Laura Nicholson, lector la Universitatea Edge Hill din Marea Britanie, s-a raportat, în realizarea textului pentru The Conversation, la examenele GCSE (General Certificate of Secondary Education), pe care le dau liceenii britanici.
Observațiile cercetătoarei sunt însă universale și abordabile în toate testările importante.
Iată cinci metode enunțate de profesoara britanică prin care părinții și profesorii îi pot ajuta pe cei mici să se pregătească mai bine emoțional:
1. În loc de „dacă nu muncești destul, nu ajungi la facultate” spuneți „dacă înveți, vei avea note bune”
Când pun accentul pe posibilele rezultate slabe, adulții nu fac decât să crească mai mult nivelul anxietății, ceea ce poate afecta negativ rezultatele în examen. Îi ajută, în schimb, dacă profesorii și părinții insistă pe posibilele rezultate pozitive.
De exemplu, în loc de „dacă nu muncești destul, nu ajungi la facultate”, profesorul sau părintele ar putea spune „dacă înveți, vei avea note bune”. Același mesaj are nuanțe diferite și efecte diferite. În prima variantă, elevii s-ar putea simți descurajați, este o reacție înregistrată mai ales în rândul elevilor care pun preț pe rezultatele examenului, dar care nu se simt pregătiți pentru el. Vor înceta să învețe și vor lua note mici.
În a doua variantă, unde accentul este pe posibilele rezultate pozitive, elevii pot fi determinați să fie mai proactivi în pregătirea pentru examen.
2. Încurajări, dar nu oricum, ci luând în calcul și eșecul
Dar nu e suficient să li se spună că totul va fi bine, atrage atenția cercetătoarea Laura Nicholson.
Ce pot face adulții în schimb este să scoată în evidență alternativele în cazul în care lucrurile nu merg conform planului: că pot da examenul din nou mai târziu, spre exemplu, și că între timp își pot lua un job temporar pentru a căpăta experiență.
3. Cereți-le dovezi care să susțină părerea lor negativă
O altă variantă este ca profesorii sau părinții să le ceară argumente în sprijinul gândurilor lor negative. De exemplu, dacă un copil spune: „Nu o să iau examenul”, întrebarea să fie: „Ce te face să crezi asta?”.
4. Dacă nu mai vor să se pregătească, încurajați-i să-și schimbe metoda de învățare
O persoană cu anxietate tinde să evite tocmai acele lucruri care îi provoacă starea asta, în acest caz, examenele. Această tendință de evitare se manifestă prin procrastinare, prin depunerea unui efort mult mai mic sau deloc de a învăța sau de a repeta, tocmai din teama de eșec, ceea ce determină o accentuare a stării de anxietate.
Abordarea corectă în acest caz, spune cercetătoarea de la Universitatea Edge Hill, este încurajarea elevilor de a se gândi dacă metoda de învățare a materiei de examen este cea mai eficientă, pentru ca, dacă nu, să o schimbe. „Când sunt siguri pe cunoștințele lor, le scade îngrijorarea cu privire la examen”, punctează profesoara Laura Nicholson.
5. Exerciții de respirație și gândurile înșirate pe hârtie
Studiile au arătat că diferite tehnici de relaxare sunt foarte eficiente în reducerea stării de anxietate. Aici intră, spre exemplu, meditația și exercițiile de respirație. Elevii și foștii elevi cu care a vorbit Școala 9 au mărturisit că această a doua metodă i-a ajutat când au dat examenele.
„Să facă respirații din stomac, nu din piept, adică să ia o inspirație în diafragmă, să o țină zece secunde și după să dea tot aerul afară. Acest exercițiu ajută dacă este repetat de 20 de ori în fiecare seară”, a explicat o tânără.
Ce mai pot face adolescenții este să-și scrie pe hârtie îngrijorările pe care le au în legătură cu testările finale chiar înainte să treacă prin ele. În felul acesta își vor reduce nivelul de stres și implicit, le va crește performanța.