Începând din acest an, România are o Zi națională a lecturii - pe 15 februarie, a anunțat ministrul Educației printr-un comunicat de presă. „Într-o țară în care sub 10% dintre cetățeni cumpără o carte pe an, rolul școlii devine esențial în a cultiva o activitate aparent desuetă, lectura, ca preocupare menită să ne salveze dintr-un univers superficial, un univers în care dăm click fără a decide”, a transmis Sorin Cîmpeanu.
Astfel, ministrul Educației a decis ca marți, 15 februarie, în toate școlile din țară programul să se modifice astfel încât, indiferent de disciplina prevăzută în orar, la ora 11:00 și la ora 14:00, învățătorul sau profesorul să organizeze, la clasa unde este prezent, activități de lectură la care să participe toți preșcolarii și elevii.
„În prealabil, personalul didactic va recomanda tuturor să aducă o carte preferată sau să împrumute de la biblioteca școlară o carte și, timp de 15 minute, să citească fie individual, fie în grupuri mici de lucru”, se mai arată în comunicat. Obiectivul este de a promova lectura ca obicei cotidian.
Lectura le oferă copiilor un avans în viață
Potrivit unui studiu realizat de un institut australian de cercetare economică, din cadrul Universității din Melbourne, copiii cărora părinţii le citesc cărţi, de la o vârstă fragedă, își vor îmbunătăți abilitățile cognitive, vor face progrese rapide la școală și vor înțelege lumea mult mai bine, ulterior.
De asemenea, frecvența cu care părinții le citesc copiilor este importantă și are un efect cauzal direct asupra rezultatelor lor școlare, indiferent de mediul din care provin. Astfel, potrivit studiului, nivelul de lectură al copiilor de 4-5 ani cărora li se citeşte zilnic este mai avansat cu un an faţă de cel al copiilor de aceeași vârstă cărora nu li se citeşte atât de des.
Iar dacă le citim copiilor de 3-4 ori pe săptămână, îi ajutăm pe aceștia să îi surclaseze cu șase luni pe cei de aceeași vârstă.
Scoruri mai mari la testele naționale de citire și scriere
Concluziile studiului institutului de cercetare australian mai arată că micuții cărora li se citește frecvent la vârsta de 4-5 ani vor obține scoruri mai mari la testele naționale, câțiva ani mai târziu.
Este știut faptul că limba scrisă utilizează un vocabular mult mai bogat decât cea vorbită şi conţine propoziţii mai complexe decât cele pe care le folosim în vorbire. Așadar, cititul are avantajul de a-i familiariza cu o gamă largă de cuvinte şi structuri gramaticale, precum şi de a le îmbunătăţi abilitatea de a scrie. În plus, îi va stimula să citească ei înșiși cărți, pe măsură ce vor crește, și vor intra în alte etape ale vieții lor.
Studiul, publicat în 2012, a urmărit evoluția a 4000 de copii, timp de șase ani, care aveau vârste de 4 și 5 ani.
Lectura, un factor important în dobândirea succesului profesional
De asemenea, dezvoltarea abilităților cognitive prin exercițiul lecturii este și un important factor în succesul profesional. Astfel, copiii vor avea mai multe șanse să fie absolvenți de studii superioare, iar beneficiile economice, prin locuri locuri de muncă mai bune și mai bine plătite, nu vor întârzia să apară, se arată în studiul citat.
Așadar, abilitățile cognitive pot fi influențate de pregătirea preșcolară prin eforturile părinților, investiția în educație și formare profesională. Iar cea mai bună perioadă de a începe este cea de la 4-5 ani, subliniază studiul.
În plus, lectura le dezvoltă copiilor și inteligența emoțională. Cei mici vor atinge, așadar, un nivel mai mare de empatie prin înțelegerea personajelor din poveștile pe care le aud de la părinții lor.