EDUCAȚIA ÎN LUME. Copii ținuți în lanțuri în școlile din Sudan. Profesor din Hong Kong dat afară fiindcă le-a vorbit elevilor despre independență

EDUCAȚIA ÎN LUME. Copii ținuți în lanțuri în școlile din Sudan. Profesor din Hong Kong dat afară fiindcă le-a vorbit elevilor despre independență

Mai mulți elevi din Camerun au fost uciși în urma unui atac asupra școlii lor. Mișcarea separatistă între Camerunul anglofon și cel francofon a luat vieți nevinovate. În același timp, în altă parte a Globului, o anchetă a BBC a dezvăluit abuzurile din școlile sudaneze unde copiii erau ținuți în lanțuri și bătuți. În același timp, în Hong Kong s-a iscat o dezbatere despre rolul profesorului, după ce un cadru didactic a fost concediat fiindcă le-a vorbit elevilor despre independență.

31.10.2020

de Andreea Archip. Foto: Shutterstock

CAMERUN. Copii uciși în timpul orelor de separatiști

Mai mulți elevi de la o școală din Camerun au fost uciși de insurgenți într-un atac terorist. Mai mulți oameni înarmați au luat cu asalt Mother Francisca International Bilingual Academy și au început să tragă la întâmplare, potrivit CNN. Cel puțin nouă copii au fost uciși și 12 răniți în atacul care s-a întâmplat pe 24 octombrie, în orașul Kumba, din regiunea anglofonă a țării, un insurgenții separatiști operează.

„Eram la ora de franceză când am auzit trei focuri de armă afară și profesorul a trebuit s fugă. Noi ne-am prins capul în mâini, ne-am așezat pe pământ și am început să ne rugăm”, a povestit unul dintre elevi. După ce au tras la întâmplare, teroriștii s-au retras lăsând în urma lor cadavre și răniți.

Niciun grup nu și-a adjudecat atacul, deși autoritățile locale au acuzat deja separatiștii că aveau în vedere atacuri în școli. Pe social media, s-a atras atenția asupra atacului prin sintagma #EndAnglophoneCrisis. Violențele vin în urma mișcărilor sociale care își doresc separarea dintre Camerunul vorbitor de engleză de cel vorbitor de franceză. Separatiștii din zona anglofonă se luptă cu forțele guvernamentale de mai mulți ani. De data aceasta, victime colaterale au fost copiii.

SUDAN. Copii ținuți în lanțuri, bătuți și abuzați sexual în școlile confesionale

O investigație realizată de BBC News Arabia a scos la iveală condițiile îngrozitoare din școlile din Sudan. Copiii erau ținuți în lanțuri, bătuți și abuzați sexual. În aceste școli islamice, cunoscute cu numele de „khalwas”, peste 30 de mii de copii din toată țara învățat Coranul. Cei mai mulți elevi erau săraci, pentru că în aceste școli primeau mâncare și adăpost.

Jurnalistul BBC a început să documenteze subiectul din 2018, a fost în 23 de astfel de școli de pe tot teritoriul Sudanului și a folosit camere de filmat inclusiv cu telefonul ascuns în agende, relatează The Guardian.

Un băiat i-a povestit cum sunt mai mulți elevi legați cu lanțuri și puși să alerge, iar dacă unul dintre ei se împiedică, sunt bătuți cu biciul până se ridică și continuă să alerge. Reportul a fost martorul unei scene în care un profesor i-a dat mai mult de 30 de lovituri de bici unui elev. Nu de puține ori copiii erau lăsați fără mâncare și apă zile în șir. În timp, băieții mai mari ajung să îi violeze pe cei mai mici și să-i trateze la fel cum profesorii îi tratau pe ei.

Poliția a arestat doi dintre profesori, care au fost eliberați ulterior pe cauțiune. Școlile sunt în continuare deschise. Oficialii Sudanului promit să școlile vor fi reformate.

HONG KONG. Profesor dat afară fiindcă le-a vorbit elevilor despre independență

Libertatea de exprimare se învață la școală. Franța a plătit un preț scump pentru asta, când un profesor a fost decapitat în plină stradă pentru că le-a vorbit elevilor săi despre caricaturile cu profetul Mohamed realizate de Charlie Hebdo. Pentru libertatea de exprimare se dă o luptă și în Hong Kong unde un profesor a fost dat afară fiindcă le-a vorbit elevilor despre independență.

