De-a lungul câtorva zeci de minute, 22 de puști de-a V-a vor trăi în două locuri deodată: în băncile lor cu pupitre albastre ale școlii din comuna Petrăchioaia, județul Ilfov, și prin ținutul îndepărtat al Împăratului Ardei Primul.
Când profesoara de română și diriginta lor, Cristina Tunegaru, 30 de ani, îi anunță că ora de azi va fi una de lectură, izbucnesc cu toții într-un strigăt de bucurie. Le arată coperta roz a cărții, apoi începe să le citească dintr-o poveste care se cheamă Ina și ariciul Pit, scrisă de Radu Țuculescu. Din primele pagini, elevii află că Ina e o fetiță drăgălașă care s-a săturat să fie – în ochii celor mari – o fetiță drăgălașă și-atât. Pit e un arici alb și plictisit, care obișnuiește să-și burzuluiască țepii când e contrazis. Într-o seară, cei doi descoperă că prin aparatul de fotografiat al bunicului Inei - unul vechi, cu burduf - pot pătrunde într-un tărâm miraculos născut din poze vechi. Odată ajunși, sunt înconjurați de niște soldați în roșu, verde și portocaliu, care seamănă bine cu niște ardei iuți.
La un moment dat, profesoara se oprește pentru a-i întreba pe copii ce-au aflat până aici și cum cred ei că va continua povestea după ce-i înconjoară soldații. 22 de minți se frământă cu întrebarea din urmă, iar fiecare răspuns bătătorește o cărare.
Ionuț crede că povestea va continua cu Ina și ariciul bătându-se cu soldații. Ionela spune că Ina o să se întoarcă acasă. Mihaela e de părere că Ina va scăpa cu ajutorul ariciului, pentru că ariciul îi poate înțepa. Andra speră că soldații le vor da drumul. Andrei e mai dramatic: „povestea va continua urât, fiindcă sunt împușcați de soldați”.
Scriitorul are însă o altă continuare: soldații îi duc la curtea Împăratului Ardei Primul. Aici profesoara se oprește din nou și le cere elevilor o scurtă descriere a Împăratului Ardei Primul, așa cum și-l imaginează ei. Ionela zice că Ardei Primul e cam așa: „Slab, picant, înalt, și când se enervează explodează. Și are o pălărie roșie pe cap și-atât”. O altă mână ridicată: „Este un ardei cultivat de bunicul Inei, cu o codiță verde pe cap ce-i stătea de păr, avea o frunză galbenă ce părea a fi coroană și în spate o pelerină pe care scria «Forza Ardeii»”. Marin vine cu o descriere și mai precisă: „Are 1,85 m și 78 de kile. A mâncat foarte mulți ardei până s-a îngrășat. Și are o pălărie mică, făcută dintr-un ardei mic și foarte iute. Dacă iei o gură, iei foc”. Altul: „Eu cred că arată ca un ardei gras, deoarece mănâncă când vrea el și are din toate culorile ardeiului: portocaliu sus, verde la mijloc, roșu la picioare. Are o coroană și niște pantaloni scurți foarte strâmți”.
Când profesoara le arată reprezentarea lui Ardei Primul din carte - un ardei gras cu un cap mic și picioare subțiri, colorat în galben, portocaliu și verde - unii scot un „aaa” dezamăgit, alții îl recunosc și se bucură.
La sfârșitul orei, când călătoria lor alături de Ina și Pit se încheie, un lucru cu totul neobișnuit se întâmplă: mai toți copiii sar din bănci să-și îmbrățișeze profesoara, s-o asalteze cu întrebări și nu se mai desprind de ea.
Cristina Tunegaru nu e însă o profesoară obișnuită. Prin luări de poziție pe Facebook sau în media, iese adesea din rând pentru a crea explozii în sistemul de învățământ românesc. Scrie despre subiectele de la Bac, pe care le consideră prea pline de poezie, despre imoralitatea greilor din politică, despre violența din școli. O face cu precizia și sângele rece ale unui pirotehnician: pare să știe în fiecare clipă gama de reacții ce va urma și folosește propagarea asta pentru a ajunge acolo unde vrea să atingă – la vârful sistemului.
A început în 2015, cu o serie de articole publicată pe platforma de opinii Contributors. Se simțea descurajată de starea sistemului de educație românesc, așa că a scris despre piedicile depistate de ea și despre toate lucrurile care i se păreau importante. A povestit experiența ei de profesor de țară în județul Vaslui, despre homeschooling, despre educație sexuală în școli, despre evaluarea profesorilor, despre frica ce domină relația profesor-elev. „Mi s-a părut că nu spunem ceea ce trebuie să spunem, că există un vid de informații și continuăm să trecem sub tăcere niște lucruri foarte grave care se-ntâmplă în școlile noastre”, spune Tunegaru. „Și e anormal. Mi se părea că, deși uneori ies la iveală niște frânturi de realitate, oamenii se duc la muncă a doua zi și-și fac orele ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Și am zis că trebuie să încep să zic ce se-ntâmplă cu adevărat. Altfel n-o să se schimbe niciodată nimic. Atunci am început să scriu și am scris multă vreme pe Contributors.”
A devenit cu adevărat cunoscută în primăvara anului trecut, când preda la Școala nr. 95 din București și a criticat-o pe Gabriela Firea pentru că și-ar fi făcut imagine pe seama pericolului reprezentat de jocul „Balena albastră” și pe cadrele didactice de la o altă instituție pentru că au acceptat asta. Primarul general al Capitalei fusese la un spectacol cu de toate la Școala nr. 164, împreună cu ministrul de interne Carmen Dan. „Mi-e rușine de colegii mei, profesorii de la Școala Gimnazială 164, că au participat cu slugărnicie la circul desfășurat de Gabriela Firea sub pretextul conștientizării pericolelor internetului. Au așteptat-o de la intrare, cuminți, au orchestrat întâmpinarea ei folosind copii mici pe care i-au îmbrăcat în haine populare. Cu flori în mâini, ca-ntr-un show comunistoid grotesc. Îmbrăcați cu tricourile și purtând șepcile primăriei, copiii școlii devin marionete care arată supușenia adulților”, scria Tunegaru atunci. „Să nu uităm, dragi colegi, că școala nu e troaca unor animale politice!”
O lună mai târziu, atunci când a aflat că și-a pierdut postul de suplinitor, concluziona pe Facebook că „nu vor decât să scape de mine, profesorul care vrea să schimbe sistemul de la bază”. Iar publicațiile care au scris despre plecarea ei au sugerat imediat implicarea Gabrielei Firea în asta.
Ajunsese la Școala nr. 95 în anul școlar 2016-2017 ca suplinitor, deși obținuse 9,67 la examenul de titularizare, a treia notă pe București. Însă un profesor cu notă mare la titularizare poate primi post de suplinitor dacă nu sunt scoase la concurs suficiente posturi de titular pentru materia la care dă examenul.
Profesorul suplinitor are contract pe o perioadă determinată, în timp ce titularul are contract pe o perioadă nedeterminată. Când un profesor titular a solicitat să fie transferat la Școala nr. 95 pentru a-și întregi norma didactică, ea și-a pierdut automat postul.
Acum, Tunegaru spune că înlăturarea sa a fost legală, dar că nimeni nu i-a spus care-i perioada în care-și poate depune dosarul pentru a rămâne la catedră, plus că n-a știut că există un om care i-a luat postul și că orele din anul următor nu mai sunt ale sale.
Nu știe nici acum ce să creadă despre povestea asta, a rămas doar cu răceala pe care-a simțit-o din partea colegilor săi de cancelarie după ieșirile publice de-atunci. Simțea că răceala asta venea mai ales ca reacție la ceea ce ei vedeau drept expunere: „Și expunerea, în mediul școlii noastre, e cumva nelalocul ei, nu se face. «De ce să faci asta? Noi stăm cuminți, ne facem treaba în liniște, fără să știe nimeni. Și tu totuși ieși la lumină și spui niște lucruri pe care noi nu le spunem și care n-ar trebui să fie spuse, în opinia noastră»”. Spune că, de fiecare dată când a simțit emoțiile astea negative, a încercat să se concentreze mai degrabă pe munca la clasă și să se bucure de ce se-ntâmpla acolo.
La câteva luni după ce s-a stins și scandalul ăsta, Cristina Tunegaru explica pe Facebook de ce nu le va da elevilor să citească Baltagul de Mihail Sadoveanu și Mara de Ioan Slavici. Din punctul său de vedere, cele două romane au personaje feminine care primesc agresivitatea masculină cu resemnare, ca pe-un dat al vieții. Unii au susținut-o pentru poziția sa, alții au drăcuit-o, au acuzat-o de „leftism”, au zis că asta-i prea de tot, că literatura e plină de nedreptăți și ce-ar fi dacă am interzice-o cap-coadă?
Profilul Cristinei Tunegaru e urmărit de peste 17.600 de oameni. Spune însă că în ultima vreme s-a îndepărtat de Facebook pentru că nu mai are timp și îi consumă foarte multă energie. Unele reacții o descurajează, alteori are impresia că oamenii nu au răbdare să citească ce scrie și preferă să se lase purtați de ceea ce credeau deja despre subiect. „Și proiectează asupra mea niște concepții dinainte construite, fără să mă cunoască de fapt. De multe ori mi s-a întâmplat ca oamenii care m-au cunoscut în realitate să spună că «nu păreai să fii așa, păreai să fii altfel»”.
Am trăit la rându-mi acest mic șoc. Am auzit prima dată de Cristina Tunegaru anul trecut, după ce-a devenit cunoscută în presă prin titluri de tipul profesoara care a avut curaj să critice sistemul de învățământ sau profesoara anti-Eminescu. Suntem amândoi din Huși, un oraș cu vreo 26.000 de locuitori din județul Vaslui. Am făcut același liceu, în aceeași clasă de la etajul al doilea, și am avut aceeași profesoară de limba și literatura română. Așa că, deși nu ne mai întâlniserăm niciodată, am avut destule puncte comune de la care să închegăm o discuție.
Am cunoscut-o în ianuarie, după o ediție a Intersecțiilor de miercuri la care, cu ocazia zilei lui Mihai Eminescu, dezbătuse ideea de „poet național” alături de Florin Iaru. Profesoara dezlănțuită de pe Facebook e o tipă firavă și zâmbitoare, cu un discurs egal ce topește în el cuvinte dure. „Nu poți să treci prin școală fără să treci prin Eminescu. Ceea ce consider că este greșit, pentru că noi ne-am obișnuit să introducem autorii clasici (...) de la vârste foarte mici”, spunea ea. „Sunt texte dificile, pe care copiii nu le receptează așa cum noi le receptăm, cu o altă experiență de viață și de lectură. La vârstele acestea fragede, se produce o îndepărtare a copilului de carte: copilul n-o să mai citească dacă o să se blocheze în mod frecvent de texte pe care nu le înțelege. Și atunci îl pierdem.”
Am vrut să înțeleg cum și de ce s-a desprins Cristina Tunegaru de imaginea profesorului clasic și ce-a așteptat-o dincolo de ruptura asta. Am început prin a vorbi despre anii săi de școală.