Editorial. În viața mea n-am citit o carte scrisă de un ucrainean

Editorial. În viața mea n-am citit o carte scrisă de un ucrainean

Ba da. Am citit, dar mai demult. Era o carte voluminoasă, cu o copertă alb cu verde pe care scria Cobzarul. O carte cu poezii de Taras Șevcenko și îmi amintesc că m-a surprins tristețea versurilor în care își cânta Ucraina asuprită. Afirmația „În viața mea n-am citit o carte scrisă de un ucrainean” nu are însă legătură cu lecturile noastre. 

02.03.2022

de Monica Halaszi și Horia Corcheș

Este titlul unei piese de teatru (scurt) scrise de Matei Vișniec care atrage atenția asupra unei realități nefericite: nu știm nimic despre cei de lângă noi, trăim alături, dar nu împreună, ne ignorăm vecinii și privim cu încredere dincolo de casele lor, spre departele de unde ne extragem modele. Piesa lui Vișniec adună un grup de tineri așezați pe o bară, fiecare privind în gol și ținând în mână un walkman. Cine sunt acești tineri? Locuitori din Balcani sau din estul Europei: un croat, un român, un român din Voivodina, un bulgar, un sârb, un bosniac, un ungur, un macedonean și un albanez.

Ce-i leagă este aspirația spre același ideal: Occidentul („Și privim cu toții spre apus”, „Ne uităm doar spre Occident”, „Ne uităm țintă spre Occident”, „Stăm toți aici, cocoțați pe gard, și privim spre Occident”). Dar nu doar idealul este comun, ci și atitudinea față de omul de lângă ei („Nu ne uităm niciodată unul la altul”, „Nu ne uităm niciodată unii la alții”), un dezinteres evident recunoscut cu seninătate, dar dezolant în fond: nu știe niciunul nimic despre celălalt: „Eu personal nu știu cum înjură vecinii mei. Nu știu cum înjură un ucrainean, un ungur, un sârb sau un bulgar. Dar știu cum înjură americanii”; „Habar n-am cum se spune da și nu în ucraineană, rusă, poloneză, sârbă, română, bulgară, sau la alți vecini de-ai mei, dar știu cum se spune în engleză”. Și, da, poate necunoașterea nici n-ar fi atât de gravă, dacă n-ar fi rezultatul nepăsării: „În viața mea n-am citit o carte scrisă de un ucrainean./Și nici nu mă interesează.” Sigur, piesa lui Vișniec este o metaforă despre superficialitatea relațiilor interumane și despre ceea ce sociologia numește americanizarea Europei prin propagarea elementelor lingvistice, obiceiurilor, modelelor sociale, industriei americane în întreaga lume.

Dincolo însă de mesajul pe care textul acesta îl transmite rămâne realitatea: nu prea știm multe (sau știm foarte puțin) despre vecinii noștri, despre oamenii cu care, aproape cincizeci de ani, am stat de aceeași parte a cortinei (de fier) și am simțit tensiunile ideologice, opoziția dintre societatea deschisă și „democrația populară”. Îmi spunea azi o prietenă că e firesc întrucâtva, fiindcă vecinul este ființa față de care păstrăm de regulă o distanță care ne creează o stare de confort și că relația dintre vecini se bazează pe observație, pe contemplație. Stând fiecare în spațiul personal, relaxați, preocupați de sine, vecinii privesc peste gard (simbolic uneori), se studiază, își impun limite sau dărâmă limite, uneori se spionează (erau vremuri în care vecinii se ascultau folosind borcanul sau paharul pe post de instrument de interceptare), alteori transmit mesaje lovind tavanul cu coada măturii sau bătând cu lingura în țevile caloriferului. În spațiul urban modern, vecinul nu este prietenul, nici omul de la care poți merge să ceri împrumut o cană cu zahăr (erau niște vremuri interesante acelea în care vecinii își împrumutau diverse produse, de regulă vremuri de criză), ci e străinul și poate de aici și atitudinea aceasta rezervată și tendința de a-l ignora. 

Sigur, toată această parte mai mult decât introductivă este generată de evenimentele recente care au în centru doi protagoniști: Ucraina și Rusia. Și fiindcă articolul acesta vizează domeniul educației, este clar că nu despre războiul care ne ocupă din ce în ce mai mult viața vom vorbi, ci despre sistemul de învățământ și despre ce am constatat în ultimele zile.

  1. Obsesia față de rezultatele la examene (iar examenele evaluează doar două componente ale competenței: cunoștințe și deprinderi) ne preocupă atât de mult  încât uităm că ar trebuie să ajungem în zona înaltă a valorilor și să dezvoltăm atitudini, iar solidaritatea, empatia trebuie cultivate în școală (și nu doar în cadrul unor activități extrașcolare organizate cu ocazia sărbătorilor religioase).
  2. Studiului istoriei locale și regionale (inclusiv a Europei de Est) nu i se acordă un buget prea mare de timp (dacă ne gândim la raportul dintre numărul de ore pe săptămână alocat istoriei și conținuturile asociate competențelor), poate de aceea ne trezim că elevii (unii) sunt ușor de manipulat de articolele tendențioase din media și de unii influenceri din spațiul public.
  3. Vorbim prea puțin de cultura țărilor din jurul României și ne trezim întrebându-ne care sunt cei mai citiți scriitori contemporani din Bulgaria sau Ucraina sau Republica Moldova.
  4. Ne repezim să desconsiderăm cultural valorile popoarelor vecine, mirându-ne și lamentându-ne că valorile culturale autohtone sunt atât de puțin cunoscute în universalitate.
  5. Elevii au competența de a căuta și de selecta informații de calitate, iar dacă îi interesează un subiect alocă timp și energie clarificării de care simt că au nevoie.  

Lista poate o veți mai completa și voi. Învățământul este mediul în care, dacă vom scăpa de urgia războiului, va trebui, poate, să cultivăm mai mult, mai atent, mai sistematic, atașamentul față de valorile culturale ale celor de lângă noi, culturi mici sau marginale în raport cu cele care s-au impus în universalitate. Și ale celor de lângă noi, aflați între granițele aceleiași țări, și ale celor de lângă noi, aflați dincolo de granițele țării. Pentru că solidaritatea nu trebuie să se nască doar în timpuri de criză, ci poate fi și un liant al păcii. 

Foto: Vlad Chirea

Profesori de Școala 9


„Profesori de Școala 9” este o rubrică bilunară scrisă de Monica Halaszi și Horia Corcheș.

Monica Halaszi lucrează în domeniul educației de 30 de ani. Predă limba și literatura română, este autoarea unor programe și manuale școlare, formator național și inițiatoarea concursului „Lectura ca abilitate de viață”. A publicat articole pe teme de educație în Dilema veche și în Tribuna învățământului. Și-ar dori ca școala românească să se recredibilizeze, iar vocea profilor să conteze cu adevărat. Nu crede că i s-ar fi potrivit o altă profesie, urăște când i se spune că este dascăl și și-ar dori să călătorească mai mult. Și fiindcă îi place să analizeze diverse aspecte din domeniul educației, s-a decis să scrie despre ele.

Horia Corcheș este prof de română. A fost prof și la țară, și la tehnologice, și la colegii de top. Este autorul romanului pentru copii „Istoria lui Răzvan”, al romanului „Partaj”, dar și al altor proze scurte sau poezii. Scrie săptămânal în revista Dilema veche. Ca profesor, îi place să transforme predarea clasică a limbii și literaturii române într-una mai prietenoasă. A scris manuale școlare, diverse auxiliare didactice, este membru în varii comitete și comiții, dar îi place, în egală măsură (cel puțin...) să se dea cu bicicleta, să meargă la sală, să stea la soare pe plajă sau să citească în balcon. 

 

CUVINTE-CHEIE

ucraina, razboi ucraina, scriitor ucrainean, literatura ucraineana

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile