Sighișoara sărbătorește în acest an și 500 de ani de când a fost înființată prima școală. „Am găsit în inventarul muzeului două plăci interesante pe care, studiindu-le, am descoperit că sunt o tehnică pedagogică de a face o concurenţă între elevi şi a-i învăţa cum să înveţe. E o tehnică ce vine din Evul Mediu şi a funcţionat până în secolul al XIX-lea”, a povestit Nicolae Teșculă, directorul Muzeului de Istorie din Sighișoara pentru Agerpres.
Acesta a explicat că în acea vreme se punea accent în școli pe învățarea limbilor clasice, greacă și latină, și pe teologie. „Ştiinţele umaniste erau baza şi astfel într-o clasă elevii erau împărţiţi în două grupe, în greci şi în romani”, completează acesta.
Elevii unei clase erau așezați în bănci pe două rânduri și în spatele băncilor erau două plăci din lemn. Pe una era scris „Romani cumlaude victores” și pe verso „Romani turpissime victi”, adică „romanii au câștigat” sau „au fost înfrânți”. Pe cealaltă: „Graeci cumlaude victores” și pe verso „Graeci turpissime victi”.
„Duel științific”
„În funcţie de cum răspundeau la întrebări, una din grupe era declarată câştigătoare şi cealaltă devenea înfrântă. A doua zi se relua tot procesul şi astfel copiii reuşeau să înveţe, totul mergea pe memorare să se înveţe anumite citate şi să-şi pună la punct cunoştinţele primite de la profesor. Ei ştiau când ieşeau din clasă dacă azi au fost victorioşi (cumlaude victores) sau înfrânţi (turpissime victi). Deci erau două grupe care se duelau medieval, dar la nivel ştiinţific”, a mai spus Nicolae Teşculă.
Cele două plăcuțe pot fi văzute de vizitatori în Turnul cu Ceas, unde au fost expuse exemplarele din 1874, însă tehnica a început să fie aplicată de la 1500.