Ar trebui să se decidă la nivel local dacă școlile se redeschid? Ce spun reprezentantul elevilor și un profesor de filosofie

Ar trebui să se decidă la nivel local dacă școlile se redeschid? Ce spun reprezentantul elevilor și un profesor de filosofie

În prezent, 19 județe sunt în scenariul verde, cu o incidență mai mică de 1,5 la mie a ratei de infectare. Sunt datele care servesc ca argument pentru Rareș Voicu, reprezentantul elevilor, care spune că ar trebui să se decidă la nivel local, pe baza propunerii școlilor și a situației epidemiologice specifice, dacă unitățile de învățământ se redeschid sau nu. Pe de altă parte, Emil Moise, profesor de filosofie și activist pentru Drepturile Copilului, spune că școlile nu pot fi deschise înainte de vaccinarea în masă a populației. Asta pentru că, spune acesta, nu toate școlile sunt pregătite să respecte măsurile de siguranță sanitară.

Școala se va desfășura online după vacanța de iarnă, adică din 11 ianuarie, până cel puțin pe 8 februarie a anunțat ministrul Educației Sorin Cîmpeanu. Însă tot mai multe voci din spațiul public spun că școlile ar trebui redeschise, cel puțin în localitățile unde rata de infectare nu depășește 3 la mia de locuitori. În schimb, o parte dintre părinți și profesori spun că școlile nu ar trebui redeschise până nu se vaccinează personalul din școli. 

 

Consiliul Național al Elevilor a trimis luni un comunicat prin care a solicitat Ministerului Educației „să descentralizeze din nou decizia privind redeschiderea unităților de învățământ, în funcție de rata incidenței la nivel local“. Poziția reprezentanților elevilor a stârnit mai multe reacții în spațiul public, în special din partea unor părinți care se tem pentru siguranța copiilor lor sau care n-au încredere în autoritățile locale și în școli că vor ști cum să gestioneze situația.

 

Am vrut să vedem care sunt argumentele pentru și împotriva lăsării deciziei de redeschidere a unităților de învățământ la nivelul fiecărei comunități (școală plus reprezentanții autorităților locale). Așa că l-am rugat pe Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, să detalieze poziția transmisă luni în favoarea descentralizării deciziei redeschiderii școlilor. Iar pe Emil Moise, activist pentru Drepturile Copilului și profesor de filosofie, să ne explice de ce este împotriva descentralizării.


Care este opinia ta?
Votează pro Votează contra

Vezi comentariile din

67% pro
33% contra

Opinia Pro

Rareș Voicu

Opinia Pro

Încă de la suspendarea cursurilor în luna noiembrie, noi am fost în permanentă legătură cu elevii din întreaga țară. Majoritatea colegilor noștri ne-au transmis că școala online este obositoare, ineficientă și complet nesustenabilă pe termen lung. Mai mult decât atât, am primit numeroase sesizări cu privire la faptul că drepturile elevilor sunt încălcate. Am primit mesaje de la colegii noștri care ne-au spus că li se pun absențe, abuziv, pentru că nu vor să-și pornească camera sau pentru că nu se pot conecta, din cauza lipsei de conexiune la internet.

 

Asta a îngreunat destul de mult continuarea cursurilor, pentru că nimeni nu intră cu tragere de inimă la o oră de curs unde îi sunt călcate în picioare drepturile în mod constant.

 

În momentul acesta, educația se află într-un moment de cumpănă, însă avem și o oportunitate imensă de reformă, iar Ministerul Educației trebuie să dea dovadă de adaptabilitate și să răspundă rapid nevoilor sistemului de învățământ. 

 

În momentul de față, doar județele Cluj, Timiș, Ilfov și municipiul București au depășit rata de infectare de 3 la mia de locuitori. 19 județe sunt în scenariul verde, cu o incidență mai mică de 1,5 la mie. Tocmai de aceea, noi am solicitat Ministerului Educației să descentralizeze din nou decizia privind redeschiderea unităților de învățământ, în funcție de rata incidenței la nivel local. 

Cursurile au fost suspendate în preajma alegerilor, în ciuda faptului că situația nu impunea această măsură în toată țara. 

Cred că a venit momentul să înțelegem că lacunele pe care elevii le acumulează în această perioadă, fie pentru că nu au acces la internet, fie pentru că nu dau randament la cursurile online, nu vor putea fi acoperite atât de ușor. Dacă nu se acționează acum, peste câțiva ani ne vom pune iarăși cu toții mâinile în cap din cauza rezultatelor testelor PISA, mirându-ne că avem rezultate slabe.

 

De asemenea, pentru ca elevii să se întoarcă în siguranță la școală, indiferent când se va întâmpla acest lucru, e timpul ca instituțiile de învățământ și autoritățile publice locale să se trezească la realitate. Să pună un pic osul la treabă și să se asigure că din școli nu lipsesc materialele igienico-sanitare necesare, precum măști și dezinfectanți. Totodată, trebuie să se asigure că toate măsurile de prevenție sunt respectate în comunitatea școlară.

 

În același timp, să nu uităm de faptul că sute de mii de elevi se pregătesc pentru susținerea Bacalaureatului și Evaluării Naționale. Este extrem de important să inițiem din timp discuțiile privind organizarea examenelor naționale, pentru a avea mai multe scenarii pregătite, astfel încât acestea să poată fi derulate în siguranță și pentru a nu fi luați pe nepregătite, așa cum s-a întâmplat anul trecut.

 

Există elevi care, încă de la începutul pandemiei, au participat la cursuri desfășurate exclusiv în mediul online, timp în care, de multe ori, acestea nu au răspuns cu adevărat cerințelor elevilor. 

Ministerul Educației trebuie să realizeze o strategie fezabilă de învățare remedială, pentru a garanta faptul că golurile pe care mulți elevi le-au acumulat de la începutul pandemiei nu se vor acutiza, devenind imposibil de acoperit și afectându-i pe termen lung.

Am tot auzit în ultima perioadă că actuala generație tânără este supranumită „Generația COVID-19”, cu o oarecare conotație peiorativă. Eu nu cred că e așa. Cred că un nume mai bun ar fi Generația Rezilienței, pentru că am reușit să ne adaptăm cu brio la fiecare situație, într-o perioadă în care nimeni nu știa în ce direcție trebuie să meargă. 

 

Și mai cred că noi, tinerii, ar trebui să primim credit fix pentru lucrul acesta.


Opinia Contra

Emil Moise

Opinia Contra

Zilele trecute Consiliul Național al Elevilor a solicitat, printr-un comunicat, Ministerului Educației descentralizarea deciziei privind prezența la cursuri (online, fizic sau hibrid - n.r.). În opinia reprezentanților elevilor, școlile ar trebui să poată permite prezența elevilor/elevelor și a cadrelor didactice în format fizic, în funcție de rata incidenței de infectare cu Covid-19 la nivel local.

 

Argumentele în susținerea solicitării sunt sumar prezentate, într-o singură propoziție: „școala online este obositoare, ineficientă și complet nesustenabilă pe termen lung”. Tot o propoziție este alocată și pentru respectarea măsurilor de protecție sanitară în perioada pandemiei: Reprezentanții Consiliului solicită Ministerului Educației „să asigure materialele necesare desfășurării cursurilor în siguranță”.

 

Încă de la declararea stării de urgență, prin asociația pe care o reprezint, Solidaritatea pentru Libertatea de Conștiință, m-am implicat în susținerea măsurilor sanitare de protecție a vieții și a sănătății persoanelor și de prevenire și combatere a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2. În aceeași calitate, dar și ca profesor, doresc să răspund solicitării Consiliului Național al Elevilor prin acel comunicat.

 

În această perioadă, prioritatea autorităților publice este protejarea vieții și, în subsidiar, a sănătății persoanelor. Copiii sunt o categorie aparte, iar principiul interesului superior al copilului trebuie să prevaleze în demersurile și deciziile care privesc copiii, întreprinse de autoritățile publice și de organismele private autorizate.

 

Subsumat acestor deziderate, Ministerul Educației a încercat să găsească soluții astfel încât, totodată, să poată fi garantată și exercitarea dreptului la educație. Într-o primă fază, educația publică s-a desfășurat exclusiv online. Începând cu anul școlar 2020-2021, decizia privind susținerea cursurilor a fost descentralizată, iar școlile au putut alege între varianta cu prezență fizică, varianta online sau hibrid.

 

Însă odată cu creșterea ratei de incidență a infectărilor, decizia a fost din nou transferată Ministerului Educației care, la recomandarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, a decis ca școala să se desfășoare exclusiv online.

 

Solicitarea elevilor poate fi de înțeles, deși argumentele lor nu sunt de mare folos. Nu văd de ce ar fi mai obositoare școala online decât în format fizic.  Dacă este ineficientă o putem corecta pe parcurs, iar faptul că e „nesustenabilă“ pe termen lung este irelevant, câtă vreme decizia pentru un astfel de format este provizorie.

 

Ce putem observa lesne este că reprezentanții Consiliului Elevilor nu acordă suficientă importanță măsurilor de protecție a vieții și sănătății elevilor/elevelor și a cadrelor didactice. Această temă, cea mai importantă, este tratată în ultima propoziție a comunicatului. 

 

Dar nu numai poziția o descalifică, ci și calitatea abordării. Reprezentanții elevilor cer (doar) asigurarea materialelor necesare desfășurării cursurilor în siguranță. Materiale care, după cum am văzut, nu pot fi pe deplin asigurate. Și tot din practică știm că măsurile sanitare nu au fost consecvent și nici pe deplin respectate (mă refer la unitățile publice de învățământ, majoritare în educația din România).

Dar chiar dacă ar fi suficiente materiale și măsurile de protecție sanitară ar fi respectate, există un element ocolit, sau neobservat, de Consiliul Elevilor: Vaccinul.

Element care ne situează într-o altă etapă și care ne poate aduce salvarea. Element asupra căruia ar trebui să ne concentrăm cu toții/toatele în această perioadă.

 

Consiliul Național al Elevilor nu face referire la vaccin. Cred că dacă reprezentanții elevilor s-ar fi adresat cadrelor didactice cu rugămintea de a se vaccina și ar fi solicitat Ministerului Educației găsirea unor soluții pentru vaccinarea mai rapidă a cadrelor didactice, solicitarea lor ar fi fost mult mai legitimă. 

 

O solicitare elogiu, totodată, pentru voluntarii care s-au oferit pentru testarea acestui vaccin, pentru cercetătorii/cercetătoarele din domeniile științifice care au contribuit la elaborarea vaccinului, pentru cadrele medicale care, în această perioadă, și-au riscat viețile (ale lor și ale membrilor familiilor lor) ca să le salveze pe ale noastre.

 

Ministrul Educației este în fața unuia dintre acele rare momente în care poate rămâne în istorie de partea bună. Pentru că există o solicitare, atât din partea cadrelor didactice, cât și din partea elevilor, ca școlile să fie deschise în format fizic, ministrul poate condiționa descentralizarea deciziei de a folosi acest format de vaccinarea cadrelor didactice. 

 

Cu alte cuvinte, până la încheierea perioadei de pandemie, poate să decidă începerea cursurilor cu prezență fizică acele școli în care toate cadrele didactice s-au vaccinat. Și, nu, n-ar putea fi adus drept contraargument dreptul de a decide să nu te vaccinezi (în legătură cu dreptul la educație, respectiv cu dreptul la muncă). Pentru școlile în care cadrele didactice nu doresc să se vaccineze rămâne educația online.

Așadar, la fel ca elevii, sunt pentru începerea școlii în format fizic, dar numai după ce măsurile de siguranță sunt respectate. Iar cea mai eficientă măsură de siguranță este (acum) vaccinarea. 

Susțin, deci, vaccinarea în masă a populației, inclusiv a personalului din școli, pentru a putea începe școala prin prezență fizică. 

Cover Foto: Vlad Chirea



 
 

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile