Cu instrumentele potrivite, școala poate produce schimbare socială

Cu instrumentele potrivite, școala poate produce schimbare socială

Adela Militaru, 31 de ani, a dezvoltat o platformă pe care profesorii o pot folosi pentru a aduce la clasă organizații care să-i învețe mai mult decât materia obligatorie.

28.01.2020

De Nicoleta Coșoreanu, fotografii de Cătălin Georgescu

După ce s-a mutat în Germania în toamna lui 2018, Adela Militaru a mers la o întâlnire a unor antreprenori din Berlin, în căutarea unui loc unde s-ar putea angaja. Însă aici l-a cunoscut pe Tobias Feitkenhauer, un tânăr german alături de care a ajuns în cele din urmă să dezvolte platforma Atlas Schule – un instrument care intermediază relația dintre profesori și ONG-uri care îi pot învăța pe elevi despre teme care nu se găsesc în programa școlară. ONG-urile și trainerii care pot oferi module educaționale pentru elevi își încarcă oferta pe platformă, iar profesorii își pot alege parteneri educaționali pe care să-i aducă la clasă.

Înainte să vină în Germania, Adela Militaru nu se vedea ca antreprenor. A studiat psihologie la București, apoi a făcut un master în consiliere școlară în Cluj. În 2013, a început un al doilea master, în dezvoltare internațională, pe care l-a încheiat cu o lucrare de disertație despre o cercetare din India, unde a studiat cum are loc procesul educațional în comunități marginale, puternic afectate de sărăcie. A lucrat în ONG-uri și în Parlamentul României, iar la Berlin a decis să se mute din cauza situației politice din țară.

A fost mereu interesată de domeniul educației, pe care o vede ca pe o formă de schimbare socială. Când a gândit prima oară platforma Atlas Schule spera să o aducă în România imediat ce prindea puțin contur în Germania. Chiar dacă ea funcționează deja în câteva landuri germane, Adela se gândește acum la provocările cu care s-ar confrunta în România: la cât de multe organizații ar avea capacitate să ofere cursuri în mod constant, cine ar putea să plătească pentru asta și dacă profesorii chiar simt o nevoie în acest sens. În Germania, statul sprijină financiar ONG-urile care oferă astfel de cursuri, însă în România nu e valabilă aceeași regulă.

Școala este singurul instrument pe care îl avem să ajungem la toți copiii și dacă tot merg toți copiii la școală ar fi bine să le oferim noi o experiență de calitate cu care să plece de acolo. Și să înțeleagă «cine sunt eu, care-i rolul meu în lumea asta, ce-mi place să fac, la ce simt că pot să contribui».

Când vorbește despre rolul școlii în viața unui tânăr, Adela spune că mulți oameni din generația ei au început să-și pună întrebări despre rolul lor în societate și despre ceea ce-și doresc să facă abia după 20 de ani sau după ce au terminat facultatea. Și-ar dori ca generațiile actuale să beneficieze de ghidaj, iar școala să le arate cea mai potrivită cale pentru ei.


Întreaga serie despre români stabiliți în Germania și implicați în sistemul educațional nemțesc poate fi citită aici. Portretele vor fi parte a expoziției Acasă: wohin?, realizată în colaborare cu Goethe Institut.

Cătălin Georgescu

Fotograf

E pretutindeni și cu ochii-n patru. Se simte mai bine afară decât în casă.

Nicoleta Coșoreanu

Reporter

Exploratoare de sisteme. Ale celor de legi, în educație, și ale celor de joc, în sport.  

CUVINTE-CHEIE

Germania nonformal profesori