De ce am ales să învăț de acasă

De ce am ales să învăț de acasă

Pentru că școala s-a mutat online sau la TV, un adolescent care a decis să învețe de acasă în clasa a XII-a are câteva sfaturi.

23.03.2020

De Cristian Mitrea. Colaj de Oana Barbonie
 
În ultimul an de liceu am decis să învăț de acasă. Poate acum câteva luni asta ar fi părut o ciudățenie, dar acum, când fiecare învață de acasă, devine normal.

Totul a început după ce am dat Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, pentru care am învățat ca un robot și am uitat majoritatea informațiilor, îndată ce am scăpat. Când a trebuit să-mi aleg profilul de la liceu, mi-am dorit să-mi continui studiile la aceeași școală, pentru că știam profesorii, colegii etc. și îmi doream să merg la o clasă de filologie. Directorul mi-a pus fișa de înscriere sub nas și eram la un pas de a-mi bifa dorința. Însă nici n-am apucat să fac ceva că părinții mi-au zis pe un ton imperativ „poate ar trebui să te mai gândești”. Așa am ajuns la mate-info.

„Hai că nu poate fi așa rău”, mă gândeam. Însă chiar a fost. Matematica din liceu nu seamănă deloc cu cea din școala generală. Nu pricepeam nimic. La teze și teste luam note mici și eram mult prea demotivat să învăț la materiile care aveau de a face cu științele exacte.

În clasa a XI-a am dat o simulare oficială de Bacalaureat. După o săptămână am aflat și rezultatele. Română – 8 și ceva, germană – 9 și ceva, matematică – 4 și un pic. „E clar”, mi-am zis, „nu pot continua așa”. Sincer să fiu, nici nu-mi dădeam silința, așa că nu pot să arăt cu degetul doar înspre profesori și sistemul de învățământ. Ce-i drept, nici n-am făcut vreo oră de pregătire în viața mea, fie că era pentru Evaluare sau pentru Bac, mereu am fost pe barba mea, iar părinții nu au stat după mine, crezând că sunt destul de responsabil să învăț singur.

Am stat de vorbă cu ai mei și cu directorul și ne-am decis să mă mut la uman din semestrul al doilea. Am semnat documentele necesare și mai urma doar să dau diferențele. Examenul la latină a mers bine, iar profesorul m-a asigurat, după ce am predat lucrarea, că am rezolvat corect. Dar după o săptămână am fost informat că nu e OK și că tot ce am scris trebuia să apară pe o foaie oficială, din aceea care se dă și la olimpiade, Bac, evaluare etc. Între timp am dat celelalte diferențe la istorie și logică. De data asta le-am scris pe foi oficiale.

A urmat să transcriu și la latină, după care am răsuflat ușurat și m-am dus acasă cu gândul că din următorul semestru mă voi bucura și eu de liceu și că o să-mi placă să mă duc la ore. N-a fost chiar așa. Directorul mi-a transmis că nici de data asta nu era în regulă, pentru că ar fi trebuit să scriu la sesiune februarie 2019, nu iunie, luna în care dădusem de fapt diferențele. A trebuit să vin într-o luni din vacanța de vară și să rescriu toate cele trei diferențe cap-coadă, pentru un simplu cuvânt. Simțeam că turbez.

Am intrat în sfârșit în vacanță, dar experiența îmi lăsase un gust amar. Așa că, atunci când părinții mei mi-au sugerat să învăț de acasă, să mă pregătesc pentru Bacul american, adică SAT, și să încerc să aplic pentru facultăți din afară, mi s-a părut o idee chiar faină. Mie-mi plac experiențele noi și chiar e bine să ieși din zona de confort câteodată. Am făcut și această mutare.

Tata a plătit o taxa pentru o școală-umbrelă din California, iar din septembrie anul trecut am început să învăț ca toți ceilalți elevi. Doar că nu am profesori și programul e flexibil – eu decid ce și cum învăț.

