„Impactul noilor modificări vor determina un regres al disciplinei Limba și literatura română și al modului în care elevii își vor forma competențele asociate limbii materne”, spun profesorii de limba română afiliați ANPRO. Asociația înființată în urmă cu 21 de ani reunește profesori ai acestei discipline din țară și din Republica Moldova.
Prima lor cerere este ca disciplina pe care o predau să rămână probă de examen de maturitate de sine stătătoare. Potrivit noilor propuneri din legea educației, din 2027 elevii vor susține alt tip de probe:
- o singură probă scrisă de evaluare a competențelor de bază pentru disciplinele din trunchiul comun: română, matematică, științe ale naturii, istorie, geografie, socio-umane, la care elevii ar trebui să ia minimum 6;
- două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională și vor fi verificate competențele de bază B1;
- o probă de evaluare a competențelor digitale, în raport cu standardele europene;
- probă la limba și literatura maternă, minimum 6 pentru promovare;
- o probă scrisă facultativă care nu va condiționa promovarea la Bac, va avea rolul însă de a-l ajuta pe elev să-și demonstreze nivelul de excelență pentru piața muncii sau domeniul ales la admitere.
„Având în vedere că limbile materne au fost legitimate în sistemele de învățământ european vreme de 200 de ani și că în țările Uniunii Europene, limba și literatura națională se regăsește ca probă de sine stătătoare în cadrul examenelor naționale, se impune ca limba și literatura română să se mențină, în continuare, probă autonomă în examenele de evaluare națională și de bacalaureat”, spun profesorii de română.
Aceștia consideră „inadecvat și discriminatoriu ca limbile minoritare să aibă probă separată de evaluare la bacalaureat, iar limba și literatura română să nu aibă o probă distinctă”.
Proiectul noii legi, elevii de la profilul filologic pot să își aleagă să dea examen la limba și literatura română în cadrul „probei E”, care însă nu condiționează promovarea. „Amenință încă o dată statutul disciplinei în evaluarea națională”, punctează profesorii și legat de această modificare.
Așa cum sunt descrise în actualul proiect, modalitățile de evaluare diminuează statul disciplinei limba și literatura română și desincronizează școala românească de școala europeană. Considerăm că legitimarea unei asemenea abordări nu poate fi asumată, fără riscuri majore, de nicio instituție a statului român. De aceea, vă rugăm să reconsiderați locul conferit limbii și literaturii române în actualul proiect de lege. - Consiliul director ANPRO
Profesorii de română contestă și examenul de admitere la liceu
De asemenea, profesorii sunt și împotriva organizării de examen de admitere la liceu. Legea permite ca anumite licee să aibă posibilitatea să își selecteze până la 90% dintre elevi, propunere care a venit dinspre colegiile centenare care deja își selectează elevii cu cele mai bune rezultate.
„Organizarea unui examen separat de admitere de către colegiile naționale încalcă egalitatea de șanse a elevilor, iar subiectele la evaluarea națională trebuie întocmite de către o singură instituție specializată, nu de către fiecare școală în parte. Propunem ca evaluarea națională să rămână cu o singură sesiune de examen și cu subiect unic pentru toate școlile gimnaziale, liceele și colegiile naționale”, se mai arată în punctul de vedere al cadrelor didactice.
Vor, de asemenea, ca denumirea probei la evaluare națională să fie „limba și literatura română”, nu „limbă și comunicare”, așa cum este și numele ariei curriculare.