BAC PLANNER by Școala 9. Să învățăm poeziile: de la George Bacovia la Nichita Stănescu

BAC PLANNER by Școala 9. Să învățăm poeziile: de la George Bacovia la Nichita Stănescu

Am vorbit lunile trecute despre marii clasici, despre curentele și genurile literare și despre structura unui eseu. A venit acum rândul poeților și dramaturgilor. Astfel, în martie și aprilie, profesoara de limba română Maria Melente vă propune o trecere în revistă a curentelor poetice și studiul autorilor reprezentativi pentru acestea.

22.02.2024

de Maria Melente, ilustrație: Simina Popescu

În primele două articole ale Bac Plannerului care, după cum îi spune titulatura-i, vă ajută să vă planificați materia astfel încât să nu vă lăsați copleșiți de multitudinea de informații pe care le aveți de învățat pentru examen, am făcut următoarele lucruri:

  • În prima lună de recapitulare ați sedimentat foarte bine informațiile generale despre curente și mișcări artistice și despre genuri literare;
  • În următoarea perioadă, pe baza unui bagaj amplu de cunoștințe care cuprinde elemente precum scriitorii reprezentativi ai fiecărui curent literar, concepte importante (definiție, trăsături, tipuri etc.), specii literare sau analiza literară a textelor la prima vedere pe baza figurilor de stil și a imaginilor artistice, am început studiul cronologic al autorilor canonici, vizându-i pe cei patru Mari Clasici ai literaturii noastre - Creangă, Slavici, Eminescu, Caragiale.
  • V-am oferit și sugestia unei structuri ideale, din punctul meu de vedere, a eseului de la subiectul al III-lea - dacă ai ratat articolul sau dacă nu ai reușit să salvezi informațiile, acesta este linkul către articol. Vă mai spuneam și că aveți minunata șansă de a alege între calea ușoară (plictisitoare, anevoioasă și frustrantă, dacă mă întrebați pe mine) de a învăța comentarii deja create în vreo culegere de bac, și calea muncită, dar care vă va ajuta mult mai mult atât la examen, cât și pe termen lung.
  • Reamintesc un lucru esențial - programa pentru bacalaureat nominalizează autori canonici, dar textul pe care dorești să îl analizezi la subiectul al III-lea este alegerea ta. Eu voi alege, orientativ, cele mai populare texte ale fiecărui autor.

Am ales să dedic lunile martie și aprilie poeților și dramaturgilor secolului al XX-lea. Urmează două luni pline de învățare, deci capul sus, curaj și spor!

26 februarie - 3 martie

Recapitularea conceptelor importante învățate în lunile anterioare: definițiile și trăsăturile curentelor literare (romantismul, realismul, simbolismul, modernismul, tradiționalismul, neomodernismul), fundamentele epocilor și ideologiilor literare (modernismul, în special), trăsăturile genurilor literare (epic, liric, dramatic)

4 - 10 martie

SIMBOLISMUL - Plumb de George Bacovia

- Reactualizarea definiției și a elementelor de structură și de compoziție specifice curentului simbolist (cei trei S - simbol, sugestie, sinestezie; principiul corespondențelor, muzicalitatea internă și externă, stări sufletești specifice etc.);

- Lectura poeziei;

- Identificarea trăsăturilor care sunt relevante pentru încadrarea ei în curentul simbolist;

- Identificarea a trei-patru episoade relevante pentru ilustrarea temei poeziei;

- Identificarea elementelor ce conturează cadrul poeziei (titlu, incipit, relații de opoziție și de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.);

- Redactarea eseului pe baza unei scheme logice - particularități ale unui text poetic studiat;

- Revizuirea eseului.

11 - 17 martie

EXPRESIONISMUL - Eu nu strivesc corola de minuni a lumii de Lucian Blaga

- Reactualizarea definiției și a elementelor de structură și de compoziție specifice curentului expresionist (permanenta nevoie de absolut, aspirația spre ideal, căutarea increatului, spiritualizarea trăirilor, imagini poetice vii, stranii, metaforele revelatorii etc.);

- Lectura poeziei;

- Identificarea trăsăturilor care sunt relevante pentru încadrarea ei în curentul expresionist;

- Identificarea a trei-patru secvențe relevante pentru ilustrarea temei poeziei;

- Identificarea elementelor ce conturează cadrul poeziei (titlu, incipit, relații de opoziție și de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.);

- Redactarea eseului pe baza unei scheme logice - particularități ale unui text poetic studiat;

- Revizuirea eseului.

18 - 24 martie

TRADIȚIONALISMUL - Aci sosi pe vremuri de Ion Pillat

- Reactualizarea definiției și a elementelor de structură și de compoziție specifice curentului tradiționalist (ideea că mediul citadin este periculos pentru puritatea sufletelor, problematica ţăranului, universul patriarhal al satului, istoria şi folclorul ca principale izvoare de inspiraţie, dar într-un mod exaltat etc.);

- Lectura poeziei;

- Identificarea trăsăturilor care sunt relevante pentru încadrarea ei în curentul tradiționalist;

- Identificarea a trei-patru secvențe relevante pentru ilustrarea temei poeziei;

- Identificarea elementelor ce conturează cadrul poeziei (titlu, incipit, relații de opoziție și de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.);

- Redactarea eseului pe baza unei scheme logice - particularități ale unui text poetic studiat;

- Revizuirea eseului.

25 - 31 martie

MODERNISMUL ECLECTIC - Testament de Tudor Arghezi

- Reactualizarea definiției și a elementelor de structură și de compoziție specifice curentului modernist (estetica urâtului, intelectualizarea emoției, versul alb și tehnica ingambamentului, ambiguitatea, preocuparea pentru o poezie de cunoaștere etc.);

- Lectura poeziei;

- Identificarea trăsăturilor care sunt relevante pentru încadrarea ei în curentul modernist;

- Identificarea a trei-patru secvențe relevante pentru ilustrarea temei poeziei;

- Identificarea elementelor ce conturează cadrul poeziei (titlu, incipit, relații de opoziție și de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.);

- Redactarea eseului pe baza unei scheme logice - particularități ale unui text poetic studiat;

- Revizuirea eseului.

1 - 7 aprilie

MODERNISMUL ERMETIC - Riga Crypto și lapona Enigel de Ion Barbu

- Reactualizarea definiției și a elementelor de structură și de compoziție specifice curentului modernist (abstractizarea limbajului, poezia pură, a ideilor, plină de simboluri greu descifrabile, cuvinte rare, abrevieri, inversiuni topice stridente, dezumanizarea etc.);

- Lectura poeziei;

- Identificarea trăsăturilor care sunt relevante pentru încadrarea ei în curentul modernist;

- Identificarea a trei-patru secvențe relevante pentru ilustrarea temei poeziei;

- Identificarea elementelor ce conturează cadrul poeziei (titlu, incipit, relații de opoziție și de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.);

- Redactarea eseului pe baza unei scheme logice - particularități ale unui text poetic studiat;

- Revizuirea eseului.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Maria Melente | Profesoară de limba și literatura română (@profaderomana.ro)

8 - 14 aprilie

NEOMODERNISMUL - Leoaică tânără, iubirea de Nichita Stănescu

- Reactualizarea definiției și a elementelor de structură și de compoziție specifice curentului neomodernist (revenirea la poezia reflexivă, la discursul subiectiv, cu limbaj metaforizat, expansiunea imaginației, reinterpretarea miturilor, poetică a cunoașterii, universul afectiv al omului contemporan, arta ca formă de cunoaștere etc.);

- Lectura poeziei;

- Identificarea trăsăturilor care sunt relevante pentru încadrarea ei în curentul neomodernist;

- Identificarea a trei-patru secvențe relevante pentru ilustrarea temei poeziei;

- Identificarea elementelor ce conturează cadrul poeziei (titlu, incipit, relații de opoziție și de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.);

- Redactarea eseului pe baza unei scheme logice - particularități ale unui text poetic studiat;

- Revizuirea eseurilor.

15 - 21 aprilie

NEOMODERNISMUL - Iona de Marin Sorescu

- Reactualizarea definiției și a elementelor de structură și de compoziție specifice curentului neomodernist (autonomia esteticului, cultivarea marilor teme filosofice, valorificarea și reinterpretarea miturilor, limbajul ambiguu, metaforic etc.);

- Lectura piesei de teatru;

- Identificarea trăsăturilor care sunt relevante pentru încadrarea ei în curentul neomodernist;

- Identificarea a trei-patru episoade/secvențe relevante pentru ilustrarea temei dramei;

- Identificarea elementelor ce conturează cadrul dramei (acțiune, personaj, notațiile autorului, conflict dramatic, registre stilistice, act, scenă etc.);

- Redactarea eseului pe baza unei scheme logice -  particularități ale speciei sau caracterizarea personajului;

- Revizuirea eseurilor.

22 - 26 aprilie

RECAPITULAREA MARILOR CLASICI, A POEȚILOR ȘI DRAMATURGULUI MODERNI.

Sfat (reciclat din a doua parte a plannerului, dar, crede-mă pe cuvânt, e valoros). Pentru a reține cât mai bine eseurile finale, le poți „preda” prietenilor tăi ca și când ai fi profesorul lor de literatură română și nota lor la bac depinde, într-un procent covârșitor, de modul tău de predare. Sau imaginează-te pe o scenă TedxSufragerie și caracterizează-l pe Iona în fața lumii ca pe cel mai interesant om din Univers.

Ne revedem la începutul lui mai cu cele mai complexe texte din programă - romanele.

BAC PLANNER by Școala 9:

Dacă aveți o sugestie de articol, temă pe care să o abordăm sau o observație legată de acest material, vă rugăm să ne scrieți pe adresa redactie@scoala9.ro.

Maria Melente


Maria Melente este profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București. Iubește educația nonformală și învățarea prin joc și și-a făcut un țel din a crea conținuturi relevante pentru viața reală, în afara porților școlii. O găsiți pe Instagram, @profaderomana.ro, unde le dă sfaturi elevilor, rezolvă pentru ei teste de antrenament și prezintă recomandări de lectură deopotrivă pentru elevi, profesori și părinți.

Simina Popescu

ilustratoare

Simina Popescu e ilustratoare, autoare de bandă desenată, și îi place să scrie. Romanul ei grafic de debut, Leap, un coming-of-age story queer, va fi publicat în 2024 cu Macmillan US, și recent a făcut tranziția spre a scrie non-ficțiune și proză scurtă. E pasionată de reprezentarea LGBTQIA+ în media contemporană și de povești despre intimitate și emoții profunde.

CUVINTE-CHEIE

bac bac_planner Bacalaureat elevi examen examene liceu