Cum să-nveți pentru Bac prin joc

Cum să-nveți pentru Bac prin joc

O aplicație promite că-i va ajuta pe liceeni să rețină mai ușor materiile de la Bac.

13.08.2018

De Anca Iosif, ilustrație de Oana Barbonie

„Nicolae Ceaușescu a devenit secretar general al PCR în anul: 1965/1974/1952/1971”.

„Care este cel mai lung os din corp? Tibia/Femurul?”

„Dezbaterile istorice referitoare la originea poporului român din ultimele două secole au fost influențate, pe lângă argumente științifice și de: Interese financiare/Politice/Niciunul dintre răspunsuri.”

*

Sunt doar câteva dintre întrebările care te întâmpină în iziBAC, aplicația lansată oficial pe 1 iunie prin care liceenii se pot distra învățând. După ce aleg materiile la care dau Bacalaureatul, app-ul îi trece printr-un test cu întrebări din materii, într-unul dintre cele două module: antrenament sau simulare.

În iziBAC, variantele de subiecte de la Bac prind viață și pun candidații în competiții digitale cu alții de-a XII-a. Totul ca scrollingul și swipe-ul să te ajute să treci prin domniile voievozilor, formule matematice sau organe interne.

Aplicația iziBAC a fost creată de soții Raluca și Adrian Stratulat, o arhitectă de 29 de ani și un antreprenor de 31 de ani, foști gameri și actuali nerds, împreună cu Eduard Lache, un dezvoltator de aplicații de 24 de ani. Raluca și Adrian vorbesc des în bucătăria lor despre gamificarea educației. Nu avem cum să evităm digitalizarea procesului de învățare, spun ei, și nu avem de ce. „N-am pornit la drum [cu iziBAC] doar pentru că ni s-a părut nouă interesant, ci am citit studii despre beneficiile integrării gamificării în educație”, spune Adrian. „E unul dintre cele mai mari trenduri semnalizate de Banca Mondială. Trebuie să trecem la o formă de predare adaptată minților actualelor generații, obișnuite de mici să primească conținut multimedia.”

Conceptul internațional the gamification of learning e menit să ofere cunoștințe elevilor prin experiențe de jocuri video sau forme derivate, precum concursuri animate. Scopul este ca ei să se bucure cât mai mult de experiență, iar informațiile căpătate prin tot felul de vânători, dueluri sau teste să rămână cu ei. Game designerul american Jane McGonigal spune că profesorii care își pot organiza cu succes activitățile din clasă astfel încât să includă și elemente de joc, copiii ar putea deveni foarte implicați în procesul de învățare și n-ar mai dori să se oprească.

Raluca pregătește liceeni pentru admiterea la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București și mereu îi aude plângându-se că au de învățat câte ceva „greu” la școală, ca de exemplu cronicarii. La prima vedere, subiectul era „very boring”, spune ea. S-a gândit să prezinte ea pe rând cronicarii, modernist, ca într-un stand-up comedy, din care să se înțeleagă, de exemplu, că paharnicul servea, în Evul Mediu, băuturile domnitorilor din Moldova și Țara Românească. După prezentare, copiii s-au întors la pregătire cu 10 la testarea din cronicari și Raluca a înțeles că felul de predare a făcut diferența.

Ea profită și de timpul în care elevii desenează ca să-i ajute să mai descopere colțuri de lume, de istorie, pentru că atunci e apogeul creativității. Printre întrebările lor – dacă au sau nu pinguinii genunchi sau la ce unghiuri au fost construite piramidele lui Keops, Kefren și Mikerinos. Ei întreabă, ea caută pe net. „We go deep in the rabbit hole pentru că omul în starea lui naturală e curios”, spune Raluca. „Le bagi ingredientele în frigider și le pui rețeta pe ușă.” Ăsta este și scopul iziBAC – ai toate cunoștințele într-un telefon, dar trebuie să intri-n joc.

