Editorial. Portretele membrilor Comisiei de învățământ din Camera Deputaților. Cine își va da girul pe noua lege a educației

Editorial. Portretele membrilor Comisiei de învățământ din Camera Deputaților. Cine își va da girul pe noua lege a educației

Antonia Pup, coordonator advocacy la Societatea Academică din România, a analizat CV-urile membrilor Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților și în ce măsură experiența îi recomandă să decidă viitorul educației. Expertiza acestora este esențială în contextul în care se discută de o nouă reformă a sistemului educațional care va trece, evident, și prin comisiile Parlamentului. 

28.01.2021

de Antonia Pup

Conform celor declarate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, ne pregătim de o nouă lege a educației. Pentru a putea fi votată de Parlament, această lege va trebui să treacă prin cele două comisii de raport, cea decizională fiind cea a Senatului. Totuși, și comisia de învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților are un rol relevant în conturarea cadrului legislativ al sistemului educațional. Cine sunt membrii Comisiei și care este pregătirea lor profesională, ce tangențe au avut cu acest sistem public de dimensiuni considerabile, în care sunt angrenați sute de mii de elevi, profesori și părinți? Aflați mai jos. 

M-am oprit asupra CV-urilor președintelui, celor trei vicepreședinți, celor doi secretari și a doi dintre membrii mai cunoscuți ai Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților. 

În legislatura curentă, funcția de președinte este ocupată de Natalia Intotero, deputat din 2012, ministru pentru românii de pretutindeni în perioada ianuarie 2018 - noiembrie 2019. A fost director adjunct la Colegiul Național „Avram Iancu” Brad și director la Școala Generală „Horea, Cloșca și Crișan” din aceeași localitate. 

Conform CV-ului său, disponibil pe site-ul Camerei Deputaților, doamna deputat are o pregătire în management educațional, fără a fi menționat furnizorul acestui program de instruire.  Printre alte cursuri absolvite, se distinge unul la fabrica de diplome „Spiru Haret” din București. Deși a lucrat în Ministerul Afacerilor Externe, aceasta nu știa că Suedia este condusă de un rege, nu de un președinte. Sperăm că nu predă nici istorie, nici geografie. 

Foto: Camera Deputaților

Unul dintre vicepreședinții Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților este Iulian-Alexandru Muraru. Nu are CV-ul publicat pe site-ul Camerei Deputaților, însă este, conform declarației sale de interese, membru onorific în Boardul Asociației pentru Patrimoniul Regal Peleș. 

Din biografia prezentată pe site-ul asociației, putem afla următoarele:

„Alexandru Muraru este specializat în problematica memoriei, istoriei monarhiei românești și mai ales a dezbaterilor privind regalitatea după 1989, a istoriei Holocaustului și comunismului, istoriei ideilor, mentalităților și istoriei intelectuale românești din secolele XX-XXI.”

Tot din biografie aflăm și că este profesor asociat în Științe Politice și cercetător științific în cadrul Departamentului de Științe Politice, Relații Internaționale și Studii Europene al Facultății de Filosofie şi Ştiinţe Social‑Politice a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Este, de asemenea, cercetător asociat al Institutului Român de Istorie Recentă.

Are multiple articole publicate, fapt care se poate observa inclusiv pe pagina sa Google Scholar, având 34 referințe bibliografice la activ (citări) și h-index 2. Ultimul său articol publicat este din 2016. 

Foto: Camera Deputaților

Un post de vicepreședinte în cadrul acestei comisii, din partea PSD, este revendicat de deputatul Aurel Nechita. A mai fost în Parlament în două legislaturi, 2012-2016 și 2004-2008. În ultimul său mandat de deputat, activitatea sa parlamentară însumează o singură luare de cuvânt, o singură întrebare/interpelare. Din 2005, este prof. univ. dr. asociat la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” Bucureşti, iar între 2005 și 2012 a fost decanul Facultății de Medicină şi Farmacie din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi.

Szabó Ödön este vicepreședintele comisiei din partea UDMR, licențiat în geografie. Între 1998 și 1999, a fost profesor de istoria economiei la Institutul Reformat de Grad Universitar Sulyok Istvan, Facultatea de Economie. A fost un susținător al introducerii educației timpurii în cadrul învățământului obligatoriu și al extinderii finanțării per capita la nivelul comunităților rurale. 

Filip Havarneanu are 26 de ani, cel mai tânăr membru al comisiei, ocupând, totodată, funcția de secretar, fiind, totodată, președintele USR Iași. În prezent, își definitivează studiile urmând un masterat la Facultatea de Filosofie și Științe Social Politice, specializarea Științe Politice și Management Instituțional, din cadrul UAIC Iași. Din CV-ul său aflăm că are un certificat de absolvire al programului de formare psihopedagogică și a luat Bacul cu media 9,93. 

Laurenţiu Cristinel Ţepeluş este membru PSD și secretar al Comisiei. Este doctor în filosofie, având o teză construită în jurul tematicii Epistemologia şi teoria ştiinţei. A fost director adjunct la Colegiului Naţional B.P. Hașdeu Buzău și inspector școlar pentru disciplinele socio-umaniste și pentru învățământul special și special integrat. 

Membră în aceeași comisie care va oferi raport inclusiv pentru noua lege a educației naționale, promisă de către ministrul Sorin Cîmpeanu, este Luminița Barcari, fost inspector școlar general la Ialomița și fost secretar de stat pentru învățământul preuniversitar în Ministerul Educației și Cercetării. Va rămâne în istoria recentă a educației românești fiind cea care și-a luat concediu de la Minister pentru a candida la alegerile locale (pe care le-a pierdut), în timp ce zeci de mii de elevi, părinți și profesori nu știau mai nimic despre începutul anului școlar 2020-2021. De asemenea, ne aducem aminte de declarația domniei sale, după Evaluarea Națională: „După părerea specialiștilor au fost subiecte normale. Chiar mă uitam pe rețelele de socializare, un copil care învață la școală, nu neapărat cu meditații ar fi putut să ia 5 - 6 rezolvând aceste subiecte”. Ca urmare a acestei declarații, asociațiile de elevi din România i-au cerut demisia.

Fostul viceprimar de la Sectorul 2, Dan Cristian Popescu, este și el în comisia cu rol de legiferare în sistemul educațional. În iunie 2014, a absolvit programul postuniversitar de formare şi dezvoltare profesională în domeniul „Știinţe Militare, Informaţii şi Ordinea Publică” la Academia SRI. A frecventat Institutul Diplomatic Român pentru nu mai puțin de trei cursuri, în domenii precum diplomația și politica externă. Are o fundație care îi poartă numele, unde este președinte, fiind, de asemenea, vicepreședinte al Fundației Colegiului Național de Apărare. Ce îl recomandă pentru a fi membru în comisia de educație? O întrebare, evident, retorică. 

Foto: Camera Deputaților

 

Antonia Pup

coordonator advocacy la Societatea Academică din România

Antonia Pup este coordonator advocacy la Societatea Academică din România și studentă la Istorie. A fost președinte al Consiliului Național al Elevilor în mandatul 2019-2020, poziție din care a militat pentru transport gratuit pentru toți elevii din România, legea privind garantarea accesului la educație online pentru elevi și profesori, dar și pentru susținerea Bacalaureatului în pandemie. A fost implicată în consultări cu factori decizionali de la nivel național și european, internațional (Banca Mondială) pentru conturarea unor politici educaționale. 

CUVINTE-CHEIE

camera deputatilor comisia educație