Astăzi atât educația, cât și distracția copiilor este online. Învață și se întâlnesc cu colegii pe Google Classroom, primesc temele pe Whatsapp, apoi își dau întâlnire pe Tik-Tok, Instagram, Snapchat, Facebook. Diana Graber, profesoară specializată în educație digitală și scriitoare, explică într-un interviu pentru Școala 9 cum ar trebui să menținem un echilibru între offline-ul și online-ul din viața copiilor.
Diana Graber este profesoară specializată în educația digitală și are un masterat în „Psihologie media și schimbări sociale”. În cartea sa, „Copiii în era digitală. Cum îi ajutăm să aibă o relație sănătoasă cu tehnologia” susține că toate conturile de pe rețelele de socializare trebuie create atunci când copiii sunt pregătiți.
„Creșterea copiilor în mediul digital o compar întotdeauna cu construirea unei case. La fel ca la casă, copiii au nevoie de o fundație puternică a abilităților socio-emoționale”, a spus specialista în cadrul conferinței „Copiii în era digitală”, organizată online de English Kids Academy de la International House şi Editura Niculescu.
Copiii petrec de cinci ori mai mult timp online
Este greu de anticipat ce efecte va avea pe termen lung această perioadă în care copiii sunt foarte expuși la digital. „Coronavirusul a mărit timpul petrecut de copii în mediul virtual cu 500%, mai ales pentru copiii cu vârsta de peste 13 ani. Pe termen lung nu cunoaștem impactul ecranelor asupra copiilor, pentru că, de exemplu, nu avem Ipad-ul în viețile noastre decât de zece ani. Nu avem o cercetare pe termen lung despre efectele device-urilor asupra copiilor noștri”, a spus Diana Grader la conferința online.
Profesoara este cofondatoarea Cyberwise, o organizație care se ocupă cu siguranța în mediul online și cu educația digitală și creatoare a Cyber Civics, un program premiat în SUA, despre utilizarea adecvată a tehnologiei. În cadrul orelor, americanca încearcă să-i învețe pe elevii ei ce înseamnă o relație sănătoasă cu tehnologia, oferindu-le noțiuni solide despre reputație, despre timpul petrecut în fața ecranelor, despre relațiile din online și despre confidențialitate.
Reputația este importantă în mediul online, lucru greu de înțeles pentru copii. „Orice postăm în online e pentru totdeauna. Chiar dacă ai pus ceva și apoi ștergi, s-ar putea ca altcineva să fi văzut și să fi distribuit. Acest lucru este greu de înțeles de către copii. Ei sunt încântați să pună tot felul de poze pe Instagram. Aici trebuie să lucrăm mai mult cu copiii”, a spus scriitoare.
Diana Graber a amintit și o întâmplare din timpul vacanței de primăvară din SUA, când începuse pandemia. „Mulți dintre studenți au fost în Florida și nu au fost atenți să poarte mască și să nu se adune foarte mulți, iar aceste poze cu ei au apărut în media, moment în care un angajator a zis că acum știe cine sunt și că nu-i va angaja”, a spus Diana Graber.
Un alt episod nefericit s-a întâmplat la Universitatea Harvard, când unii dintre studenții nou admiși la facultate au creat un grup privat unde postau tot felul de meme distriminatorii și deplasate, motiv pentru care li s-a retras admiterea. „Chiar dacă verificarea rețelelor sociale în cadrul procesului de admitere nu este o practică oficială a universităților, reprezentanți ai acestora ar putea să o facă în mod individual. Universitățile nu caută lucruri îngrozitoare, ci caută lucruri bune despre candidați”, a spus Diana Graber.
În interviul pentru Școala 9, Diana Graber a sublinitat că nu este o soluție să le luăm copiilor telefoanele din mână ca să-i protejăm de sexting, cyberbullying, pornografia de răzbunare sau prădători sexuali. Trebuie să-i învățăm să folosească internetul și să setăm cu ei confidențialitatea atunci când este creat contul.
