Cum se vor transforma inspectoratele județene în direcții pentru preuniversitar. „Influența clasei politice nu cred că se va opri”

Cum se vor transforma inspectoratele județene în direcții pentru preuniversitar. „Influența clasei politice nu cred că se va opri”

Inspectoratele școlare vor deveni direcții județene pentru preuniversitar și vor avea mai puține atribuții în zona de inspecție, potrivit noii legi a educației aflată în dezbatere publică. Școala 9 a vorbit cu experți în educație și cu inspectori școlari despre noile structuri propuse. În timp ce inspectorii spun că se vor adapta deciziilor care vin de sus, specialiștii atrag atenția că modul în care se va face selecția în funcții de conducere este lipsit de robustețe și lasă în continuare loc de imixtiunea politicului. Nu a mai fost organizat un concurs pentru inspectorii școlari de șase ani. 

18.07.2022

de Andreea Archip

„Direcțiile județene vor fi formate prin reorganizarea inspectoratelor școlare județene, respectiv a municipiului București, și prin comasarea cu Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională”, a anunțat Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, într-o conferință despre noile propuneri din legea educației.

Aceste Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) sunt în prezent subordonate Ministerului Educației și coordonate de inspectoratele județene și oferă, în mare, servicii de consiliere psihopedagogică și orientare școlară, de informare și consiliere pentru cadre didactice, terapie logopedică.

Direcțiile nou înființate rămân cu funcția de coordonare a admiterii în licee, evaluări naționale și concursuri școlare, gestionarea resursei umane și inspecția de specialitate pe care le aveau și inspectoratele. Nu vor mai avea în sarcină inspecțiile tematice, adică cele de control al calității actului educațional, acestea revenind Autorității Naționale pentru Inspecția Școlară și Asigurarea Calității (ANISAC). 

Această structură numită ANISAC va lua locul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar – ARACIP, care autoriza școlile. Până acum, existau inspecții care se dublau, făceau verificări și ARACIP, și inspectorii din județe.

Am întrebat inspectori școlari și experți în educație despre noile modificări, cum cred că va îmbunătăți școala românească și care consideră că sunt provocările acestei noi arhitecturi de sistem.

Mirabela Amarandei

„E nevoie de adevărați lideri, nu doar manageri, oameni care știu să împingă hârtii”

Mirabela Amarandei, expert în educație, directoare la Direcția Orientare Strategică, Evaluare, Monitorizare și Politici Publice în cadrul Universității din București, a fost dintotdeauna o susținătoare a descentralizării sistemului de educație. Adică școlile și inspectoratele să poată să decidă mult mai autonom, dar pentru a ajunge să facă asta, e nevoie de creșterea leadershipului educațional. Tocmai aici simte că noile propuneri scârțâie, la cum vor fi selectați directorii acestor direcții județene, adică foștii inspectori generali.

Potrivit noii legi, va conduce Direcția Județeană pentru Preuniversitar cel care va trece de un concurs cu două probe: evaluarea proiectului de management pe care îl propune și un interviu. 

„Sunt foarte multe semne de întrebare legate de modul în care participă politicul pentru selecția celor din conducerea școlilor și inspectoratelor, a persoanelor care pun interesul politic înaintea interesului educațional. Nu vorbim despre persoanele membre de partid, e un drept constituțional, dar ne interesează cum se raportează un director la menirea lui educațională versus interesul partidului”, consideră Mirabela Amarandei.

„Cu alte cuvinte, influența clasei politice nu cred că se va opri, sunt sceptică, o dată cu această nouă modalitate de selecție a directorilor, fie de direcție județeană sau de școală.” - Mirabela Amarandei, expert în educație

Potrivit acesteia, selecția ar trebui să fie una riguroasă. „E nevoie ca ministerul să insiste pe abilități de leadership în educație, oameni cu viziune și bine pregătiți, adevărați lideri, nu doar manageri, oameni care știu să împingă hârtii”, punctează Amarandei.

Ultimul concurs pentru posturile de inspectori a fost organizat în 2016. Trebuie realizat la fiecare patru ani, dar proba din 2020 a fost amânată din cauza pandemiei pentru 2021. Atunci aceștia ar fi trebuit să susțină o probă scrisă și un interviu. A fost din nou amânat concursul pe motivul că ar fi trebuit redefinit rolul inspectoratelor, ceea ce s-a întâmplat prin proiectul „România Educată”, ce stă la baza noului set de legi.  

Cine ia angajații cui. „Nu am văzut nicio evaluare serioasă a instituțiilor desființate”

Mirabela Amarandei spune că se aștepta ca Ministerul Educației să detalieze mai mult care îi este viziunea cu privire la această reorganizare de structură. Nu se știe, de pildă, cum vor fi împărțiți angajații: „Din două structuri facem una, din inspectorat și CJRAE vom face o singură structură care se numește direcția județeană. Dar cum anume preia personalul, dacă vor exista restructurări și care sunt criteriile de reorganizare și comasare”.

Apoi, foarte important, de ce a fost nevoie de această nouă arhitectură educațională la nivel național, se întreabă Mirabela Amarandei. Ar fi trebuit prezentate niște studii și analize de pe urma cărora să afle cum va fi îmbunătățită viața angajaților și a școlii în general.

Același lucru l-a punctat și Șerban Iosifescu, fostul președinte al ARACIP, într-o postare pe pagina sa de Facebook. „Se înființează nșpe instituții care preiau atribuțiile celor existente. Toate atribuțiile. Nu am văzut nicio evaluare serioasă a instituțiilor desființate, ca să vedem ce nu a mers de a trebuit să fie desființate. Probabil «Biblia» România Educată ajunge: crede și nu cerceta... De exemplu, ce ați avut, fraților, cu CJRAE / CMBRAE și cu CCD (casele corpului didactic)? Erau prea autonome, de au trebuit să devină structuri ale unei instituții centrale?”, a spus acesta.

Iosifescu și-a exprimat și scepticismul cu privire la posibilitatea ca ANISAC să facă față tuturor îndatoririlor pe care le va avea. „Va fi interesant de văzut cum va realiza și inspecții, și evaluări externe (de exemplu, acreditarea se obține după trei evaluări externe, anuale, succesive), cu un personal drastic diminuat. Un amănunt: pentru ocuparea funcțiilor de președinte / vicepreședinte al ANISAC, cu rang de secretar de stat, respectiv, subsecretar de stat, nu este prevăzut concurs, doar numire prin om”, atrage atenția și acesta.

„Va fi o «tragedie» la inspectorate - din circa 1000 de posturi în prezent vor rămâne 300 la ANISAC (inclusiv birourile teritoriale) și nu se știe câte la DJIP/DMBIP. Să vezi acum bătălia pilelor!” - Șerban Iosifescu, fost președinte ARACIP

Ce spun inspectorii școlari despre noile structuri: „Denumirea e de sorginte sovietică”

În țară sunt 41 de inspectorate școlare la care se adaugă Inspectoratul Școlar al Municipiului București. Toate vor deveni direcții, potrivit noii legi.

Luciana Antoci, inspector școlar general în Iași, a spus pentru Școala 9 că așteaptă să vadă cum va ieși proiectul după ce se va încheia dezbaterea publică. „Sigur, e nevoie de o reorganizare. Sunt modificări de nuanță, pot fi modificări de substanță acolo unde vorbim de o reorganizare din perspectiva relației cu autoritatea locală, cu școlile. Dar e un draft și necesită luat în calcul capitol cu capitol”, a spus aceasta. Antoci a salutat faptul că rămân la noile structuri doar inspecțiile de specialitate.

Este mulțumit că scapă de o parte din inspecții și Cătălin Canciu, inspector școlar general în Brăila. „Din cele opt ore observam că tăiam de multe ori vizitele în școli și inspectorii inspecțiile fiindcă aveau de făcut situații despre raportarea Covid sau mai nou, programul Școală după Școală. Documentația e stufoasă, sunt alte și alte activități birocratice care nu țineau de munca noastră”, spune inspectorul general.

Catalin Canciu inspector braila

Subliniază că existența acestor structuri județene este esențială, deși nu prea se dă în vânt după noul nume: „Denumirea nu-mi place, că e de sorginte sovietică. Sună parcă mai frumos «inspectoratul școlar», dar și asta este doar părerea mea proprie. Știu că la frații basarabeni se mai numesc așa.”

„Vom aplica ce se hotărăște”

Nu știe cum se va împărți personalul, dar crede că vor găsi soluții să facă schimbările rapid. „Noi găzduim, de pildă, de ani buni, componenta POSDRU sau POCU (programe de fonduri europene), cum se numește acum. Sunt angajate care lucrează din inspectorat, dar șeful este la București. Este posibil să fie construită această nouă entitate în clădirea inspectoratului, probabil va fi o procedură de transfer”, caută o variantă Canciu.

Florentina Luca Moise, inspector școlar general în Neamț, e optimistă că noile instituții vor fi mai adaptate nevoilor de azi. „Întreg sistemul va fi ajustat în conformitate cu problemele actuale și cu intervențiile profesioniștilor, astfel încât să ne orientăm toți către dezvoltarea competențelor tinerilor, optimizarea procesului instructiv-educativ, spre integrarea tuturor absolvenților pe piața muncii și în societate, pentru că ne dorim o societate sănătoasă”, a spus aceasta. 

Luca Moise nu a vrut să intre în detaliile modificărilor până când nu va fi prezentată forma finală a legii. „Vom aplica ce se hotărăște. Din câte am înțeles, noul pachet legislativ nu se rezumă la desființarea inspectoratelor pentru că am văzut foarte multe titluri, chiar în presa centrală care spun asta.”

Legea este în consultare publică pe site-ul Ministerului Educației până pe 24 august. 

Andreea Archip

editor coordonator

A terminat Facultatea de Jurnalism la Iași. A fost redactor-șef la „Opinia Studențească”. În 14 ani de presă, a lucrat la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și Libertatea, unde este reporter și în prezent. A lucrat așadar în presă scrisă, televiziune și online. Domeniile de interes au fost mereu din domeniul social: educație, drepturile omului, sănătate. 

CUVINTE-CHEIE

noua lege a educatiei, inspectorate scolare, directii preuniversitar, mirabela amarandei, serban iosifescu

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile