În cursurile așa-zisei „universități” a lui Andrew Tate, personaj controversat, aflat în prezent în arest pentru trafic de persoane și viol, sunt postate cursuri pe teme diverse, de la criptomonede până la videouri motivaționale. De pe contul lui Andrew Tate apar în continuare mesaje pentru cursanți.
Potrivit site-ului, cursanții poți învăța de la diferiți „experți milionari” despre copywriting, freelancing, e-commerce sau cum funcționează Amazon.
Ce spune un alt milionar care a testat platforma
„Fie că îți place de el sau nu, fie că ești de acord sau nu cu ideile lui, trebuie să recunoaștem că este un geniu în a-și promova conținutul”, spune Nathan Nazareth, un antreprenor online canadian, care a încercat cursurile lui Tate. Acesta a făcut un review pe canalul lui de Youtube. Tânărul este și el la rândul lui milionar dintr-un business online.
„N-am învățat nimic, doar mi-am pierdut vremea”, este una dintre concluziile sale.
Tânărul a încercat prima oară campusul „e-commerce”, domeniu în care este el specializat. „Sunt ceva informații puse la întâmplare care nu sunt corelate și pe alocuri nici nu au sens și nici nu-ți dau pașii inițiali prin care să mergi efectiv și să începi să faci bani. Așa că am fost dezamăgit de asta, dar poate că cursurile video sunt de mai bună calitate”, este opinia acestuia.
A mers și la videourile cu lecții apoi: „Nu am putut să parcurg cursurile video pentru că au în jur de 10 sau 20 de minute în care cineva efectiv citește punctele dintr-un slideshow cu informații generale. Nu îți arată cu adevărat cum să faci bani. Cât despre profesorii din aceste campusuri, îi poți tag-ui sau să le pui întrebări, dar din experiența mea, am văzut că nu prea răspund.”
Acesta a mers și către celelalte „campusuri” în care nu este specialist să vadă dacă, cu mintea începătorului, poate afla mai multe. Concluzia lui a fost că nu.
Cere o părere celor din jurul tău
Să urmărești ce zic alți Youtuberi, ca Nathan Nazareth, care au încercat această platformă de educație, este o variantă pentru cei care chiar se gândesc să-i cumpere cursul, crede expertul în educație Marian Staș, președintele Asociației Clubul „Liderii Mileniului Trei”. La fel cum pot vorbi și cu alte persoane din jurul lor.
Acestea sunt soluțiile oferite de Marian Staș în cazul unor oferte de pe internet care le promit copiilor că îi fac mai deștepți sau mai bogați pe repede înainte:
- „Să discute cu oamenii din jurul lor care sunt calificați, consilieri școlari, psihologi, profesori, consilieri de orientare profesională. Prima resursă este apelarea la profesioniști, la o a doua și a treia opinie, ca să verifice dacă e bună alegerea lor”;
- „A doua este o intervenție mai profundă și cu energie mai mare: transformarea sistemică a sistemului public al educației și comutarea sa de pe memorarea și repetat ca papagalul către analiză critică, adică dezvoltarea competențelor proprii ale copiilor de a evalua ei înșiși, de a se documenta pentru a realiza dacă experiența în care se află e una sclipitoare, dar care nu face doi bani sau una care merită într-adevăr.”
Marian Staș le-ar spune elevilor să fie atenți și la cât de des le apare în online o anumită reclamă la un anumit lucru pentru că „de obicei, cele care sunt de calitate mai slabă tind să fie vândute mai agresiv”:
„Niște mecanisme de promovare ca cele ale tandemului Tate care sunt extrem de intense și extrem de profesionist puse la punct, evident că prind la cei slabi de înger care sunt mulți. De aici fenomenul. E nevoie însă de doi pe ringul de dans, degeaba promovează amicii ăștia, dacă nu sunt clienți. Dar clienți sunt, din păcate!”
„Interzicerea sau cenzura nu este o soluție”
Ovidiu Pânișoară, profesor doctor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, crede că adolescenții se găsesc mereu în situații de a alege ce e mai bine pentru ei, așa că cel mai bun mod de a-i ajuta, este să-i înveți cum să aleagă.
„Trebuie să învățăm copiii, tinerii să aibă un filtru atunci când se uită spre ceva. La fel cum le spui să nu se uite în soare fără ochelari că le afectează vederea. Adică îi învățăm să folosească tehnologia, astfel încât, când intră în contact cu aceste informații, să știe că trebuie să verifice acea informație din mai multe surse”, crede acesta.
Mai ales nativii digital sunt cei vulnerabili în fața unor personaje precum Andrew Tate, crede profesorul. „Cineva zice într-o dimineață: hai să le spunem oamenilor cum este viața și, dacă respectivul are vizibilitate, poate transmite un mesaj nociv. De vină nu e tehnologia și interzicerea sau cenzura nu e o soluție. Niciodată nu vei găsi un element cenzurator care să nu facă și excese”, mai spune acesta.
Ce ar trebui să știe însă copiii înainte de a se înscrie pe Hustler's University?
„Nu e nicio problemă dacă se uită la orice pentru că viața le pune pe tavă orice, nu-i putem ține într-un glob de sticlă, dar trebuie să-i învățăm să facă o selecție. Și asta se poate face în școală. Așa cum poliția îți spune să încui ușa când pleci de acasă sau băncile care îți zic să nu dai datele personale, la fel trebuie să facă și școala cu aceste tipuri de conținuturi”, crede Pânișoară.
„Dacă copilul înțelege niște lucruri fundamentale, de exemplu că, după un curs de două ore, nu poți să devii un bun vorbitor și că atunci când ceva intră în categoria e prea bun ca să fie adevărat, atunci înțelege că i se vinde un miraj și va ști să facă un pas în spate”, crede acesta.
„Educația nu înseamnă dulcegărie, lipici”
O reformă de la rădăcină în școala românească ar trebui să aibă în vedere că psihologia copiilor de azi este diferită și foarte legată de tehnologie. „Pentru nativii digital viața tehnologică este la fel de reală ca viața reală. Atunci când tu nu-i setezi dezvoltarea lui la ceea ce este obișnuit, va merge în viața cealaltă, către tehnologie”, mai spune profesorul de științele educației.
Și Marian Staș crede în schimbări de sistem, dar nu e de părere că profesorii ar trebui să devină mai mult după chipul și asemănarea influencerilor, ca să aibă succes la copii. „Nu asta înseamnă educație adevărată. Nu devii un profesor cu adevărat performant dacă te ții doar de a fi cool. Un profesor înseamnă o personalitate capabilă să practice o iubire lucidă, adică să genereze acea afecțiune firească a unei relații sănătoase, curate, între maestru și discipol, dar cu mintea la purtător, cu creierul mereu prezent acolo. Educația nu înseamnă dulcegărie, lipici, înseamnă jocul cu mărgele de sticlă”, spune acesta, făcând referire la romanul omonim al lui Herman Hesse, o reflecție asupra modului în care putem să învățăm și să devenim mai buni.