Bacul a fost ușor pentru Raluca, pentru că învăța constant. A XII-a n-a mai fost despre gaming, dar și-a umplut primii trei ani de liceu și primii trei de facultate cu jocuri de strategie sau de role playing. Adrian citea mult în liceu și Bacul a trecut repede pentru că știa destule lucruri. Abia în facultate a devenit și gamer împătimit de aceleași stiluri ca Raluca. S-au jucat și unul, și altul, dinainte să se cunoască, mult Starcraft, Mindcraft, Age of Empires și povestesc pasionați despre dezvoltat orașe și atacuri. Absolventă de arhitectură, Raluca a predat arte plastice la o școală particulară și a urmat cursurile din Modulul Psihopedagogic de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației. De câteva luni, predă la Learnity, o comunitate de educație non-formală dedicată liceenilor, lucrează cu elevi pentru admiterea de la Mincu, într-o clasă creată în apartamentul lor și se concentrează pe aplicație. Adrian, fost diplomat și bussines assistant, are două start-up-uri active, un job full-time de director executiv și multe planuri. Exemplele traseelor lor profesionale i-au dat ideea pentru un start-up centrat pe consiliere vocaționale. „Raluca s-a pregătit să devină arhitectă și a devenit profesoară, eu m-am pregătit să devin diplomat și am devenit antreprenor.” Viața te poartă random, spune el, pentru că nu suntem informați, dar poate dacă am fi, n-am mai merge pe un anume drum. Prima lor întâlnire a fost ca el să-i dea ei sfaturi de business. S-au așezat la masă, Raluca și-a deschis carnețelul și l-a întrebat cum e să fii antreprenor. Raluca era și ea, fără să-și dea seama, unul.

Ideea de a face o aplicație pentru Bac s-a conturat în ultimii ani în capul ei tocmai din cauză că liceenii pe care-i pregătește se plâng de greul dintr-a XII-a. După ce s-a înscris în 2016 la Universitatea Alternativă (UA – un program de învățare personalizat pe nevoile studenților), a ajuns, într-un hackaton de idei, la gândul unei aplicații care să-i ajute pe elevi să ia mai ușor Bacul. EasyBAC, s-a gândit ea, dar Adrian a sugerat iziBAC. Aplicația este prima cărămidă dintr-un liceu ideal pe care Raluca ar vrea să-l deschidă peste câțiva ani în România, în care educația și jocurile ar fi prieteni inseparabili.

Cu ajutor de la UA, Raluca a început să lucreze la planuri de afaceri timpurii pentru liceu și aplică cu echipa iziBAC la competiții pentru antreprenori, precum Social Impact Awards, pe care au și câștigat-o în 2017, iar acum sunt finaliști la Future Makers, un program de mentorat pentru antreprenori.

Raluca văzuse proiectul unui liceu ca pe un elefant și s-a speriat, pentru că nu știa cum să-l abordeze, dar a început să se întrebe de ce pași ar fi nevoie ca să creeze un super-liceu. „De super-profi, de o modalitate super-interesantă de a preda și de super-elevi. Dar super-elevii vin dacă ai super-profii și super-metoda. Cum dezvolți o comunitate și o super-metodă? Cu iziBAC – o propunere națională și feedback de la mai multe generații.”

O parte dintre materiile care intră la Bac – matematică, chimie, biologie, istorie, socio-umane – sunt adunate în aplicație sub forma unor jocuri cu întrebări și patru variante de răspuns, dintre care doar una corectă, totul contra cronometru și cu note la final. [Pentru limba română, nu au încă suficient conținut ca să-l poată integra în joc fără să se repete, așa că îl vor dezvolta din toamnă]. Raluca și Adrian au luat, la început, teancurile de manuale la puricat și au extras esențialul, însă au de gând să creeze și o comunitate de profesori care să-i ajute pe partea de conținut. Au început cu un profesor de mate și un dentist, care i-a ajutat la anatomie și au crescut în câteva luni la 10. Acum vor avea în jur de 25 care îi ajută pro-bono, precum Gabriela Cocoș, o profesoară de matematică din Râmnicu Vâlcea care și-a convins și alți colegi să ajute, sau profesoara Mariana Badea, autoare cunoscută pentru culegerile de exerciții la limba și literatura română dedicate Bacului.

