Am rugat câțiva absolvenți de-a XII-a de la Colegiul Național „Gheorghe Roșca Codreanu” (CNGRC) din Bârlad – la care s-au adăugat urmăritorii Școala9 de pe Instagram – să ne povestească ce îi ajută pe ei să învețe, ce metode folosesc pentru a memora și cum își verifică cunoștințele. Am sintetizat mai jos cinci metode câștigătoare, la care se adaugă, la nevoie și clasica „toceală”.
Sinteze și scheme
Mihaela Iacob (CNGRC) spune că face sinteze din orice, indiferent de materie. „Mă ajută mult să am materia scrisă de mână cu tot felul de săgeți și liniuțe.” Subliniază cu diferite culori și, datorită acestei metode, reține totul foarte rapid. Mihaela trece întâi prin toată materia, citește în linii mari, iar apoi se concentrează asupra fiecărei teme. Învață eficient făcând corelații logice și asocieri. Și pe Instagram elevii ne-au spus că scriu ideile principale pentru a le fixa și pentru a repeta ulterior mai ușor și schematic. Iar unii chiar citesc materia din trei surse diferite.
Aplicații
Oana Rotaru (CNGRC) a descoperit aplicația Khan Academy, care o ajută să învețe la matematică și la fizică. Chiar dacă lecțiile sunt în limba engleză, sunt ușor de înțeles, mai ales dacă ai deja bazele teoretice. Pentru Oana, aplicația e utilă în special pentru recapitulare, fiindcă o ajută să rememoreze informațiile pe care le-a învățat și pe care, cu ajutorul exemplelor, le înțelege mai bine.
Rezolvarea de subiecte din anii anteriori
Robert Iordache (CNGRC) are nevoie de cel puțin media 9 ca să poată intra la facultatea unde visează să ajungă. A terminat Mate-Info și a ales să dea a treia probă la fizică. În opinia lui, la matematică și la fizică cheia succesului stă în exersare și, în consecință, rezolvă zilnic variante și subiecte care s-au dat în anii anteriori. Așa a observat unde avea carențe și le-a soluționat cu ajutorul profesorului de meditații.
Pe Instagram, o altă absolventă de la o clasă de informatică intensiv ne-a spus despre rezolvarea subiectelor din alți ani: „La matematică am luat variantele de Bac din 2018 până în 2012 și încă lucrez, este foarte eficient. La informatică am dat gata variantele din 2009, am atacat și ceva mai vechi.”
Parteneri de studiu
Ca să învețe pentru examenul la limba și literatura română, Oanei Rotaru (CNGRC) îi este de mare ajutor dacă îi povestește cineva operele. Și Robert Iordache din același liceu a rugat-o pe o colegă să-i explice operele și astfel a reușit să înțeleagă materia. Chiar dacă n-a citit decât textele pentru genul liric, prin această metodă le-a înțeles foarte bine și pe cele dramatice și epice. Pe Instagram, o elevă ne-a scris că se întâlnește cu prietena ei cea mai bună și se ascultă una pe cealaltă din lecții.
Alternanță
Mihaela Iacob (CNGRC) spune despre sine că are tendința să tragă mult de timp și nu are un interval orar bine stabilit în care să se dedice pregătirii pentru Bac, dar învață zilnic și alternează materiile, fiindcă se plictisește repede și riscă să nu se mai poată concentra. Și Sorin Radu din CNGRC învață cel puțin opt ore pe zi: la mate și la fizică face variante și teste, iar la română citește cu voce tare stând în pat sau la birou și având grijă să alterneze constant, ca să nu se plictisească. Acum trei săptămâni a început să ia și pastile pentru memorie, fiindcă îl ajută să se concentreze, să rețină mai rapid și să fie mai eficient.
Toceală
Atunci când nu pare să mai funcționeze nimic – sau la materiile pe care nu le înțeleg – elevii ajung, într-un final, și la soluția învățatului pe dinafară. Andrei Bordeianu (CNGRC) reține cu ușurință la română citind eseurile, iar la logică învață… logic: citește teoria, reține esențialul și ulterior aplică în exerciții. La istorie însă, deși în place materia, uneori e nevoie să tocească puțin anii. Și unul dintre răspunsurile primite pe Instagram a fost similar: „La română din păcate [învăț prin] scheme și toceală... asta din cauza profesoarei.”