„Cei mici au nevoie de oportunități de conexiune față în față”
Școala 9: Pandemia de coronavirus a schimbat modul în care se învață în școli. Cât de bine se simt elevii care învață online în aceste zile? Există vreo modalitate de a-i face să se simtă bine?
Diana Graber: În prezent, predau online Cyber Civics elevilor și descopăr că sunt incredibil de rezistenți și adaptabili la utilizarea instrumentelor online. Desigur, învățarea lor online nu este ideală, dar partea bună este că le demonstrăm cum să folosească tehnologia în moduri pozitive și productive.
Cum să îi ajutăm pe copiii de vârste mici să își construiască o bază solidă de abilități socio-emoționale care să-i protejeze online?
Cea mai bună modalitate de a-i ajuta pe copiii mici să-și dezvolte abilități socio-emoționale puternice care să-i protejeze online este de a-i ajuta să dezvolte aceste abilități offline. Cercetările ne arată că cei mici au nevoie de oportunități de conexiune față în față, joc, activități practice și timp în lumea naturală. Aceste experiențe îi ajută să construiască empatie, înțelegere, reziliență și alte abilități de care vor avea nevoie atunci când vor intra online.
Ce trebuie să știe copiii despre viața online. Cât de important este să știi cum să construiești o relație sănătoasă cu tehnologia?
Este important ca ei să înțeleagă cum să își mențină o reputație pozitivă online, să își protejeze informațiile personale, să știe ce să facă atunci când sunt hărțuiți cibernetic sau să vadă hărțuirea cibernetică, să știe ce să facă dacă cineva le cere să se angajeze în sexting sau dacă sunt abordați de un străin, pentru a înțelege cum să-și echilibreze viața online cu viața offline și multe altele.
Dependența de dispozitive
În zilele noastre toată lumea este dependentă de telefoane, inclusiv copiii care stau toată ziua pe astfel de dispozitive. Cât de periculos poate fi acest lucru? Și care este antidotul?
Depinde cu adevărat de ceea ce fac pe telefoanele lor. Amintiți-vă, în acest moment dificil, mulți copii trebuie să fie pe dispozitive pentru școală sau pentru a menține conexiuni sociale cu familia și prietenii. Unde devine o problemă, sau ceea ce unii ar putea numi „dependență”, este atunci când interferează cu somnul, obiceiurile sănătoase sau cu participarea la școală sau la muncă. Antidotul este să-i ajutăm pe copii să mențină limitele, având un „acord tehnic” cu fiecare copil. Iată un exemplu: https://www.cyberwise.org/technology-agreement
Ce ne puteți spune despre profilul digital al copiilor? Cât de important este să controlăm informațiile pe care le punem online? Ați spus că tot ceea ce face un tânăr online - fiecare postare, comentariu, fotografie - contribuie la un profil digital care poate deschide sau închide ușile către viitorul lor.
Este atât de important pentru copii să înțeleagă că tot ceea ce postează online rămâne online pentru totdeauna și poate fi văzut de oricine. Și, în bine sau în rău, reputația noastră digitală este adesea prima impresie pe care o dăm lumii. Deci, este important ca copiii să înțeleagă acest lucru în momentul în care încep să folosească dispozitive digitale, astfel încât să nu posteze ceva de care ar putea regreta mai târziu!
„Copiii în era digitală. Cum îi ajutăm să aibă o relație sănătoasă cu tehnologia”, de Diana Graber, apărută la Editura Niculescu, cuprinde un ghid pentru părinți despre creșterea copiilor în lumea digitală și le arată cum să facă acest lucru: să dezvolte abilități socio-emoționale, să păstreze un echilibru între viața virtuală și cea reală, să stabilească relații sigure și sănătoase, să-i învețe să-și protejeze datele personale, să identifice și să evite știrile false și conținuturile dubioase.