Pe lângă aplicația în sine, care este disponibilă pe Android (versiunea pentru iOS este work-in-progress), sunt acum în faza de dezvoltare a unei platforme multimedia care să completeze aplicația, cu intervenții video interactive din partea profesorilor pentru română, matematică și istorie. „Începem cu materiile care îi sperie cel mai tare”, spune Raluca, „dar vrem să le avem pe toate pe viitor.” Totul se va baza pe un storyline care leagă un quest și pe parcursul căruia vor apărea informații, pe post de popasuri, de la profi. Elevii vor avea și opțiunea „ajută un prieten”, prin care caută să dezvolte o comunitate. Important e să nu fie exerciții statice, ca la tablă, spune Raluca, „mai scurtuțe, potrivite pentru attention-span-ul lor.”

E o platformă pentru care elevii vor plăti o sumă-abonament – se gândesc încă la sistem, dar și la cum s-o facă accesibilă celor care nu-și permit. Mai presus de toate, trebuie să fie o sumă mai mică decât ar costa meditațiile pe un an la una dintre materii. Platforma va fi utilă mai ales liceenilor dintr-un oraș mai mic sau din sate, care sunt nevoiți să facă naveta pentru pregătiri suplimentare.

Pe viitor, în aplicație va exista și un sistem de review-uri pentru profi, care să-i motiveze să creeze conținut din ce în ce mai bun. Pentru subiectele la care elevii trebuie să scrie eseuri pe diferite teme, își doresc amândoi să dezvolte comunitatea profesorilor care să citească textele în schimbul unor sume modice. Corectura n-ar trebui să dureze mai mult de zece minute, iar mai mulți profesori vor putea corecta o singură lucrare.

Vor urma și concursuri, turnee între elevi și premii fizice, în funcție de parteneriatele pe care le vor încheia creatorii aplicației. În timpul unui test îți pot apărea pe ecran și wild carduri (întrebări din alte materii); la final, dacă învingi, se va umple ecranul de confetti. Dacă pierzi vieți, ca să capeți unele noi va trebuie să mai vizionezi câteva reclame sau să plătești o sumă modică; la fel, dacă vrei să faci exerciții extra față de cota zilnică admisă.

Păreri au venit deja de la liceenii care au testat iziBAC. După două luni, au ajuns la 4.000 de descărcări și au fost și pe locul 1 mondial la trenduri în Educație, pe Google Store, și au lărgit echipa cu încă doi dezvoltatori. „Toți ne-au confirmat același lucru: că s-au jucat, s-au pierdut în joc și la final și-au dat seama că au și învățat”, spune Raluca. „Dacă am putea face așa învățătura pentru tot Bacul, n-ar mai fi scary.”

iziBAC poate deveni model de gamificare și pentru gimnaziu și clasele primare, cred soții Stratulat. „La clasele V-VIII, de exemplu, e cool să te joci Clash Royale”, spune Raluca, un joc de strategie în care diferite creaturi trebuie să-și apere castelele și să le distrugă pe ale altora cu care se duelează în timp real. „Aș vedea mai multe creaturi pentru V-VIII, una pentru fiecare materie, fiecare cu o super-putere.” Creatura s-ar dezvolta și ar deveni din ce în ce mai puternică pe măsură ce elevul ar învăța mai mult la materia respectivă. Dar jocul este doar începutul. Raluca și Adrian plănuiesc să-și țină utilizatorii aproape și după ce scapă de Bac. Foștii elevi vor crea conținut pentru jocuri, vor da meditații sau explicații și așa se va crea o rețea de sprijin și vor exista joburi part-time pentru absolvenții de-a XII-a.

Sunt amândoi interesați să vadă dacă va crește rata de promovare la Bac în liceele slabe (în cele fruntașe se va elimina doar o parte din stres). Vor monitoriza elevii utilizatori ca, după câțiva ani, să poată compara rezultatele, în speranța că numărul celor care îl trec va crește. Undeva printre valorile unui licean de rând, crede Adrian, este și trecerea Bacului.

„Vom face rebrandingul a ceea ce înseamnă să fii cool nerd. Să fii cool = să fii bun la învățătură.” Provocarea cea mai mare pentru echipa iziBAC va fi să convingă elevii că e valoros să dea examenul. „Mulți cred că n-are sens, că nu-i ajută”, spune Raluca. „Acolo va fi o luptă de dus.”

Anca Iosif

Reporter

Curioasă de cărări. Cele pe care le aleg liceenii, cele de prin munți.

Oana Barbonie

Art Director

Și un oarecare reporter vizual.

CUVINTE-CHEIE

Bacalaureat aplicație examen

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile