Este sau nu utilă săptămâna „Școala altfel”? „Profesorii au dreptate când strigă că nu există bani pentru aceste activități”

Este sau nu utilă săptămâna „Școala altfel”? „Profesorii au dreptate când strigă că nu există bani pentru aceste activități”

Anul acesta, programele naționale „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie – 16 iunie. Fiecare instituție de învățământ este liberă să aleagă când va organiza cele două săptămâni de activități speciale. Ce spune consultantul în educație Anca Tîrcă despre dezbaterea lunii februarie privind săptămânile „altfel”, considerate de unii profesori „una dintre cele mai proaste idei”?

22.02.2023

de Adelina Mărăcine

Toți elevii vor participa la programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. Excepție fac cei din „clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal”, potrivit metodologiei. Elevii acestora vor avea de urmat, în schimb, „activități de instruire practică”, în timpul alocat Școlii altfel și Săptămânii verzi. 

Derularea celor două programe nu se planifică în aceeași perioadă. Regulile pentru „Săptămâna verde” au fost discutate la Minister pe 2 februarie, cu 3 săptămâni înaintea începerii programului, potrivit edupedu.ro, iar metodologia privind desfășurarea Săptămânii verzi a fost publicată marți, 7 februarie, în Monitorul Oficial.  

Profesor: „Una din cele mai proaste idei din istoria învățământului românesc”

După doi ani de pandemie, timp în care majoritatea școlilor au fost închise, iar elevii au urmat orele online, nu toți profesorii cred că cele două săptămâni de activități extrașcolare sunt benefice pentru educația copiilor. 

Pe Grupul de Facebook al profesorilor din România, cu aproape 70.000 de membri, s-a creat recent o dezbatere cu privire la utilitatea programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. 

„Săptămâna «Școala altfel» a fost una din cele mai proaste idei din istoria învățământului românesc”, e de părere profesorul Iancu Berceanu. Postarea sa a adunat sute de comentarii și mii de reacții pe grupul de Facebook. 

„S-a văzut asta după primii doi ani de implementare. Practic, s-au scos 5 zile de activități școlare și s-au alocat activităților ne-școlare. Realizarea activităților culturale nu e treaba școlii, ci a instituțiilor de cultură, gen case de cultură sau cămine culturale”, scrie Berceanu. 

„Colac peste pupăză a apărut «Săptămâna verde», în care, de asemenea, nu se face școală, dar nici nu e vacanță: un fel de a pierde vremea cu lucruri care nu fac parte din misiunea școlii. De activități ecologiste se pot ocupa tot casele de cultură sau departamentele de resort din cadrul primăriilor. În vacanța de vară este timp suficient pentru ca elevii să participe la astfel de activități”, 

Iancu Berceanu, profesor 

Zeci de alți profesori s-au alăturat discuției. „«Școala altfel» este o idee bună, dar aplicată prost”, este concluzia unui alt cadru didactic. 

Acesta explică de ce: „Copiii pot învăța multe din vizite la muzee și alte activități, dar pe de o parte trebuie să fie clar că e Școala altfel și nu vacanța altfel, și să existe niște fonduri alocate sau un protocol prin care să poți intra gratuit cu elevii la muzeu sau să poți desfășura alte activități fără să trebuiască să scoți bani din buzunar”.

„Perioade ce ne scot din cotidianul înțepenit al educației formale”

Pe de altă parte, o profesoară e de părere că „cele două săptămâni sunt foarte bune din perspectiva dezvoltării psihologice, educaționale și emoționale a elevilor”.

De asemenea, un alt profesor vede, prin cele două săptămâni de activități „altfel”, o încercare de-a implementa o educație nonformală. Ce piedici există? Lipsa resurselor financiare, de timp și de idei inovative, crede bărbatul. 

„Se încearcă o implementare a educației nonformale în sistemul formal, cu perioade de «relaxare», să zicem, perioade ce ne scot din cotidianul înțepenit al educației formale. Doar că, într-adevăr, pentru aceste activități trebuie timp, fonduri, idei... Dacă acestea ar veni organizat, cu proiecte și programe eficiente, s-ar putea face protocoale de colaborare între școli/licee și instituțiile publice de cultură care oferă astfel de programe de educație nonformală. Dar pentru acest lucru ar trebui parafate o serie de acorduri între Ministerele Educației și Culturii.” 

Consultant internațional în educație: „Ar trebui să fie în fiecare zi, nu o săptămână pe an”

Contactată de Școala 9, Anca Tîrcă, consultant internațional în educație, menționează câteva aspecte de luat în seamă când vorbim despre cele două programe naționale. 

„Probabil că această săptămână «Școala Altfel» a apărut din dorința de a schimba ceva, de a reforma. De altfel, e menționat în metodologie că scopul este acela de a dezvolta abilitățile socio-emoționale ale copiilor, de a dezvolta activități pluridisciplinare, de învățare experiențială. Dar nu așa reformăm sistemul de educație! După părerea mea, Școala altfel ar trebui să fie în fiecare zi, nu o săptămână pe an. În sensul că ar trebui ca în fiecare zi să schimbăm, la nivelul școlii, modul în care facem învățarea și, mai ales, să dezvoltăm aceste abilități socio-emoționale atât de necesare”, explică Anca Tîrcă.   

„Noi suntem foarte în urmă cu tot ce înseamnă inovația în educație față de alte sisteme de educație”, subliniază specialista. 

 

Anca Tîrcă, consultant internațional în educație FOTO Arhivă personală

Ce îi sfătuiește pe profesori

„Când mă întâlnesc cu profesori, la cursuri, le spun următorul lucru: nu mai faceți multe lucruri, faceți puțin și bun! Pentru că există în școli un heirup de a realiza tot felul de activități. Sunt foarte solicitați de toată lumea. Și atunci, nu e bine să facem activități care ajung să fie făcute de formă! Gândiți-vă: de ce au nevoie copiii? Orice activitate trebuie făcută având în minte un obiectiv educațional.”

„O idee excelentă care vine de la părinți: comasarea celor două programe” 

Anca Tîrcă explică, de asemenea, că cele două programe naționale necesită o organizare extraordinară din partea școlilor, dar și o birocrație pe măsură. Supracontrolul duce întotdeauna la respingere, spune consultanta în educație.  

„Dacă mă întrebați pe mine, eu aș fi scos săptămâna Școala altfel, mai ales după pandemie. Cred că nu e ușor de organizat o săptămână de activități pentru cei 100, 200, 1000 de copii ai școlii. Este posibil să existe școli inovatoare care, într-adevăr, profită din plin de această săptămână și fac lucruri interesante. Dar e la fel de posibil să existe și școli care vor organiza activități banale, de la întâlniri cu diverse persoane, la a vizita biserica din localitate, dacă coincide cu sărbătorile de Paște, de pildă”. 

Fiindcă e greu de planificat și organizat nu una, ci două săptămâni de activități speciale, o soluție, care vine atât de la părinți, cât și de la unii dintre profesori, este comasarea celor două programe. Ideea o susține și Anca Tîrcă.

E nevoie de bani din buzunarul familiei

„Profesorii au dreptate când strigă că nu există bani pentru aceste activități. Cu ce resurse organizăm Școala altfel? Ne gândim aici la școlile sărace, dezavantajate, sunt copii care n-au ce mânca, care nu au cu ce se încălța ca să vină la școală. Cu ce se duc în excursii, la spectacole, la teatru? Părinții sunt obligați să scoată bani din buzunar, asta dacă au…E foarte greu să găsești la nivelul școlii astfel de resurse.”

În plus, susține Anca Tîrcă, elevii încă nu au recuperat materia pierdută în perioada pandemiei de COVID-19, iar școlile ar trebui să fie acum în recuperare: „Este foarte grav. Nu s-a recuperat ce s-a pierdut în pandemie. Există o grămadă de activități impuse. Când să mai facă acești profesori și Săptămâna altfel? Nu este ușor și deja unii profesori sunt obosiți sau blazați”. 

FOTO Principală: Agerpres

 

 

Adelina Mărăcine

reporter

Adelina Mărăcine lucrează în presă din 2017. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București, a devenit redactor la „Adevărul” și, ulterior, reporter al ediției „Weekend Adevărul”. S-a alăturat echipei „Libertatea” în vara anului 2021 și poate fi găsită la adelina.maracine@ringier.ro.

CUVINTE-CHEIE

școală altfel saptamana verde școală clasa elevi profesori educație pandemie