Aproape 15 copii stau în cerc pe podeaua gri a unei săli fără ferestre de la etajul patru al Muzeului Național de Artă Contemporană (MNAC) din București. Tocmai au terminat o oră de exerciții de imaginație, introspecție, auto-transformare și comunicare, și acum își povestesc impresiile. După câteva secunde de liniște, Alexandra, o fată cu părul prins în coadă, spune că nu a reușit să se concentreze și că nu s-a simțit relaxată, apoi își lasă capul în jos și își strânge mâinile în jurul corpului. Cu puțin înainte, băiatul mic de statură cu tricou alb de lângă ea a spus că exercițiile i s-au părut relaxante, iar fata cu ochelari și tunsoare bob care-l urmează povestește că s-a simțit altcineva. Alexandra vorbește încet și se joacă cu mâinile în poală. Explică că e dificil să se simtă în largul ei când e înconjurată de persoane străine și că exercițiile i-ar fi fost mai ușoare dacă le-ar fi făcut alături de profesoara de engleză, care-i este apropiată.
Alexandra e unul dintre copiii cu vârste de 9-13 ani din Liceul Teoretic „Dimitrie Bolintineanu” care au participat în martie, timp de două zile, la atelierele „7 Vallies”, organizate de Asociația Da’DeCe prin intermediul programului european de educație sentimentală prin cultură „Inimi tinere”, dedicat preadolescenților. Programul are loc în perioada octombrie 2018 – iunie 2020 și este o colaborare între trei țări – România, Italia și Cehia. Niciuna dintre cele trei țări nu oferă copiilor educație emoțională sau educație sexuală în școli, iar în această privință, societatea se află cam în același punct în fiecare dintre ele, povestește Raluca Neamu, președinte și membru fondator al Asociației Da’DeCe. Trainerii atelierelor de la MNAC au fost Ambra Bartolomeo, dansatoare și profesoară de dans italiană, și Marek Menšík, actor ceh. Ei i-au ghidat pe copii prin trei etape ale descoperirii de sine, structurate în șapte exerciții.
Rolul atelierelor a fost să-i ajute pe copii să se accepte pe ei înșiși și pe cei de-o vârstă cu ei. De ce contează acest tip de educație pentru preadolescenți? La 9-10 ani, când încep să treacă prin transformări ale corpului, copiii au nevoie de discuții despre educație sentimentală într-un sens mai general, povestește Neamu. Iar în a doua perioadă, de 11-13 ani, preadolescenții au nevoie să înțeleagă schimbările hormonale tot mai evidente prin care trec. Iar atelierele i-au ajutat să se descopere și să dea glas sentimentelor și emoțiilor.
„Atelierul m-a făcut să prind curaj, să vreau să interacționez mai mult cu ceilalți. Eu sunt foarte timidă și am vrut să vin la atelier pentru că mi-am propus să fiu mai curajoasă, mai prietenoasă și să încerc lucruri noi.” – elevă de 11 ani
Cu o oră mai devreme, ochii celor care intră în sala atelierului au nevoie de câteva secunde să se obișnuiască cu întunericul. Încăperea e luminată doar de trei reflectoare cu lumină slabă, agățate de tavan – unul albastru și două roșii. Lângă ușă sunt încălțările copiilor, care stau întinși pe podea cu ochii închiși și mâinile pe lângă corp. Pe fundalul sonor de muzică indiană și susur de apă se aude vocea Ambrei, care se plimbă în jurul copiilor încălțată doar în șosete. Vorbește în engleză, iar o traducătoare o completează cu versiunea în română.
„Să ne imaginăm că suntem o pasăre.”
„Să ne imaginăm unde este pasărea.”
„Să ne gândim și la culoarea ei și la cum ne simțim ca păsări.”
Când Ambra îi îndeamnă să-și miște una sau două dintre părțile corpului, copiii încep să scuture din mâini și din picioare. Tot ea îi ghidează și spre finalul exercițiului. „Încercăm să ne ridicăm la poziția așezat și abia după aceea vom deschide ochii din nou.” Dintre copii se ridică și Marek, actorul ceh cu tălpile goale care a făcut exercițiul alături de ei. În sală pătrunde lumina când Ambra deschide două dintre uși, iar apoi becurile din încăpere. Marek îi așază pe perechi. Fiecare pereche primește o oglindă, produse de machiaj și bucăți de dresuri pe care să le folosească drept măști. Marek le spune că trebuie să-și pună măștile pe față și să folosească machiajul pentru a desena pe ele. „Nu trebuie să fiți frumoși, vrem să fim altceva.” Când le vorbește copiilor, Marek stă aplecat sau în genunchi, să fie la nivelul lor. Poartă la rândul lui o mască din ciorap tăiat și îi urmărește cum se distrează în timp ce își desenează propriile măști.
Alexandra îi spune lui Marek că nu-și dorește să participe la exercițiu și iese din sală însoțită de o altă fată.