La început mi-a fost destul de greu, pentru că nu știam exact de unde să încep și cum să fac lucrurile, dar am căutat materiale online. Am găsit și un curs de pregătire pentru SAT, pe care-l urmez în continuare.

Într-o zi obișnuită, mă trezesc, mănânc și încep să învăț – însă nu mai mult de patru ore. După ce-mi termin programul, de obicei citesc articole sau mă mai uit la un film. Îmi pregătesc lucrurile pentru ziua următoare și mă duc la culcare. Din fericire nu am teme, iar marți și joi merg la cursurile pentru SAT și stau acolo o oră și jumătate, după care mă întorc acasă. Vinerea mea face parte din weekend, dar aloc vacanțele tot școlii – neavând un program obositor, încerc să păstrez un ritm de învățare.

Pe perioada aceasta, cursul se ține online, iar examenul SAT din mai a fost anulat și nimeni nu știe când exact urmează să-l dăm. Cu prietenii mă văd în fiecare weekend. Când nu stau acasă încerc să socializez cât de mult posibil, însă în această perioadă tulbure e mai greu. Momentan vorbim pe grupul nostru de WhatsApp şi plănuim ce urmează să facem după ce dispare această criză.

 


SFATURI


Pentru că școlile sunt închise în această perioadă, aș vrea să îți dau câteva sfaturi despre cum să înveți de acasă, pentru că eu asta fac din toamna lui 2019.
 
1. Dimineața, întreabă-te „cu ce aș vrea eu să încep azi?”. Apoi rezolvă exact ce ți-ai propus; important e să te focusezi pe acel lucru.

 

2. Dacă simți că te plictisești sau că îți pierzi concentrarea, du-te și fă o pauză de câteva minute. Crede-mă, nu strică, ba chiar te ajută. Poți face orice în timpul acela. Însă sugerez ca pauza să nu dureze mai mult de 30-45 de minute, că după aceea chiar n-o să mai ai chef de nimic.

 

3. Când ți se face foame, mănâncă. Știu că sună la mintea cocoșului, dar la școală nu ai această libertate, așa că ar trebui să profiți de orice moment. În plus, știm cu toții că dacă ești sătul te poți concentra, poți fi mai atent, lucrezi mai bine etc.

 

4. Pune-ți telefonul pe silent. Acesta ne distrage pe mulți din activitățile noastre de zi cu zi. Folosește-l în pauze și vei prețui mai mult timpul acela, decât dacă e nelimitat.

 

5. Și, nu în ultimul rând, odihnește-te și fă ceea ce-ți place după ce lucrezi. Temele/exercițiile n-ar trebui să-ți ia mai mult de 3-4 ore din zi. Până la urmă ești – dar nu ești – la școală. Ai propria libertate de a-ți doza timpul așa cum știi mai bine.

 


Câteva platforme online pe care le folosesc:


  • nationalgeographic.org (pentru tot ce ține de natură, mediul înconjurător, sustenabilitatea planetei noastre etc.)
  • seterra.com (aici poți învăța la geografie tot ce nu ți s-a predat la școală)
  • khanacademy.org (un site dedicat oamenilor de toate vârstele, care conține majoritatea materiilor; unele materiale sunt prezentate chiar de profesori pasionați și experimentați; este excelent pentru liceenii ce urmează să susțină examenul SAT / IB).

În ceea ce privește sursele de pe diferite site-uri, nu mă duc niciodată la prima pe care o găsesc, mereu îmi caut câte patru-cinci și le compar pe urmă. Încerc să evit Wikipedia cât de mult posibil.


Tu ce ai vrea să știi despre homeschooling? Scrie-ne la redactie@scoala9.ro ce întrebări ai pentru Cristi, autorul acestui articol.


Abonează-te la Jurnal de pandemie – un newsletter zilnic DoR cu informații noi despre coronavirus, despre cum ni se schimbă viața în timpul pandemiei, cum putem rămâne conectați și cum găsim resurse pentru reziliență, compasiune și ajutor.

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

elev învățare homeschooling coronavirus

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile