Kjellberg a lansat aproximativ 50 de companii în 20 de ani. Ideile sale au fost puse în practică și la aplicații precum Campuz Mobile, cumpărată de Vodafone, la Player.io, achiziționat de Yahoo!. A prezidat board-ul iCloud, despre care mulți spuneau că „e o aplicație inutilă”, „pentru că oamenii își țin datele pe dispozitivele personale, în propriile computere”, dar mai târziu a devenit unul dintre cele mai importante servicii ale Apple.
Apoi, viziunile sale legate de business au fost privite cu scepticism de șefii unui lanț de magazine de haine și încălțăminte. „Mi-au spus că oamenii merg în magazine, să probeze, nimeni nu va cumpăra online”, își aduce aminte Jonas Kjellberg. Astăzi, afacerile lanțului din online însumează peste 10 miliarde de euro, are peste 48 de milioane de clienți activi și operează în 23 de piețe europene, inclusiv în România.
Prezent la evenimentul IQ Digital, care a avut loc la Iași, Jonas Kjellberg a prezentat conceptul de business prin care Skype a devenit o aplicație de succes și a vorbit pentru Școala 9 despre educație și IT-iștii români.
Când e întrebat cum își explică faptul că în pandemie Zoom a performat mai bine și a devenit mai populară decât Skype răspunde, râzând, că a fost greșeala Microsoft, care a îndepărtat echipa de manageri a aplicației, din care făcea parte și el.
„Când ai 15 ani îți spui - voi fi cetățean al lumii”
Dacă s-ar întoarce în timp, în vremea în care participat la dezvoltarea aplicației Skype, Jonas Kjellberg nu și-ar da sfaturi financiare, ci ar avea mai multă grijă de liniștea sa și și-ar fi dorit să fie mai puțin anxios: „Nu te îngrijora, viața va fi OK. Viața va fi mult mai bună decât îți imaginezi. Fii relaxat.”
Un sfat pe care îl dă tinerilor din România este să-și construiască singuri încrederea în sine încă de mici și să gândească mereu ca niște „cetățeni ai lumii”.
Călătoriți prin lume, studiați la cele mai bune universități din lume, construiți afaceri care încă nu există în lume și în România, construiți afaceri care să fie atractive pentru majoritatea oamenilor la nivel global. - Jonas Kjellberg
„Când ai 15 ani să te decizi să vorbești fluent engleză și îți spui - voi fi cetățean al lumii, mă voi simți confortabil în Silicon Valley, în New York sau Amsterdam. Îți creezi această perspectivă și încredere în sine. Acesta este cel mai important sfat al meu”, le transmite cofondatorul Skype tinerilor din România.
Antreprenorul și strategia „innovating to zero”
Faptul că IT-iștii români sunt printre cei mai buni nu este doar un mit, crede și Jonas Kjellberg. Ce crede că le lipsește e faptul că nu gândesc la nivel global, produsele pe care le dezvoltă sunt destinate pentru România, iar majoritatea nu reușesc să atragă capital internațional. „E nevoie de un exemplu puternic, ceva care să reușească la nivel internațional”, crede antreprenorul.
Celor care vor să înceapă un business în IT le recomandă conceptul său, „innovating to zero”, care a funcționat la Skype. Aplicația își dorea să concureze cu serviciul de telefonie mobilă. Cei care au fondat-o s-au gândit să folosească resursele existente deja.