Dialogul cu profesorii și elevii l-am avut înainte de declanșarea grevei generale de pe 22 mai.
Mirela Tanc, profesor de limba și literatura română de la Școala gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea, apreciată la nivel internațional, a privit cu scepticism această modificare la începutul anului școlar. Ulterior însă, și-a schimbat opinia. „A fost extraordinar de binevenită, simțeam, și noi, profesorii, și elevii că suntem terminați și obosiți la final de module, așa că, a fost grozavă această pauză la final de fiecare modul”.
De asemenea, profesoara afirmă că materia a fost foarte ușor de structurat pe module, iar acum, cu elevii din ani terminali face doar pregătire pentru examen. „Lucrăm, lucrăm intens. Am terminat materia de clasa a VIII-a, am recapitulat-o și acum am început o recapitulare finală. Am împărțit pur și simplu materia din programă și acum o recapitulăm”. Chiar dacă nu au mai existat lucrările de la finalul semestrelor, binecunoscutele teze, Mirela Tanc a dat elevilor ei lucrări mai complexe care să cuprindă mai multe capitole și care să măsoare eficiența învățării.
„Se opreau modulele, uneori, în mijlocul unui capitol”
La liceu, Ovidiu Bădescu, profesor de matematică la Colegiul Naţional „Traian Lalescu” Reşiţa, a găsit niște „inconveniențe” la această segmentare a anului școlar. „Se opreau modulele, uneori, în mijlocul unui capitol. Și atunci, a trebuit, ca și materia să fie adaptată la respectivele module. Pentru că, după ce elevii se întorc din vacanță, e clar că trebuie o recapitulare ca să putem termina capitolul și să fie totul logic în mintea lor”. De asemenea, profesorul spune că, la final de modul, elevii erau aglomerați, deoarece atunci voiau majoritatea profesorilor să le dea note.
Despre Săptămâna altfel și Săptămâna verde, profesorul de matematică spune că „nu ar trebui să facem ecologie doar în Săptămâna verde. Nu ar trebui să facem alte activități, public speaking, inteligență emoțională, doar atunci când e «școala altfel». Ar trebui ca acestea să fie făcute permanent și, probabil, nu e bine să fie o săptămână pentru așa ceva. Dacă s-ar putea să fie o oră de inteligență emoțională sau două ore pe săptămână sau o zi de vineri pe lună în care să facem așa ceva, poate elevii ar fi mai câștigați”.
La învățământul primar, Denisa Pop, învățătoare la Școala Helikon din București, ne-a spus că, atât ea, cât și majoritatea colegilor ei, văd această schimbare ca pe una bună, pentru că elevii sunt mai relaxați, mai odihniți și se poate lucra mai ușor cu ei.
Am întrebat-o cum se simt elevii atunci când se reîntorc din vacanțe. „Depinde foarte tare cum pornești săptămâna și cum pornești predarea-învățarea. De obicei, dacă pornești ușor, cu niște jocuri, în principiu, se integrează ușor”, a explicat aceasta.
Totodată, învățătoarea crede că buna organizare a anului ține și de managementul școlii, în ceea ce privește activitățile din afara orelor de la clasă. „Sunt concursurile naționale sau sunt concursurile speciale care țin efectiv doar de organizarea școlii. Noi, de exemplu, am avut cercuri de știință, avem festivaluri de teatru și așa mai departe. Dar nu au fost afectate deloc. Adică, practic, programul s-a făcut de la începutul anului și s-a împărțit în funcție de modulele și vacanțele pe care le-am avut”, a mai spus Denisa Pop.