Parlamentarul susține că niciunul dintre contestatarii săi nu a înțeles la ce se referă când zice că teoria de gen ar trebui scoasă din școli. De altfel, el și cu echipa sa a lucrat la o definiție a ideologiei de gen care este contestată de profesorii universitari care predau cursuri din această categorie.
Ideologia de gen pleacă de la teoria că „genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași”, potrivit parlamentarului care spune pe blogul său că are o licență în Afaceri Internaționale și Psihologie.
Papa Francisc, un promotor al acestor studii, are o altă definiție. „Această ideologie duce la programe educaționale și acte normative care promovează o identitate personală și o intimitate emoțională separată radical de diferența biologică dintre bărbat și femeie. În consecință, identitatea umană devine alegerea individului, care se poate schimba și în timp”. Altfel spus, genul pleacă de la felul în care oamenii se percep pe ei înșiși: ca bărbați, ca femei sau necorespunzând unei categorii anume.
„Un copil care se naște băiat va rămâne băiat cu toate că simte ca o fată”, susține senatorul Cristian Vasile Lungu, care a inițiat interzicerea popularizării teoriei identității de gen în școlile și universitățile din România.
Cu toate că a primit multe critici cu privire la proiectul de lege aflat în prezent la Curtea Constituțională în urma contestării de către președintele Klaus Iohannis, senatorul susține că legea lui nu face decât să clarifice multe aspecte privind prozelitismul. „Așa cum nu poți să mergi astăzi într-o școală din România ca ONG-ist și să spui că pământul este plat, așa nu poți să mergi să predai obiectiv și științific dovedit cum că o fată poate să fie băiat, deși ea este fiziologic fată”, spune acesta.
Proiectul prin care se interzice predarea și totodată discuțiile privind teoria identității de gen se află în prezent la Curtea Constituțională și va fi luat în discuție pe 28 octombrie.
Foto: Senatorul Cristian Vasile Lungu. Arhivă personală
Școala9: De unde ideea unei modificări în sensul interzicerii identității de gen în școlile din România și în instituțiile de învățământ în general?
Cristian Vasile Lungu: Eu am stat în Statele Unite foarte mult timp, am locuit acolo 16 ani și am observat câteva lucruri care m-au îngrozit. În timpul administrației Obama, pe filieră de finanțare federală au venit câteva obligativități incluse în școlile care primeau finanțarea federală, printre care și aplicarea acestui concept de ideologie de gen.
M-am uitat puțin pe ce ați scris dumneavoastră la Libertatea pe tema asta, aveți un articol recent, este foarte... (n.r.: se referă la interviul cu profesoara universitară Ionela Băluță, pe care îl puteți citi aici)
În primul rând, trebuie să explicăm ce înseamnă acest concept de gen versus sex biologic, pentru că am văzut niște confuzii în acel articol, și vă mărturisesc că și eu când am introdus proiectul am întâmpinat greutăți să le explic colegilor senatori și deputați despre ce este vorba și ce vreau să fac. Acest proiect de lege nu are nicio legătură cu homosexualii. Ce spun adepții teoriei de gen, care este destul de nouă în mediul academic, mai ales în Europa de Vest și în Statele Unite și Canada? Acești adepți ai teoriei de gen spun că ființele umane nu ar trebui clasificate ca bărbați versus femei, potrivit organelor lor sexuale și că realmente ar trebui ignorate organele sexuale ale unei ființe umane. Și clasificarea să se facă undeva la 117 genuri pe care ei le-au inventat, listă de genuri care sunt într-o continuă evoluție. Și acum când vorbim noi se mai descoperă încă un gen.
În școlile din SUA, în timpul administrației Obama, acum a fost corectată această anomalie în timpul administrației Trump, existau elevi de opt, nouă, zece sau doisprezece ani care din cauza acestei îndoctrinări, pentru că se preda și în orele de curs, iar băiețași care fiziologic erau băieți spuneau că își cer drepturile de a folosi toaletele fetițelor pentru că ei se simt fete. Fără să urmeze o operație de schimbare de sex biologic, fără să fie nevoie de nimic altceva decât de o simplă clamare a acestui sentiment pe care ei îl trăiesc. Spun că deși ei sunt băieți, dar ei se declară ca fiind fete și mergeau în toaletele fetelor, mergeau la dușurile fetelor. Băieții participau la competițiile sportive destinate exclusiv fetelor. Băieții realmente le câștigau pentru că din punct de vedere fizic erau superiori fetelor. Și așa s-a ajuns la cazuri în care părinții erau îngroziți de ceea ce a provocat această predare a teoriei de gen.
