Mirela Tanc, românca nominalizată la „Oscarul profesorilor”. Le predă elevilor cu ajutorul jocurilor Minecraft și Fortnite și le dă „tratamente” contra bullyingului

Mirela Tanc, românca nominalizată la „Oscarul profesorilor”. Le predă elevilor cu ajutorul jocurilor Minecraft și Fortnite și le dă „tratamente” contra bullyingului

Profesoara de română Mirela Tanc, de la Școala gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea, se află printre cei 50 de profesori ai lumii nominalizați la Global Teacher Prize. Metodele ei inovative, cum ar fi predarea prin intermediul jocurilor video Minecraft și Fortnite, au fost apreciate la nivel internațional. Profesoara orădeancă participă de ani buni la proiecte pe tot Globul. Ca să combată bullyingul în clasa sa, a creat niște medicamente speciale, cum ar fi praful de înălbit limbajul, spray de gură contra înjurăturilor, pastile pentru coborârea tonului sau soluție pentru împăcări. De Ziua Mondială a Profesorului, 5 octombrie, vă prezentăm povestea unui cadru didactic cum și-ar dori să aibă toți.

 

05.10.2021

de Andreea Archip

Părinții Mirelei Tanc își doreau ca ea să meargă la liceul sanitar. Dar a picat dinadins examenul de admitere și timp de un an a mers la un alt liceu teoretic. Acolo a impresionat-o pe profesoara de română cu talentul ei și destinul i s-a schimbat pentru totdeauna. Avea să ajungă profesoară, la fel ca părinții ei. Și soacra ei este profesoară, iar fiica sa este studentă la Litere și își dorește să le calce pe urme. Un destin generațional dedicat școlii.

Mirela Tanc are 47 de ani și de 24 este profesoară. Își amintește cu claritate cum au fost începuturile la catedră, chiar în școala în care a fost elevă. Cea mai mare problemă pe care a întâmpinat-o a fost că nimeni nu-i spunea ce făcea greșit. „Toți care veneau în inspecție, de la directori la inspectori, numai laude, nimic incisiv, că până la urmă nu suntem chiar așa de grozavi la început. Singurul care m-a apostrofat și a evidențiat aspectele negative a fost tatăl meu, fost director de școală”, își amintește profesoara. L-a chemat să asiste la una dintre orele ei și el a fost singurul care i-a făcut o analiză reală a prestației ei. „Tatăl meu mi-a spus că nu m-am plimbat destul prin clasă, copiii din spate vorbeau, n-au scris de pe tablă. Nu mi-a căzut bine pe moment, dar mi-a prins bine, fiindcă așa învățăm. Altfel trăiești cu impresia că ești cel mai grozav, deși nu e așa. La început ești plin de teorii, dar cam atât.”


Profesor pentru profesori

5 octombrie este Ziua Internațională a Profesorului și a Educației, instituită de UNESCO. O zi specială pentru toți cei care și-au dedicat cariera pentru a-i învăța pe alții. Mirela Tanc nu doar că este profesoară pentru elevii ei, dar încearcă să ofere din experiența ei și altor colegi. E mentor pentru alte cadre didactice, coordonează proiecte și ține cursuri. Crede că spre deosebire de ea, astăzi cei tineri au mai multe oportunități să devină mai buni, prin tot felul de proiecte. Tehnologia te ajută azi să înveți din experiența unui profesor de la mii de kilometri distanță.

Mirela Tanc își îmbrățișează elevii în curtea școlii

„Avem un grup pe Whatsapp pentru profesorii din top 50 Global Teacher Prize și atâtea lucruri frumoase împărtășim între noi. Un profesor de engleză din Turcia, de exemplu, a creat la el în școală un oraș în miniatură, ca să-i învețe pe elevi cum să se comporte la o cafenea, la aeroport, la spital. Foarte multe împărtășim și așa creștem”, povestește Mirela. Crede că un profesor trebuie să fie conștient din prima zi în care ia catalogul în mână că va trebui să învețe toată viața. „Să se pregătească foarte bine, să stăpânească bine materia, conținutul științific. Să cunoască bine clasa de elevi, să aibă pregătirea pedagogică bună”, sunt sfaturile profesoarei.


