NFT-urile sunt bunuri digitale pentru care colecționarii sunt dispuși să plătească milioane. Un colaj de artă digitală a fost cumpărat cu 69 de milioane de dolari, la o licitație de anul trecut. Elevii din Peștera, Constanța, sunt departe de a deveni milionari, dar cu siguranță sunt mai bogați în cunoștințe de când profesorul lor de matematică a inițiat proiectul „Small Giants / Micii giganți”.
Dacă tot s-au adaptat la școala online, de ce n-ar fi intrat și pe piața NFT-urilor? „Suntem una dintre primele școli din județ care imediat după trecerea în online avea site special pentru lecții, pe care l-am creat într-un weekend. Colegii îmi dădeau materialele pentru elevi și eu le uploadam pe site, așa am funcționat vreo două săptămâni până când administrația locală a achiziționat tablete pentru toți elevii (pentru care am făcut și un tutorial pe Youtube) și toate cadrele didactice”, povestește proful de mate Eduard Alin Grosu, de la Școala gimnazială nr. 1 din Peștera, unde el însuși a fost elev. A început să predea în 2019.
În localitatea cu doar 3300 de oameni, proiectul profesorului are încă nevoie de timp pentru a fi înțeles, dar el și-a făcut o misiune din a explica de ce e important ca elevii să se familiarizeze și cu lumea NFT și blockchain.
„Încă suntem la început, oamenii din comunitate încă încearcă să înțeleagă iar eu le explic de câte ori sunt întrebat, omul este mai sceptic când vine vorba de tehnologie și sper să le ofer rezultate palpabile”.
Matematică și criptomonede
Vor să strângă fonduri pentru educație, pentru școala lor, prin vânzarea NFT-urilor elevilor. Eduard urmărește de patru ani subiectul tehnologiei blockchain, fiind pasionat de lumea NFT-urilor. În urmă cu câteva săptămâni, a propus comunității școlare din care face parte inițierea acestui proiect unic, pentru a strânge fonduri suplimentare pentru școala din comună: fiecare elev urma să realizeze un desen pornind de la o schemă realizată de profesori, iar desenele urmau să fie digitizate și vândute sub formă de NFT-uri. Până la ora actuală, au fost strânse 800 de astfel de desene, de la elevii de la clasa întâi până la a opta. Au vândut 30 până acum.
„Micii Giganți” este prima strângere de fonduri școlare pe blockchain cu NFT-uri unice realizate de către elevi. „Totul a început cu o idee, apoi am pus-o în practică aducând-o în această lume; avem degetele încrucișate și, de asemenea, avem multă speranță că vom strânge fonduri pentru a sprijini educația elevilor noștri. Fără NFT-uri generate de computer. În spatele fiecărui NFT se află un elev și o poveste”, se arată în descrierea proiectului.
„Chiar și cel mai mic gigant poate avea un impact uriaș” este sloganul proiectului. Mai mult, pentru a-i ajuta pe micii artiști să își promoveze desenele, profesorii au realizat un videoclip de prezentare, în care, printre altele, elevii spun ce vor să se facă atunci când vor fi mari.
Pe lângă dimensiunea de dezvoltare personală a proiectului, există și o serie de beneficii educaționale: elevii au învățat despre cum funcționează internetul, ce înseamnă digitalizare, tehnologia blockchain. Fiind și profesor de informatică, Eduard i-a învățat pe elevii de gimnaziu și cum se pot feri de pericolele din spațiul cibernetic.
În ce vor investi NFT-urile
Un NFT din colecția Small Giants costă la lansare 0.25 EGLD, un fel de monedă virtuală. Prețul unui EGLD fluctuează și în istoria lui a valorat minim $6.54 și maxim $542.58. „În lei, prețurile diferă de la zi la zi, totuși pot să vă spun clar că dacă se accesează toate NFT-urile, o să avem 200 EGLD. Sper să motivez investitorii prin faptul că investesc în viitor, în educația copiilor, și sper să atrag și colecționari pentru că în cadrul proiectului există adevărate opere de artă, 801 ca să fiu mai exact”, mai spune profesorul.
După ce a cumpărat un NFT, care are și un fel de cotație rarității sale, o persoană îl poate vinde mai departe la un preț mai mare.
După ce vor aduna banii necesari, „micii giganți” au de gând să înființeze un Consiliu al proiectului, în care vor fi reprezentați elevii, părinții și profesorii, iar decizia privind investirea banilor va fi luată la comun. „În calitate de coordonator al proiectului, le voi propune două scenarii. Primul vizează investirea a 90% din fondurile strânse pentru staking (creșterea valorii criptomonedei), 5% - pentru dezvoltarea proiectului și 5% pentru recompensarea elevilor care au făcut desenele”, explică inițiatorul.
Al doilea scenariu presupune lichidarea banilor, adică transformarea criptomonedelor în bani adevărați și investirea lor într-un obiectiv ales de către comunitatea școlară. „Decizia o vom lua numai după ce toate cele 800 de NFT-uri vor fi vândute, și avem speranța că asta se va întâmpla curând”, mai spune Eduard.
Sunt mai multe nevoi în care pot investi banii, de la un grup sanitar în interior, la un laborator de Informatică, mobilier nou, table interactive, un xerox sau o imprimantă 3D. „La școală elevul trebuie să aibă un mediu propice dezvoltării, asta înseamnă să fie în siguranță, să fie susținut și să aibă toate uneltele necesare”, crede profesorul de matematică.
Eduard și micii giganți își propun să dezvolte mai departe proiectul, să implice mai multe școli, mai mulți profesori și mai mulți elevi și chiar să creeze o criptomonedă destinată școlilor și deținătorilor de NFT-uri care vor să investească în educație.