Înseamnă că era predată prost această teorie de gen din moment ce se întâmpla asta.
Asta îmi spuneți dumneavoastră, pentru că părinții erau îngroziți și practic proiectul meu de lege încearcă să prevină predarea unei asemenea teorii în mediul academic din România.
„Fetițele veneau acasă și le spuneau părinților că de fapt ele se simt băieți”
Președintele Klaus Iohannis a contestat această lege argumentând că pe lângă altele încalcă libertatea de exprimare, îngrădește niște drepturi.
Eu am încercat să explic pe parcursul proiectului meu de lege următoarea chestiune: doar pentru că cineva a scris câteva cărți pe teoria pământului plat și că există congrese, chiar la Cluj am avut parte de un congres, că pământul este plat. Dar asta nu înseamnă că adevărul obiectiv este că pământul este plat. Doar pentru că există adepți finanțați de anumite ONG-uri, și știm aceste ONG-uri din ce parte vin, care scriu tot felul de cărți, dar asta nu înseamnă că unui copil la 10 ani trebuie să i se spună că de fapt el este fată doar pentru că are o aplecare mai sensibilă a realității din jurul lui. Că vrea să facă, de exemplu, pian și nu vrea să joace fotbal, asta nu înseamnă că el este cu adevărat fată, el rămâne băiat. Despre asta este vorba de fapt.
România are un trecut în privința interzicerii discuțiilor despre gen înainte de 1989.
Adepții teoriilor de gen au apărut la finalul anilor ‘90 în mediul academic din Statele Unite. Mă îndoiesc că înainte de 1989 cineva s-ar fi gândit, sănătos la minte fiind, să delimiteze conceptul de sex biologic de cel de gen. Doar la finalul anilor ‘90 în mediul academic a apărut firav această teorie de gen.
Ați făcut vreun studiu să vedeți cât se predă așa ceva în școlile din România?
M-am uitat la reacțiile pe care le-am întâlnit ca urmare a trecerii proiectului meu de lege – Universitatea din București, Universitatea Babeș-Bolyai. Am avut cazuri concrete, practic de aici am luat eu contact cu problema asta. Acum doi ani de zile am avut părinți care erau îngroziți că în 2018, dar și după, în județe precum Harghita, Botoțani, Vaslui, ONG-uri finanțate din afară luau copii din mediul preuniversitar în tabere gratuite, îi duceam în aceste tabere de vară. Și printre alte lucruri bune, li se insera și această teorie de gen – fetițelor li se spunea că de fapt deși sunt fetițe, pot fi cu adevărat băieți. Era un așa numit instructor care deși era femeie, clama că este bărbat, iar apoi fetițele veneau acasă și le spuneau părinților că de fapt ele se simt băieți și că ar trebui să fie băieți. Scandalul ăsta a pornit undeva în 2018. Am văzut cu preponderență că, în afară de Harghita, se desfășura mai ales în județele Moldovei. Expunerea mea de motive este foarte amplă.
Care este adevărul
Dumneavoastră pledați să nu le spunem copiilor despre teoria identității de gen până la o anumită vârstă sau până la ce vârstă?
Nu pledez, pentru că s-a înțeles foarte greșit. Așa cum nu poți să mergi astăzi într-o școală din România ca ONG-ist și să spui că pământul este plat, așa nu poți să mergi să predai oviectiv și științific dovedit cum că o fată poate să fie băiat, deși ea este fiziologic fată. Eu n-am spus că nu se poate preda această teorie a genului ca o părere sau ca un adevăr nu neapărat obiectiv. Dar ce se întâmplă? De la catedră să se predea această teorie a genului ca un adevăr științific deja dovedit care nu poate fi contestat... Deci li se spune „acesta este adevărul”! În loc să li se spună copiilor „există și o părere a unor oameni care susțin că oamenii au 117 genuri, nu două”. Asta spun eu.
Mulți profesori universitari din România și din alte țări, precum și mai multe ONG-uri, au argumentat că această lege ar încălca inclusiv drepturile transgenderilor. I-ați pune pe ei într-o situație dificilă.
Diferența este că în acest caz a teoriei de gen nu se face niciun pas pentru a schimba sexul biologic. Noi avem în România în acest moment un cadru care asigură unor persoane transgender această schimbare de sex biologic în patru pași. Dar această teorie a genului spune că nu mai e nevoie de parcurgerea acelor patru pași și că prin simpla clamare, societatea și autoritățile trebuie să accepte această autodefinire a unor persoane care sunt băieți ca fete și viceversa. Asta este diferența.
Proiectul meu de lege este foarte clar și foarte simplu și spune așa: se interzice prozelitismul definit ca acțiunea desfășurată sistematic pentru răspândirea unei teorii sau unei opinii. Prozelitismul se interzice pe baza teoriei sau a opiniei identității de gen, și aici am definit și ce înseamnă identitatea de gen. Pentru că nu veți găsi astăzi nicăieri în lume o definiție obiectivă, a trebuit să o lucrez eu cu consilierii mei de pe juridic și am spus pe baza opiniei identității de gen definită ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași. Deci nu poți să mergi într-o școală din România și să spui că sexul biologic nu este același lucru cu genul.
Dacă o persoană se naște cu o înclinație diferită față de ceea ce simte, asta nu înseamnă că genul nu este același cu sexul, ci este o persoană transgender născută băiat, dar care ar dori să-și schimbe sexul biologic.
Și a devenit fată.
Și a devenit băiat în continuare cu organe sexuale feminine, pentru că la nivelul cromozomilor acea persoană este în continuare băiat. Dacă îi luăm o mostră de sânge și îi faceți o analiză fără să știți de unde vine sângele respectiv, el va fi identificat medical ca tot băiat.
Cu sau fără amenzi
În această lege ați prevăzut niște amenzi. Implicați și poliția. Cine va aplica aceste amenzi?
De fapt, proiectul meu de lege a proiectat oarecum indirect și niște contravenții care existau pentru prozelitismul religios sau pentru prozelitismul politic. Senatorii au constatat ca urmare a unei discuții cu un reprezentant de la Ministerul Afacerilor Interne că Poliția nu poate face controale. Deci practic acele amenzi au fost scoase și nu mai este implicată Poliția. Pentru că ne-a explicat acel jurist de la MAI că poliția nu are cum să identifice ce înseamnă prozelitism de natură politică într-o școală, prozelitism de natură religioasă sau prozelitism pe baza opiniei de gen. Și atunci chiar fostul minsitru care era președintele comisiei, ne-a propus o variantă ca să existe bordul de la nivelul școlii care să aplice aceste amenzi.
Am descoperit indirect această problemă din lege când s-a ajuns la sancțiuni. Poliția ne-a spus: „noi nu avem o problemă cu ce interziceți dumenavostră în școli, e treaba Senatului României să facă asta, dar contravențiile nu pot să fie aplicate de către polițist pentru că el nu știe să identifice dacă o oră este realmente educație civică sau prozelitism de natură politică”. Dacă președintele României, după ce proiectul de lege pleacă de la CCR, promulgă proiectul de lege, amenzile dispar. Noi am formular acest proiect de lege după ce ne-am consultat cu câțiva juriști destul de buni.
Cum ați vrea să arăte școlile după această lege? Cum să arate orele de educație civică sau pentru sănătate?
Păi, cu siguranță nu creând o confuzie în mintea unui copil de șapte ani care realmente aude de la orele de dirigenție sau orele specifice cum că el poate să fie fată. Nu cred că niciun părinte din România nu-și dorește asta pentru copiii lui.
Mâine, veți putea citi pe Școala 9 un interviu cu Robert Franken, un activist feminist din Germania, fondatorul platformei Male Feminist Europe. Acesta explică importanța discutării în școli despre gen și egalitate.