccinarea anti-COVID: „Profesorii sunt reflexia nivelului general al educației critice și științifice din România”

Șase cadre didactice, despre vaccinarea anti-COVID: „Profesorii sunt reflexia nivelului general al educației critice și științifice din România”

Trei învățătoare și trei profesori au explicat pentru Școala 9 opțiunea lor de a se vaccina sau nu împotriva COVID - 19. Cei șase consideră că înainte de a-i arăta cu degetul pe profesorii care nu vor să își facă vaccinul, ar trebui să ne uităm către Guvern. Până acum, ar fi trebuit să aibă o campanie de informare mai serioasă. Rezultatele chestionarului care arată că peste șase mii de angajați din învățământ, majoritatea membri ai Federației „Spiru Haret“, nu vor să se vaccineze a polarizat spațiul public. Școala 9 a arătat că acesta nu este reprezentativ pentru toate cadrele didactice, însă o doză de scepticism există, și nu doar în România.

24.12.2020

de Florinela Iosip


Doi dintre dascălii care au vorbit cu Școala 9 nu vor să se vaccineze fiindcă n-au suficiente informații sau nu-l consideră sigur. Unul și-l va face doar pentru că are diabet, iar ceilalți trei sunt convinși că trebuie să și-l facă și vor promova beneficiile acestuia inclusiv la ore. 


„Eu le povestesc copiilor despre impactul pe care l-a avut descoperirea vaccinului de la Louis Pasteur și până în prezent. N-am cum să nu le vorbesc despre milioanele de vieți salvate datorită vaccinurilor. Iar în privința celui împotriva COVID-19 nu voi face excepție“, spune Marcel Bartic, unul dintre ei. 


Cert este că societatea are nevoie de informare și de dezbatere. Doi sociologi au arătat că demersul sidicatelor din educație nu poate fi considerat un „studiu“, din cauza nerespectării normelor de bază ale unei cercetări, astăzi prezentăm părerile a șase cadre didactice despre cum se raportează la vaccinul anti-COVID. Prin urmare, nu știm care este situația legată specific de profesori, ci doar populația generală. Un studiu publicat luna aceasta de Avangarde arată că 29% dintre români nu vor să se vaccineze, iar alți 29% încă nu sunt deciși.

 

Asta în contextul în care UNICEF și Education International, cea mai mare coaliție de sindicate din educație, spun că profesorii ar trebui să aibă prioritate la vaccinare ca să se poată întoarce în sălile de clasă.


Marea Britanie a anunțat că profesorii urmează să fie vaccinați, în a doua etapă a campaniei de vaccinare, după personalul medical, cel din azilele de bătrâni și persoanele peste 80 de ani. În SUA, Comitetul pentru practici de imunizare a recomandat aceeași abordare. Motivul: pedagogii fac parte din categoria de lucrători esențiali și care sunt cei mai expuși riscului de infectare.


În ciuda recomandărilor organizațiilor internaționale sau de stat, nu toate cadrele didactice au încredere în vaccinul anti-COVID. De exemplu, doar o treime dintre educatorii din statul american Tennessee, potrivit unui sondaj realizat de un sindicat. În schimb, în statul West Virginia, 8 din 10 cadre didactice și-ar face vaccinul.


Învățătoare: „N-am încredere în acest vaccin. Este făcut pe repede înainte“


O învățătoare care predă într-un sat din județul Bihor ne-a spus că până în prezent și-a făcut toate vaccinurile. „Nu sunt însă dispusă să fac acest vaccin anti-COVID până nu se va comunica mai mult despre care sunt efectele adverse. Cunosc chiar și doctori care nu vor să se vaccineze. De ce suntem condamnați numai noi, profesorii“, spune învățătoarea care a dorit să rămână anonimă.


„Eu vreau să mă întorc la școală, dar n-am încredere în acest vaccin. Este făcut pe repede înainte. Nu vreau să mi se întâmple o tragedie. Eu și familia mea am avut toți coronavirus și sper că ne-am imunizat“, mai spune cadrul didactic.


Corina Oltean, învățătoare: „Nu ni s-a explicat în ce măsură va funcționa“


Nici Corina Oltean, învățătoare într-o școală din orașul Târnaveni, județul Mureș, spune nu se va vaccina. „Nu consider că s-a discutat suficient de mult despre acest subiect. Nu ni s-a explicat în ce măsură va funcționa acest vaccin și care ar putea fi efectele adverse“, spune aceasta.


„Ne-au promis că ne vor ajuta cu echipamente digitale, că toate școlile vor avea asigurate măști și dezinfectanți, dar nu a fost așa. De ce aș avea încredere acum în guvernanți?“, se întreabă învățătoarea.


Daniela Morar, învățătoare: „Dacă nu aș fi bolnavă, nu știu dacă m-aș vaccina“


Daniela Morar este și ea învățătoare într-un sat, dar din județul Botașani, aproape de granița cu Ucraina. Spune că își va face vaccinul, dar asta numai pentru că este o persoană cu comorbidități. 


„Eu am diabet și nu vreau să mă mai expun fără să fiu vaccinată. Trebuie să mă întorc la clasă. Copiii mei sunt în clasa pregătitoare. Cum să-i învăț să scrie online?“, spune Daniela Morar.


„Dacă nu aș fi bolnavă, vă spun sincer că nu știu dacă m-aș vaccina. Cred că l-au scos prea repede“, adaugă învățătoarea.


Tiberiu Dima, profesor de fizică:  „Pe grupurile de Facebook ale profesorilor colcăie de știri false“


Tiberiu Dima, profesor de fizică la o școală din Focșani este „convins“ că toți profesorii ar trebui să se vaccineze: „Eu am făcut toate vaccinurile până acum, inclusiv cel anti-TBC. Eu sunt mai bătrân (râde)“. 


Profesorul mai spune că nu crede că situația este așa de gravă precum o arată consultarea pe care a făcut-o Federația de Sindicate din Educație „Spiru Haret“. 


„Sindicatele au tendința de a îndrepta anumite subiecte într-o direcție politizată și astfel polarizează mediul educațional. Apoi, trebuie să luăm în considerare că pe grupurile de Facebook ale profesorilor colcăie de știri false“, afirmă cadrul didactic. 


Tiberiu Dima mai spune că societatea românească nu este alfabetizată din punct de vedere științific, iar acest deficit se reflectă și în rândul unora dintre cadrele didactice. „Dar nu cred că este corect să generalizăm pentru întreg personalul din școli“, adaugă profesorul de fizică.


Doru Căstăian, profesor de filosofie: „Trebuie să găsim un echilibru între sănătatea publică și prezervarea valorilor morale și democratice


„Categoric o să mă vaccinez. Sincer, de abia aștept. E o formă prin care mă ajut pe mine, să mă pot întoarce în siguranță la școală, și pe cei din jurul meu. Cred că vaccinarea este singura soluție de masă, viabilă, ca să oprim această pandemie“, spune Doru Căstăian, profesor de Filosofie la liceul de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galați și la Universitatea Dunărea Galați.


Dacă vorbim dintr-o perspectivă a eticii aplicate, poți fie să obligi pe toată lumea să se vaccineze, fie îi poți lăsa să aleagă, mai spune profesorul. 


„În a doua situație, tu ca stat, trebuie să-ți asumi că e posibil ca nu toată lumea să dorească vaccinarea. Însă această variantă cred este mult mai în acord cu democrația modernă pe care să vrem să o construim“,  crede Doru Căstăian.


„Într-un astfel de context, a face un vaccin este o decizie personală. Și-atunci trebuie să găsim un echilibru între sănătatea publică și prezervarea valorilor morale și democratice“, adaugă acesta.


Profesorul subliniază că în scenariul alegerii, statul are datoria să facă campanii de informare și de încurajare cu privire la vaccinarea împotriva COVID-19. Pe de altă parte, se așteaptă ca „oricât de bine făcută ar fi o campanie de promovare de vaccinului, să existe totuși reticenți“. 


„Noi, oamenii, nu suntem mereu aceste ființe raționale și argumentative, așa cum ne place să credem. De altfel,  anti-vacciniștii nu au fost niciodată pe o poziție rațională.“


Cât despre așteptările pe care le are societatea de la cadrele didactice, Doru Căstăian spune că depinde din ce punct de vedere ne uităm la situație.


„Dacă privim lucrurile la modul ideal, sigur că profesorii sunt educatorii copiilor noștri și ar trebui să aibă o poziție mult mai aproape de știință. Dacă ne raportăm la profesori dintr-o perspectivă sociologică, nicio pătură socială nu poate să depășească spectaculos media populației din care vine.“


Profesorii sunt reflexia nivelului general al educației critice și științifice din România. E un cerc vicios. Oamenii care ar trebui să crească nivelul educației din România sunt de multe ori ei înșiși departe de ideal. - Doru Căstăian


Marcel Bartic, profesor de istorie: „Guvernul încă nu se ocupă serios de o campanie de informare”


„Cred că este important să discutăm cât mai mult despre acest vaccin. Doar prin comunicare, oamenii vor avea încredere să se vaccineze. Unii dintre ei sunt speriați. Alții sunt doar sceptici pentru că n-au suficiente informații sau o cultură științifică elementară“, crede Marcel Bartic, profesor de istorie la o școală privată din București. 


„Eu întotdeauna am pledat la orele mele în favoarea vaccinării. Eu le povestesc copiilor despre impactul pe care l-a avut descoperirea vaccinului de la Louis Pasteur și până în prezent. N-am cum să nu le vorbesc despre milioanele de vieți salvate datorită vaccinurilor. Iar în privința celui împotriva COVID-19 nu voi face excepție“, spune profesorul Marcel Bartic.


„Sunt unul dintre cei care abordează critic la clasă informațiile care vin dinspre presă sau alte surse de informare. Scopul este ca elevii să-și dezvolte discernământul și capacitatea de a verifica din cel puțin trei surse o informație.“, adaugă cadrul didactic.


Marcel Bartic spune că pentru promovarea campaniei de vaccinare, dascălii vor avea un rol foarte important. „Cu toate păcatele noastre, ale corpului profesoral din România, cred că suntem în continuare un punct de referință pentru elevi și pentru părinți. Oamenii mai pleacă urechea către ce spune domn profesor sau la ce mai spune doamna învățătoare. O ști ea mai bine, că are mai multă școală.“


Profesorul crede că trăim într-o perioadă în care e important ca toată societatea, inclusiv comunitatea profesorilor, să se solidarizeze.


„Unii colegi ar vrea să se documenteze, dar nu știu de unde. Guvernul încă nu se ocupă serios de o campanie de informare. Așadar, nu cred că ar trebui să fim agresivi cu colegii noștri care au alte păreri. Toată energia ar trebui să o direcționăm pentru a-i informa mai bine și pentru a lăsa loc de empatie“, încheie Marcel Bartic.

Foto Cover: Vlad Chirea

trimitere gay

Florinela Iosip

reporter

Învață să cunoască oameni și să scrie din 2016. A lucrat la Realitatea TV, Adevărul și Libertatea, unde este reporter și acum. 

CUVINTE-CHEIE

sondaj profesori, profesori vaccin, studiu profesori, studiu profesori vaccin, sindicate educatie

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile