Cercetătorii au analizat datele a 92.000 de persoane născute în perioada 1921- 2011 și au descoperit că decalajul de performanță școlară dintre copiii care provin din medii defavorizate și colegii lor mai înstăriți a rămas același.
Mai precis, studiul arată că elevii care provin din familii mai sărace obțin note mai mici la școală, diferența fiind de o jumătate de punct la nivelul clasei primare, iar decalajul crește de trei ori pe parcursul anilor de școală, potrivit Science Daily.
Așadar, mediul familial are un impact de lungă durată asupra performanței școlare și perpetuează inegalitățile sociale și economice de-a lungul generațiilor, spun cercetătorii. De aceea, aceștia solicită politici educaționale care să prioritizeze egalitatea în dobândirea competențelor și abilităților sociale.
„Studiul nostru arată, în premieră, că în ciuda eforturilor cadrelor didactice și ale autorităților, copiii din medii sărace sunt predispuși să obțină note mai mici și au parte de mai puține oportunități educaționale decât copiii din medii mai înstărite, iar acest lucru nu s-a schimbat din 1921 încoace”, a declarat autorul principal al studiului, Sophie von Stumm, profesoară la Universitatea din York.
„Solicităm intervenții educaționale prin care elevii din medii defavorizate să primească mai mult sprijin, deoarece politicile care promovează șanse egale de învățare funcționează doar dacă toți copiii sunt la fel de bine pregătiți să profite de ele”, a adăugat cercetătoarea.
„De exemplu, copiii din medii familiale socio-economice devaforizate tind să înceapă școala cu abilități lingvistice mai slabe decât colegii lor mai înstăriți. Acest dezavantaj timpuriu le îngreunează accesul la oportunitățile de învățare pe care le oferă școala respectivă. Copiii din familii devaforizate primesc note mai mici în școala primară și gimnazială și, în cele din urmă, obțin mai puține calificări profesionale decât copiii din medii mai bogate.”, a explicat Sophie von Stumm.
Pandemia de COVID-19 a adâncit inechitățile sociale
Acest studiu a analizat datele strânse până în anul 2016, iar cercetătorii avertizează că pandemia de COVID-19 a influențat și mai mult legătura dintre statutul socio-economic al familiei și performanțele școlare ale copiilor, deoarece a accentuat inegalitățile sociale. Cele mai afectate au fost familiile cu venituri mici.
Co-autor al studiului, profesorul Paul Wakeling, de la Universitatea din York, a declarat că inegalitățile din primii ani de școală trebuie luate în considerare, pentru că vor produce efecte și mai târziu.„Pe bună dreptate, în timpul pandemiei a existat o mare atenție publică față de inegalitățile în ceea ce privește sistemul de notare. Cu toate acestea, concluziile noastre subliniază cât de important este să se ia în considerare inegalitățile încă din primii ani de școlarizare. Impactul ar putea fi resimțit în anii următori”, a spus cercetătorul.
De asemenea, cercetătoarea Sophie von Stumm a subliniat că elevii din medii defavorizate au avut și mai mult de suferit în timpul pandemiei, pentru că au avuut acces mai greu sau deloc la școala online, care a necesitat infrastructură specială.
„Intervențiile educaționale care stimulează învățarea în primii ani de școală nu au fost niciodată mai importante. Chiar dacă astfel de intervenții au, inițial, efecte mici, beneficiile lor pe termen lung sunt mari”, a spus ea.
„Abordarea decalajului performanței școlare evidențiat de studiul nostru va avea un rol esențial în reducerea inegalității generale și, prin urmare, va fi extrem de benefică pentru întreaga societate”, a conchis cercetătoarea.
FOTO: Eli Driu