Am luat notă mică la simularea Evaluării Naționale, ce fac de-acum? Sfaturi de la elevi care au trecut prin asta

Am luat notă mică la simularea Evaluării Naționale, ce fac de-acum? Sfaturi de la elevi care au trecut prin asta

Elevii de clasa a 8-a au susținut la începutul lui februarie simularea pentru Evaluarea Națională, iar mâine, 23 februarie, se vor afișa rezultatele. Subiectele au stârnit diverse polemici, mai ales la matematică. A fost și prima oară când toate lucrările au fost corectate digitalizat. Lăsând detaliile organizatorice deoparte, sunt notele mici la simulare un motiv de demoralizare pentru elevi sau un prilej ca să se organizeze și să-și acopere lacunele în următoarele trei luni? Școala 9 a discutat cu șapte elevi ce au trecut în ultimii ani prin acest examen și care le dau colegilor lor mai mici speranță: examenul nu e un capăt de lume, dar necesită concentrare și pregătire. 

 

 

21.02.2024

de George Herlaș

În 2023 rata de promovabilitate a fost de 76,2%, un procent mai mic decât în ultimii doi ani. De asemenea, 429 de absolvenți au luat 10 la examen. Dacă anul trecut doar în Dâmbovița a fost realizată corectura digitalizată, acum, încă de la simulare, s-a procedat în același fel în toată țara. 

De mai mulți ani, circulă printre foi cu formule și pe la ieșirile cu colegii mai mari zvonul că simularea e mai grea decât examenul. Părerile elevilor cu care am discutat sunt împărțite: unii zic că emoțiile mai mari o fac mai grea, alții că depinde de subiect, pe când unii dintre ei cred că e mai ușoară, căci materia e mai puțină. 

„Doar m-am gândit că o să treacă”

De pildă, pentru Maya, atmosfera de la simulare a fost una relaxată. Spune că așa au fost și profesorii supraveghetori, și elevii. „A fost ca să fie”, crede eleva de clasa a IX-a. Acum învață la Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” din capitală. Dificultatea subiectelor la simulare și la examen i s-a părut asemănătoare: „Depinde cât de pregătit ești până în punctul ăla, dar nu cred că are legătură cu dificultatea simulării sau a examenului. Dar mulți nu se pregătesc pentru simulare, pentru că nu o văd atât de importantă”, spune eleva. 

Diferența de punctaj dintre cele două examene a fost una mare la Maya: la română a crescut de la 5 la 9,1, iar la matematică de la 7 la peste 8. În perioada dintre simulare și evaluare, a continuat să învețe și să se axeze pe ce și-a dat seama că nu stăpânește foarte bine. 

Emoțiile nu au copleșit-o, a rămas optimistă: „Doar m-am gândit că o să treacă. Și e o chestie pentru care m-am pregătit aproape doi ani”.

„Încercam să lucrez cât mai mult ca să pot să iau note mari”

Patricia a dat examenul de finalizare a gimnaziului acum trei ani. Simularea nu a fost o experiență plăcută pentru ea, căci era prima oară când revenea la școală după ce a stat online din cauza pandemiei de COVID-19: „A trebuit să stăm foarte mult timp online și prima oară când am venit la școală, după pandemie, am fost pentru simulare”.

„La română mi s-a părut aproximativ la fel, adică nici nu am avut rezultate prea diferite, dar nici ca nivel de dificultate nu mi s-a părut mai grea simularea. Însă la matematică, într-adevăr, mi s-a părut mult mai greu la simulare. Problemele la geometrie, cel puțin, mi-aduc aminte că au fost mult mai complicate și totul a fost mai tricky”, povestește eleva care acum învață la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București. 

La matematică i-a crescut nota de la 8,1 la 9,9 la examen. Pentru asta, Patricia și-a făcut o rutină de învățat: „În fiecare zi, aproape, făceam câte un test și făceam meditații unde profesorii îmi spuneau care sunt punctele mele mai slabe și încercam să lucrez cât mai mult pe ele ca să pot să iau note mari”.

Dacă un elev nu e mulțumit cu nota pe care o ia anul acesta în simulare, spune că îi încurajează să nu se dea bătuți și „să lucreze mai mult, să se intereseze exact ce au greșit, la ce părți sunt mai puțin buni, să încerce să exerseze mai mult pe părțile alea”.

Învățarea și încrederea în cunoștințe, cheia succesului

Și dacă nota de la simulare e una mulțumitoare, Patricia tot crede că „e important mereu să lucrezi, să lucrezi, să lucrezi, ca să nu rămâi în urmă, să nu îți pierzi exercițiu și obișnuința și să descoperi cât mai multe tipuri de subiecte”.
Colega ei de liceu, Lavinia, nu a găsit subiectele de la simulare mai grele neapărat, dar spune că „poate ni se pare mai grea simularea pentru că nu ne simțim la fel de pregătiți cum suntem la Evaluare”.
Diferența dintre notele ei de la simulare și examen au fost destul de mici, de doar câteva sutimi. Totuși, deși notele au fost unele mulțumitoare, Lavinia spune că unui elev care are rezultate bune și la simulare îi recomandă „să se mențină pe același program cum a fost până atunci, adică să-și continue pregătirea și să aibă încredere”.
Pentru gestionarea emoțiilor, Lavinia crede că „trebuie să știu să am încredere în abilitățile mele, și chiar să învăț, să nu mă bazez pe trei chestii repetate înainte”.

„La mate mergeam la meditații de trei ori pe săptămână, iar la română de două ori”

„Practic, ai primul contact cu examenul”, spune Luca Andrei, acum elev în clasa a IX-a la Colegiul Național „Victor Babeș” din capitală. „Are și un efect mai mult să te sperie cumva, să-ți declanșeze adrenalina că mai ai puțin până la examen”, adaugă el. 

Și subiectele i s-au părut mai dificile la simulare decât examenul: „Subiectul de la simulare pentru mine a fost mai greu decât examenul final”. Crede că asta s-a datorat și întâlnirii cu acest necunoscut, examenul, dar și din cauza gradului de dificultate.

Și la Luca diferența dintre notele de la simulare și cele de la examen a fost una mare: „2 puncte la mate și vreo 4 la română”. 

Șocul notelor de la simulare l-a ambiționat pe elev astfel încât a început să se pregătească și mai intens: „M-am speriat foarte tare că am luat 6 și am început să mă pregătesc mult mai tare. În particular, evident. La mate mergeam la meditații de trei ori pe săptămână, iar la română de două ori”. 

Dacă un elev este dezamăgit de nota luată, așa cum a fost și el, Luca îi recomandă „să o ia ca pe o experiență în plus, să nu se demoralizeze în primul rând și să continue în forță cu pregătirile și cu meditațiile”. 

Note mai mari la simulare decât la examen, un scenariu posibil

Totuși, nu pentru toți elevii notele de la examen sunt mai mari decât la simulare. Este și cazul Ralucăi, care a luat la română 9.10 în simulare și 8.75 în examen, iar la matematică 6.50 în simulare și 5 în examen. Deci, la ambele materii note mai mici.

Pune rezultatele mai slabe pe seama emoțiilor: „Am avut mari emoții pe care nu am știut în acel moment să le gestionez; în general nu îmi pot gestiona emoțiile cu ușurință, dar abia acum realizez că ele nu au făcut decât să-mi îngreuneze capacitatea de concentrare”.

„Probabil notele de la simulări au fost mai mari pentru că știam că acolo nu e obligatoriu să îmi folosesc maximul potențial, pe când la examen mă stresam cu faptul că de asta depinde viitorul meu și trebuia să dau tot ce pot”, adaugă Raluca.

„Dacă te pui serios să înveți, cred că și de la 7 poți să urci la 9 sau chiar 10”

Ruxi e elevă în clasa a X-a la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea și a avut emoții la simulare. „Era prima oară când aveam tipul ăsta de examen, că nu am prea avut experiență cu olimpiadele și concursurile din cauza pandemiei”. 

Eleva a luat note bune și în simulare, în jur de nouă la ambele materii. Totuși, în perioada până la examen spune că s-a concentrat mai mult: „Eu nu doar pentru simulare am învățat foarte mult. Adică am învățat constant toți cei patru ani, dar după simulare m-am apucat să învăț mult mai mult pentru examen”.

„Mi-am propus în fiecare săptămână să recapitulez câte un capitol și să fac în fiecare zi teste din culegeri pentru examen”, povestește Ruxi. 

Dacă un elev își dorește o notă mai mare la examen decât la simulare, eleva îi recomandă „să  nu fie foarte demoralizat. De la simulare la examen chiar este timp și chiar poți să corectezi cam orice notă. Adică dacă te pui serios să înveți după simulare, cred că și de la 7 poți să urci la 9 sau chiar 10”.

Ruxi nu a urmat recomandările clasice și a avut noroc. Deși majoritatea te sfătuiesc să nu înveți în ziua dinainte de examen, „eu n-am putut să dorm înainte de examen, am învățat... Știu că se zice să nu înveți în ultima zi, că uiți tot, dar am învățat și în ultima zi. Am învățat în ultima zi fix ce m-a picat la examen și era ceva nu știam înainte dacă nu învățam în ziua aia”. 

„Să pună telefonul jos, să nu aibă niciun contact cu nimeni când rezolvă teste”

Colega ei de la „Gojdu”, Yvett, povestește despre experiența ei că „simularea a fost mult mai ușoară la mate decât la examen. La română a fost fix invers: simularea a fost mai grea, examenul mai ușor”.

Eleva s-a pregătit intens pentru examen tot anul școlar: făcea un test pe zi la matematică și unul la română. 

Elevilor de clasa a VIII-a le recomandă să fie consecvenți în învățare și „să pună telefonul jos, să nu aibă niciun contact cu nimeni când rezolvă teste. Să stea acolo o oră jumate și să fie concentrat numai și numai pe test”.

Totuși, Yvett a simțit presiunea adulților care spun de obicei „că examenele sunt foarte grele”. Acum însă și-a dat seama că, într-adevăr, este o testare cu miză mare, însă subiectele sunt de nivel mediu. „Se tot repetă că examenul e un lucru foarte greu, însă, de fapt, nu e așa”. 

Foto; Freepik

Dacă aveți o sugestie de articol, temă pe care să o abordăm sau o observație legată de acest material, vă rugăm să ne scrieți pe adresa redactie@scoala9.ro. 

 

 

 

George Herlaș

reporter

George Herlaș este student la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București și s-a alăturat echipei Școala 9 pentru că spune „da" oricărei provocări. Prin jurnalism, vede o misiune de a aduce valoare cititorilor și întregii comunități.

CUVINTE-CHEIE

elevi simulare note nota mica invatat evaluarea nationala