Profesorul care ținea ore la școala generală a fost dat afară din învățământ după ce a fost acuzat că le-a arătat elevilor lui materiale care erau pro obținerea independenței. Este acuzat că ar fi încălcat Constituția Hong Kong răspândind un discurs despre independența Hong Kong, arată The Guardian.

Din iulie 2019, de când au reînceput protestele pro-democrație, și până în august în acest an, au fost depuse 247 de plângeri împotriva profesorilor care participau la demonstrații. În 33 dintre cazuri, profesorii au primit avertismente.

Sindicatele profesorilor condamnă concedierea profesorului și acuză autoritățile că încearcă să intimideze conducerea școlii.

SUA. Fără discriminare în grupurile studențești

Universitatea George Washington le-a cerut fetelor din grupul studențesc „Girls who code” („Fete care programează”) să nu mai discrimineze pe motiv de sex, potrivit The College Fix. La fel le-au cerut și grupului studenților albanezi să-și schimbe constituția ca să primească și alte naționalități. În total, 23 de grupuri studențești, dintre care unele feministe, au fost somate ca până în luna decembrie să-și revizuiască regulamentele astfel încât să nu discrimineze.

Conducerea universității nu au comentat în niciun fel decizia.

SINGAPORE. Mai stresați de examene decât de COVID-19

Elevii din Singapore, țară recunoscută ca având unul dintre cele mai competitive sisteme educaționale din lume, sunt mai stresați de examene decât de COVID-19. Șapte din zece copii s-au declarat furioși, îngrijorați sau triști cu privire la examenele pe care urmează să le susțină, într-un sondaj citat de Asia One.

Prin comparație, șase din zece elevi au o atitudine pozitivă de calm, siguranță și speranță cu privire la modul în care autoritățile gestionează situația COVID-19. Copiii incluși în sondaj au vârste între 10 și 15 ani. Examenele au o importanță ridicată în societatea singaporeză, au susținut cei de la Focus on the Family Singapore, realizatorii studiului.

Dintre elevii care sunt îngrijorați de examene, aproape 40% dintre ei au spus că nu primesc sprijinul părinților.

Studiu UNESCO. Copiii din țările sărace au pierdut patru luni de școală din cauza pandemiei

Elevii din cele mai sărace țări au pierdut patru luni de școală de la începerea pandemiei, în timp ce în țările cu venituri ridicare, aceștia au pierdut doar o lună jumătate de școală, potrivit unui raport realizat de UNESCO, UNICEF și World Bank.

„Pandemia va adânci diferențele educaționale din țările cu venituri mici și medii. Dacă se fac investițiile corecte acum, fără să se mai aștepte, decalajul poate fi redus semnificativ”, a spus Stefania Giannini, director asistent director-general pentru Educație al UNESCO.

Studiul a adunat date din 150 de țări, din iunie până în octombrie. Copiii din țările cu venituri mici sunt cei care n-au participat la educația online fiindcă nu au avut posibilitatea. Sunt și cei mai puțin ajutați să recupereze materia pierdută.

Mai mult de două treimi dintre țările participante la studiu și-au redeschis total sau parțial școlile. Unele cu întârziere.

În una din cinci țări cu venituri mici, zilele în care se predă la distanță sunt considerate zile de școală, chiar dacă recunosc că educația online este mai puțin eficientă. În plus, în țările sărace, nu sunt monitorizate pierderile în cunoștințele elevilor.

9 din 10 țări au oferit facilități pentru conectarea la școala online, dispozitive mobile sau internet gratuit. 60% dintre țări a oferit materiale pentru părinți ca să știe cum să-și ajute copiii la școala online și 40% au oferit și consiliere psihologică și socială copiilor și tutorilor.

Situația educației copiilor era precară și înainte de pandemie, când jumătate dintre copiii de zece ani din țările cu venituri mici nu puteau să înțeleagă o propoziție simplă. Potrivit UNESCO, mai bine de un sfert de miliard de copii nu erau la școală, iar numărul ar putea crește cu 24 de milioane, din cauza pandemiei. Și pierderile din educația lor vor avea efecte asupra veniturilor acestor copii în viitor.

Andreea Archip

editor coordonator

Cel mai mult pe lume îmi place să fiu reporter. Nu știam asta când am dat la Facultatea de Jurnalism la Iași, dar am avut fler. Până la Școala 9, în cei 18 ani de presă, am fost redactor-șef la „Opinia Studențească”, reporter la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și la Libertatea. Îmi place să fiu pe teren, să vorbesc cu oamenii, să filmez, să montez, să documentez, să scriu. 

CUVINTE-CHEIE

camerun sudan hong kong scoli atentat separatisti