Cum să-ți vinzi materia

Prima clasă pe care a avut-o ca profesoară a fost una de copii romi de la secția maghiară. A făcut tot posibilul să realizeze o materie atractivă. „Lor le plăcea să transformăm fiecare oră în spectacol, dramatizam «Domnul Goe», «Vizită». Așa am reușit să fac cât de cât cu ei câte ceva. Greu a fost începutul, dar nu am cedat”, își amintește profesoara.

Atunci a început să lucreze și în marketing și ce a învățat lucrând în domeniu a făcut-o să realizeze că aici dau greș mulți profesori români: nu știu să-și vândă marfa. „Noi trebuie să ne vindem cât mai bine materia, să o facem cât mai atrăgătoare. Astăzi, un profesor trebuie să fie și coach, asistentă medicală, psiholog, o grămadă de lucruri. Cred că este foarte importantă și necesară o perfecționare continuă, dar reală, nu o vânătoare de hârtii și o cumpărătură de credite”, spune Mirela Tanc.

Profesoara începe să construiască atracția pentru materia ei de la pasiunile pe care le are fiecare elev. „De exemplu, dacă descopăr că am elevi pasionați de știință, folosesc domeniile care îi pasionează în crearea de materiale ca să-i apropii de materia mea. Nu mai avem elevii de acum 30 de ani, nu-i mai pregătim să fie roboți într-o fabrică, ci să gândească critic, să fie oameni care filtrează totul prin propria gândire”, explică profesoara.

De aici i-a venit și ideea să se folosească de jocurile pe calculator pentru a ajunge la inima elevilor ei. Zile întregi a studiat și a testat jocuri iubite de copii și s-a oprit la Minecraft și Fortnite. „Fortnite cred că este destul de violent, dar are și pasaje mai cuminți pe care le putem folosi la școală. Le-am cerut să recreeze în Minecraft secvențe din carte, de exemplu.”

Metoda ei i-a adus participarea la summituri internaționale organizate de Microsoft în Singapore și în Dubai. „În Singapore am dus o valiză de 30 și ceva de kilograme cu ce au făcut copiii mei. Le spun copiilor că e o mare onoare să îi prezint în fața celor mai mari educatori din lume. Am încercat să-i câștig și așa. Copiilor le place să iasă în față, le place să se vadă postați”, mai spune Mirela.

Înainte de plecarea în Singapore

Ca să se simtă prețuiți, în clasă are și un panou de onoare cu cei mai buni cititori. „Am avut elevi care mi-au mărturisit că n-au citit în viața lor, dar am avut grijă să le aduc cărți care să le placă, să fie mai accesibile, ca să nu le dau în cap din prima. Așa i-am apropiat.”

A putut să viziteze școli din cele mai dezvoltate țări ale lumii, dar tot nu s-a lăsat descurajată atunci când s-a întors în țară, în sistemul românesc care are atâtea nevoi. „Dacă primim lămâi, să facem o limonadă. Cred că omul sfințește locul. Jeff Bezos are o vorbă care îmi place mult, legată de alegeri: Poți să alegi o viață confortabilă sau poți să alegi o viață cu sacrificii în care faci lucruri de care vei fi mândru.”


Ce a învățat de la Al Gore și Tony Blair

În Dubai, la Global Education and Skills Forum, l-a cunoscut pe fostul vicepreședinte al SUA Al Gore, astăzi activist în cadrul mișcării Climate Reality, iar acum, în pandemie, a participat la programul fondat de fostul premier britanic Tony Blair, prin Institute for Global Change. Orădeanca i-a plăcut pe cei doi fiindcă au ales să se implice. „Sunt foști politicieni de top care, după ce au părăsit funcțiile publice, nu și-au luat pensia și s-au dus în lume, ci au creat aceste mișcări și sunt dedicați”, spune profesoara.

Legăturile cu profesori din toată lumea i-au dat încredere în ea și energie să continue ce a început. „L-am cunoscut pe profesorul Fernando Reimers de la Universitatea Harvard și vorbeam cu el mai mult cu mâinile decât cu gura, fiindcă nu stăpânesc bine engleza. Mi-a spus să nu-mi fac probleme că și el când a ajuns din America de Sud la Harvard ca masterand, nu știa engleză și toți credeau că e retardat, că n-o să facă față. El a vrut să le demonstreze că nu e așa.”

Până la urmă, educația înseamnă construirea de oportunități pentru oameni, crede Mirela Tanc. Și acest lucru are un limbaj internațional. Peste tot în lume unde mergi, educația trebuie să le dezvolte copiilor capacitățile și abilitățile, să promoveze valorile. Așa că la orele ei, Mirela îi ajută pe copii să înțeleagă importanța familiei, a relațiilor cu ceilalți. Are trucuri speciale pentru asta: îi pune pe copii să le ia interviuri bunicilor, să creeze un anuar al familiei, copiii cu probleme de comportament primesc sarcina de a scrie scrisori în cadrul proiectului „Stiloul, mai puternic decât spada”.


Vaccin pentru pandemia de bullying

Crede că una dintre marile probleme ale școlii este bullyingul. Și atunci a căutat medicamente care să combată pandemia de bullying cu care se confruntă școlile din toată lumea. „Am creat efectiv din cutii de medicamente tratamente: tablete cu vorbe dulci, tablete pentru coborârea tonului, spray de gură pentru înjurături, unguent contra comentariilor, praf împotriva bătăilor, calmante pentru energizare, energizant pentru cei leneși. Am scris și prospectele, deci mi-am atins scopul de profesor de română.”

Recunoaște că pandemia a pus bețe în roate și unui profesor care până la anunțul închiderii școlilor deja știa și făcea cursuri cu alții despre utilizarea mijloacelor digitale în predare. „Eu folosisem Zoom, dar cu profesorii, iar profesorii erau cuminți, nu mâzgăleau tabla cum făceau copiii. Ne-au pus în situații jenante, nu știam ce să facem, unei colege i-a scris minunății pe tabla virtuală. Așa sunt copiii, năstrușnici”, își amintește și râde profesoara. Au învățat între timp să blocheze tabla virtuală și să detecteze cine sabotează ora. Dar adevăratele greutăți au ținut de sănătatea emoțională a copiilor. Mirela Tanc s-a lansat din nou în diferite proiecte și așa a putut să-i plimbe virtual să vadă muzee din toată lumea și să participe la concerte oferite de o operă din Moscova online. Tot în pandemie, copiii au intrat în capsula timpului și și-au scris scrisori pentru ei din viitor sau le-au luat părinților interviu despre cum se simt din cauza situației generale. „Am încercat să-i ținem pe copii și pe părinții lor cât mai aproape de cultură, să le dăm de lucru, nu să stea doar la televizor.”

În tot acest timp, Mirela Tanc a ținut și conferințe în cadrul proiectelor CRED, Merito, SuperTeach, tocmai ca să dea mai departe ce știe ea. Vestea nominalizării la Global Teacher Prize a venit ca o recompensă după o perioadă grea. La finalul lui noiembrie va afla dacă va primi milionul de dolari, marele premiu. „Milionul nu ajunge în buzunarul persoanei. Am mai văzut comentarii, și la școală îmi ziceau: te lași de școală, așa-i? Nu, nu plec pe o insulă în cazul în care voi câștiga”, glumește profesoara.

În documentele justificative pe care le-a trimis către organizatori a scris deja, asemenea celorlalți profesori nominalizați, cum va cheltui banii. Dacă va urca pe podiumul competiției care îi va aduna pe cei mai creativi profesori din lume în Dubai, românca va da jumătate pentru finanțarea proiectelor altor profesori din lume și de restul le va oferi traininguri și tabere profesorilor români.

Andreea Archip

editor coordonator

A terminat Facultatea de Jurnalism la Iași. A fost redactor-șef la „Opinia Studențească”. În 14 ani de presă, a lucrat la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și Libertatea, unde este reporter și în prezent. A lucrat așadar în presă scrisă, televiziune și online. Domeniile de interes au fost mereu din domeniul social: educație, drepturile omului, sănătate. 

CUVINTE-CHEIE

mirela tanc, world teacher prize, educatie, oradea

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile