La ce vârstă ar trebui să-i cumperi copilului un telefon mobil? Sfaturile cercetătorilor

La ce vârstă ar trebui să-i cumperi copilului un telefon mobil? Sfaturile cercetătorilor

În condițiile în care telefoanele mobile au ajuns să fie utilizate chiar și de preșcolari, numeroase studii și articole au încercat să răspundă la întrebarea „Când este potrivit să-i oferi copilului un smartphone?” De asemenea, s-a studiat și balanța riscuri beneficii. Cel mai important este ca părinții să fie atenți la nevoile și comportamentul copiilor lor pentru a putea lua decizia potrivită pentru ei, spun specialiștii.  

02.10.2022

de Adelina Mărăcine

Telefoanele smart au devenit aproape universale în rândul copiilor. În Marea Britanie, până la 91% dintre copiii de 11 ani dețin un telefon mobil, potrivit datelor furnizate de agenția guvernamentală Ofcom, citată de bbc.com.  În SUA, 37% dintre părinții copiilor cu vârste cuprinse între 9 și 11 ani spun că aceștia au propriul telefon mobil. De asemenea, într-un studiu european realizat în 19 țări, 80% dintre copiii cu vârste cuprinse între 9 și 16 ani au declarat că folosesc zilnic sau aproape zilnic un smartphone pentru a intra pe Internet.

Astfel că, în ultimii ani, s-a creat această dilemă modernă: ar trebui să-i cumperi copilului tău un telefon mobil sau dimpotrivă, să-l ții departe de dispozitivele inteligente cât mai mult timp? Apoi, inevitabil, apare întrebarea: de la ce vârstă ar trebui să-i permiți copilului tău să aibă propriul telefon mobil? 

Numeroase studii și articole de presă au încercat, până acum, să răspundă la aceste întrebări, mai cu seamă că părinții sunt îngrijorați cu privire la efectele negative pe care le-ar putea avea folosirea telefoanelor mobile asupra celor mici. 

În România, potrivit unui studiu realizat de organizația Salvați Copiii, în 2019, 96% dintre copii accesează Internetul folosind un smartphone, iar unu din doi copii a fost victimă a diverselor forme de hărțuire în mediul online. 

Totuși, există încă multe întrebări fără răspuns cu privire la efectele pe termen lung pe care le-ar putea avea utilizarea telefoanelor mobile și a rețelelor sociale asupra copiilor și adolescenților. 

Până la completarea informațiilor lipsă, cercetătorii au căzut de acord asupra câtorva factori-cheie de care părinții trebuie să țină cont atunci când decid să-i ofere copilului propriul telefon mobil, dar și ce măsuri ar trebui să ia pentru siguranța celui mic. 

Cercetător: Nu se poate ști dacă tehnologia afectează starea de bine

Candice Odgers, profesor de științe psihologice la Universitatea din California, Irvine, în SUA, a încercat să afle dacă există o legătură directă între utilizarea tehnologiei digitale de către copii și sănătatea lor mintală. „Majoritatea studiilor nu găsesc nicio asociere între utilizarea rețelelor de socializare  și sănătatea mintală”, spune Odgers. În studiile care au găsit o asociere, dimensiunile efectului - atât pozitive, cât și negative - au fost mici. 

O altă analiză realizată de Amy Orben, psiholog experimentalist la Universitatea din Cambridge, Marea Britanie, a constatat, de asemenea, că dovezile nu sunt concludente. Deși a existat o mică corelație negativă, în medie, în toate studiile incluse, Orben a concluzionat că este imposibil de știut dacă tehnologia cauzează scăderea stării de bine. 

O mare parte din cercetările din acest domeniu nu sunt de o calitate suficient de bună pentru a furniza rezultate semnificative, notează ea.

„Cei care pot judeca cu adevărat acest lucru sunt adesea persoanele care le sunt cele mai apropiate”, adaugă ea. În termeni practici, acest lucru înseamnă că, indiferent de ceea ce spun rezultatele unor studii, cel mai important este ca părinții să fie atenți la nevoile și comportamentul copiilor lor, și să le ofere sprijin în gestionarea emoțiilor. 

Pe de altă parte, pentru unii tineri, un telefon poate deveni un colac de salvare în situații speciale, notează BBC, un loc în care să găsească o nouă formă de acces și de relaționare socială sau un loc în care să caute răspunsuri la întrebări urgente. 

„Imaginați-vă că sunteți un adolescent îngrijorat de faptul că pubertatea merge prost, sau că sexualitatea dumneavoastră nu este aceeași cu cea a prietenilor dumneavoastră, sau că sunteți îngrijorat de schimbările climatice, în condițiile în care adulții din jurul dumneavoastră sunt plictisiți de ele”, spune Sonia Livingstone, profesor de psihologie socială la London School of Economics, Marea Britanie, și coautor al cărții „Parenting for a Digital Future”.

Totuși, în cea mai mare parte, atunci când își folosesc telefonul pentru a comunica, copiii vorbesc cu prietenii și familia, adaugă Odgers. „Dacă pentru unii copii, telefonul mobil îi face să se izoleze din punct de vedere social, și acesta e un risc real, pe cei mai mulți dintre ei îi ajută  să se conecteze cu alte persoane și să împărtășească experiențe”, e de părere psihologa. 

Pentru ce folosesc copiii telefonul 

De fapt, unele studii sunt contradictorii. În timp ce smartphone-urile sunt deseori învinuite pentru faptul că cei mici ajung să petreacă mai puțin timp în aer liber, un studiu danez efectuat pe copii cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani arată că telefoanele le oferă de fapt copiilor mobilitate și viață independentă, și le dau părinților un sentiment de siguranță (îi pot contacta oricând, atunci când se află la școală sau departe de casă). 

De altfel, într-un sondaj de opinie, copiii au declarat că telefoanele le-au îmbunătățit experiența în aer liber prin faptul că pot asculta muzică și prin menținerea contactului cu părinții și prietenii. Desigur, capacitatea de a fi în comunicare aproape permanentă cu colegii nu vine nici ea fără riscuri, notează publicația britanică. 

Într-o lucrare publicată la începutul acestui an, Amy Orben și colegii săi au descoperit că există „ferestre de sensibilitate în perioada de dezvoltare” - adică perioade în care utilizarea rețelelor de socializare este asociată cu o perioadă ulterioară de satisfacție mai scăzută a vieții - la anumite vârste din timpul adolescenței.

Cu cât folosesc telefonul mai mult, cu atât le scade satisfacția față de propria viață

Potrivit datelor unui studiu realizat cu peste 17.000 de participanți cu vârste cuprinse între 10 și 21 de ani, cercetătorii au descoperit că o utilizare mai mare a social media la vârste cuprinse între 11 și 13 ani pentru fete și între 14 și 15 ani pentru băieți a prezis o satisfacție mai scăzută în viață un an mai târziu. 

Și viceversa: o utilizare mai redusă a social media la această vârstă a prezis o satisfacție mai mare în ceea ce privește propria viață în anul următor. Acest lucru se aliniază cu faptul că fetele tind să treacă prin pubertate mai devreme decât băieții, spun cercetătorii, deși nu există suficiente dovezi pentru a spune că aceasta este cauza diferenței de timp. 

O altă fereastră a apărut la vârsta de 19 ani, atât pentru participanții de sex masculin, cât și pentru cei de sex feminin, în jurul momentului în care mulți adolescenți pleacă de acasă. „Adolescența este o perioadă de dezvoltare majoră”, spune Orben. „Ești mult mai influențat de colegii tăi, ești mult mai interesat de ceea ce cred ceilalți despre tine. Iar feedback-ul primit pe social media ar putea fi o sursă de stres”. 

Pe lângă vârstă, și alți factori ar putea influența impactul social media asupra copiilor și adolescenților - dar cercetătorii abia încep să exploreze aceste diferențe individuale, notează sursa citată. 

„Vor exista persoane care vor fi afectate mai negativ sau mai pozitiv. Acest lucru s-ar putea datora faptului că trăiesc vieți diferite, trec prin dezvoltare în momente diferite, ar putea folosi social media în mod diferit. Chiar trebuie să separăm aceste lucruri", spune Orben. 

Niciun studiu însă nu poate da un răspuns universal la întrebarea când este momentul să-i cumperi copilului un smartphone, notează sursa citată. Lucrurile sunt mult mai complexe, iar la această întrebare pot răspunde chiar părinții fiecărui copil în parte, spun cercetătorii. „Dar s-ar putea ca acest lucru să nu fie de fapt un lucru atât de rău, pentru că este atât de puternic individualizat.”

Întrebarea cheie pe care trebuie să și-o pună părinții, spune Odgers, este: „ce beneficii i-ar aduce copilului și familiei?”

Pentru mulți părinți, cumpărarea unui telefon pentru un copil este o decizie practică. „În multe cazuri, părinții sunt cei care doresc ca cei mai mici copii să aibă telefoane pentru a putea ține legătura cu ei pe parcursul zilei”, spune Odgers. De asemenea, poate fi privit ca o piatră de hotar pe drumul spre vârsta adultă. „Cred că pentru copii le dă un sentiment de independență și responsabilitate”, spune Anja Stevic, cercetător la departamentul de comunicare al Universității din Viena, Austria. 

Acesta este cu siguranță un aspect pe care părinții ar trebui să îl ia în considerare: sunt copiii lor într-o etapă în care sunt suficient de responsabili pentru a avea propriul dispozitiv? - Anja Stevic, cercetător

Un factor pe care părinții nu ar trebui să-l neglijeze este cât de confortabil se simt cu faptul că copilul lor are un smartphone. „Aud din ce în ce mai des, atunci când intervievez copii, că părinții le dau telefonul, dar pun condiția să știe ce aplicații folosesc, și cred că acest lucru este foarte înțelept”, spune Livingstone.

De asemenea, părinții ar putea, de exemplu, să se asigure că știu exact ce conținut accesează copiii lor, cu ajutorul telefonului mobil. Să-și aloce timp pentru a le supraveghea, fără să le încalce nevoia de intimitate, activitatea pe Internet. 

Puterea exemplului 

„Pe lângă supraveghere, trebuie să existe și o comunicare deschisă și permanentă între părinți și copii, pentru a-i putea ghida și sprijini în mediul online, la fel ca în offline”, spune Odgers. Atunci când părinții stabilesc reguli clare de utilizare a telefonului mobil acasă, mai spun cercetătorii, cum ar fi să nu le lase copiilor telefonul mobil atunci când merg la culcare, părinții trebuie să aibă grijă la ce exemplu le oferă ei înșiși celor mici. 

„Copiii urăsc ipocrizia”, spune Livingstone. „Ei urăsc sentimentul că sunt certați pentru ceva ce fac chiar părinții lor, cum ar fi folosirea telefonului la masă sau mersul la culcare cu telefonul în mână”. Un studiu european mai arată faptul că până la vârsta de 8 ani, copiii sunt cel mai puțin conștienți de riscurile utilizării telefoanelor mobile și a Internetului, iar ei tind să-și copieze părinții în ceea ce privește comportamentul. 

Unii părinți au descoperit chiar în timpul studiului că copiii cunoșteau parolele telefoanelor lor și, astfel, le puteau accesa fără știrea lor. Părinții ar trebui să-i învețe, în primul rând pe copii, la ce folosesc telefoanele mobile, la ce riscuri se expun și să încerce să le utilizeze împreună modelând bunele practici, spun psihologii. 

Adelina Mărăcine

reporter

Adelina Mărăcine lucrează în presă din 2017. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București, a devenit redactor la „Adevărul” și, ulterior, reporter al ediției „Weekend Adevărul”. S-a alăturat echipei „Libertatea” în vara anului 2021 și poate fi găsită la adelina.maracine@ringier.ro.

CUVINTE-CHEIE

telefon mobil varsta efecte telefon mobil copii sfaturi parinti