Una din trei țări în care școlile au fost sau sunt închise nu implementează niciun fel de program de educație remedială. Este una dintre concluziile Studiului asupra răspunsului la pandemia de Covid-19 în domeniul educației, realizat de organizațiile UNESCO, UNICEF, World Bank și OECD. Doar o treime dintre țări au început deja să implementeze programe de educație remedială și majoritatea se numără printre țările cu venituri ridicate.
„Să măsori pierderile este un prim pas critic în întâmpinarea consecințelor. Este vital ca țările să investească în a afla care este magnitudinea acestor pierderi și să implementeze măsuri de recuperare adecvate”, a spus Silvia Montoya, directorul Institutului de Statistică al UNESCO.
Întoarcerea la școală, principala soluție
În România, programul remedial a debutat în aprilie-mai și în jur de 230 de mii de elevi s-au înscris. Vorbim însă doar de 6.5% din întreaga populație școlară. Organizațiile din domeniu evaluează că până la un milion de copii au avut acces limitat la educație în pandemie, în țara noastră.
Studiul internațional arată că mai puțin de o treime din țările sărace au raportat că au redeschis școlile în formatul clasic, ceea ce crește riscul de abandon, cred experții. Totuși, majoritatea țărilor spun că au implementat programe pentru a-i face pe copii să rămână la școală, cum ar fi vizitele în comunitate, monitorizare la fața locului, măsuri de igienă și chiar stimulente financiare.
„Educația de recuperare este vitală pentru a-i ajuta pe acei copii care au lipsit de la școală să revină la un ritm normal și pentru a reduce pierderile de învățare pe termen lung. Acest lucru necesită un efort urgent pentru măsurarea nivelului de învățare al elevilor astăzi”, a mai declarat și Jaime Saavedra, director global pentru educație la World Bank.
Recomandarea experților este redeschiderea școlilor. „Este o urgență să readucem în clase toți copiii acum. Dar nu ne putem opri aici. Să redeschidem într-un mod mai bun școlile înseamnă programe remediale pentru a-i repune pe copii pe un drum și să ne asigurăm că acordăm prioritate fetelor și copiilor vulnerabili prin toate eforturile noastre”, a spus și șeful UNICEF, Robert Jenkins.
Cele mai importante rezultate ale studiului care a cuprins 142 de țări și acoperă perioada februarie-mai 2021 sunt:
- în jur de 40% dintre țări și-au extins anul școlar și o proporție similară au declarat că au prioritizat învățarea la anumite părți din curriculum;
- multe țări și-au îmbunătățit standardele sanitare în centrele de examinare. 28% dintre țări au anulat examenele de la gimnaziu și 18% pe cele din cadrul liceului;
- nu s-au luat măsuri speciale pentru a îmbunătăți accesul la educație al fetelor care sunt în risc mai crescut de abandon în țările cu venituri mici și medii;
- în țările sărace s-au făcut prea puține lucruri pentru a îmbunătăți igiena în școli: mai puțin de 10% dintre acestea spun că au suficient săpun, apă curată, produse de igienă și măști, în comparație cu 96% din țările cu venituri bune care au aceste facilități.
Eficiența învățării online
În ceea ce privește eficiența învățământului la distanță, rezultatele au arătat că multe țări s-au folosit de serviciile de radio și televiziune pentru a ajunge la copii, mai ales în țările sărace ale lumii. Cele cu venituri ridicate au avut platforme online.
73% dintre țări au declarat că învățarea la distanță a fost eficientă, dar specialiștii cred că e nevoie de o cercetare mai aprofundată a acestui aspect.
În 2020, școlile la nivel internațional au fost închise pentru 79 de zile în medie, adică pentru 40% din totalul anului școlar. Studiul arată că școlile din țările sărace au stat în medie închise mai mult timp - 115 zile, în timp ce în zonele cu venituri ridicate doar 53 de zile.
Doar 49% dintre țări au cheltuit mai mult pentru educație în 2020, dar procentul celor care au mărit bugetul pentru acest an a ajuns la 60%.