Alfabetizarea copiilor sub 3 ani face parte din viața lor de zi cu zi, nu pornește în momentul în care învață să citească, explică aceasta. Implică ascultare și comunicare prin joacă. Este vorba, așadar, despre ce știu copiii despre scris și citit înainte ca aceștia să învețe efectiv să scrie și să citească. Altfel spus, e despre a stabili o fundație, astfel încât cel mic să fie pregătit pentru momentul în care va învăța să potrivească silabele pe hârtie.
Pe măsură ce își dezvoltă abilitățile de comunicare și își construiesc un vocabular, copiii încep să înțeleagă imagini, cuvinte și sunete, să spună povești și să cânte. Aceste activități făcute timpuriu îi vor ajuta mai târziu.
Karen Boardman este șefa departamentului de educație timpurie de la Facultatea de Științe ale Educației, Universitatea Edge Hill din Marea Britanie. Este autoarea unui studiu care analizează modul în care educatoarele sprijină dezvoltarea abilităților de citit ale copiilor în primii ani de viață.
Într-un editorial din publicația The Conversation, ea oferă cinci sfaturi părinților pentru a-i ajuta pe cei mici să învețe mai ușor să citească.
1. Vorbiți cu copiii
Un studiu din 2013 publicat într-o revistă de psihologie arată că vorbind direct cu copiii mici, chiar de când sunt bebeluși, îi ajută să-și construiască un vocabular mai bogat până la vârsta de 2 ani. Pe când o conversație pe care aceștia o aud în jurul lor nu contribuie întotdeauna la dezvoltarea limbajului.
Vorbiți cu ei și comentați fiecare activitate și rutină a zilei, spune Boardman. De exemplu, când îi îmbrăcați, în timp ce vă jucați, ori vă plimbați prin parc.
„Asta le va permite copiilor sub 3 ani să înceapă să-și dezvolte limbajul receptiv”, afirmă cercetătoarea.
Limbajul receptiv se referă la capacitatea copilului de a înțelege ce spun ceilalți. De exemplu, de a asculta și a urma anumite indicații, precum „îmbracă-te” sau „ridică jucăria”.
„Vor putea, așadar, să observe lucruri, să facă conexiuni și să răspundă și să interacționeze cu mediul înconjurător”, notează Boardman.
2. Ascultați muzică și cântați împreună cu ei
Rimele îi ajută pe cei mici să-și amintească noi cuvinte. Aliterațiile și asonanțele din poezii și din cântecele pentru copii evidențiază anumite tipare din cuvinte.
Așadar, părinții ar trebui să cânte cu cei mici cât mai mult și să joace jocuri care implică cuvinte ce rimează, este sfatul profesoarei britanice.
3. Arătați-le cărți cu poze
Cercetătorii au descoperit că cei mici au capacitatea de a înțelege diverse puncte de vedere, să analizeze stări, comportamente, mesaje și emoții și chiar să-și exprime opinia referitoare la ceea ce văd în poză, într-o carte, chiar și atunci când au probleme cu a citi un cuvânt scris, arată un studiu.
„Imaginile îi determină pe cei mici să facă conexiuni și să perceapă modul în care se desfășoară o poveste și îi ajută, mai departe, să-și dezvolte capacitatea de a înțelege”, explică Karen Boardman.
Folosiți imagini, spune profesoara, cu locuri și obiecte și încurajați-i să observe detaliile din ele.
4. Folosiți-vă de imaginile din jurul vostru
Poate fi vorba de imaginile de pe cutiile de cereale, logo-uri, diverse semne. Așa, copiii vor putea, de exemplu, recunoaște literele și imaginile cu o anumită semnificație.
5. Implicați cât mai mult cărțile
„Când adulții încurajează analiza imaginilor, atrag atenția asupra textului și vorbesc despre personajele dintr-o carte, povestea prinde viață pentru copii, spre uimirea și încântarea lor”, spune Karen Boardman.
Cercetătoarea îi sfătuiește pe părinți să aleagă o varietate de cărți - de povești, cu poze, senzoriale - ori chiar să folosească aplicații mobile pentru asta. Și să se asigure, de asemenea, că cei mici au acces la aceste aplicații, astfel încât să poată alege singuri cărțile pe care vor să le „răsfoiască” online, să dea singuri paginile și să folosească tehnologia interactivă.
De asemenea, păpușile și jocurile de rol îi ajută pe copii să recreeze prin propria imaginație poveștile pe care le aud.
„Copiii sub 3 ani au nevoie să facă legătura între imagini, sunete și cuvinte prin propriile experiențe, așa că asigurați-vă că folosiți obiecte potrivite și adaptate vieții de zi cu zi a celor mici”, mai atrage atenția cercetătoarea britanică.